خبرگزاری کار ایران

قرص مهمترین ابزار سقط غیرقانونی جنین است/ لزوم ورود جدی پلیس فتا به موضوع خرید و فروش قرص

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۸۹۱

معاون وزیر بهداشت گفت: بالاترین آمار سقط غیرقانونی مربوط به سقط‌هایی است که در خانه‌ها اتفاق می‌افتد و مهمترین ابزار سقط غیرقانونی قرص است.

به گزارش خبرنگار ایلنا «علیرضا رییسی» معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به عوامل موقر بر نرخ باروری در کشور بیان کرد: چند سالی است که بحث جمعیت را به طور جدی دنبال می‌کنیم و سیاست‌های وزارت بهداشت بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پیش می‌رود و جوانی جمعیت بسیار حائز اهمیت است و دیدیم که کشورهایی که سن جمعیتی بالا داشتند در دوران کرونا بیشتر ضرر کردند و بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها در جمعیت سالمندان بود و ۶۲ درصد مرگ و میر کشورهای اروپایی در مراکز نگهداری سالمندان در ابتدای کرونا رخ داد، همچنین سال ۶۳ نرخ رشد جمعیت حدود ۳.۵ بوده است در حالی که در سال ۹۸ نرخ رشد سالانه جمعیت به زیر یک و به عدد ۰.۹۶ رسید. 

وی ادامه داد: از سال ۵۸ تا ۶۵ بالاترین جمعیت خانم‌های در سنین باروری را داشتیم و این میزان در سال‌های بعد کاهش پیدا کرد، البته از سال ۹۴ دوباره جمعیت بانوان در سنین باروری افزایش پیدا کرد، زیرا فرزندان این مادران در سال‌های ۵۸ تا ۶۰ به سنین باروری رسیده بودند وگرنه نرخ باروری در حال کاهش بوده است و اگر بخواهیم از شرایط کنونی رهایی پیدا کنیم باید برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم تا به اهداف خود برسیم.

رئیسی گفت: نرخ باروری کشور در سال ۶۰ تا ۶۲ به عدد ۶.۸ درصد رسید و اکنون نرخ جانشینی جمعیت به زیر ۲ رسیده که به معنای منفی شدن نرخ رشد جمعیت است. 

وی ادامه داد: فرزندان آینده بستگان نزدیک نخواهند داشت، چرا که برخی تک فرزندی را با کلاسی می‌دانستند و باید بدانیم که ما اسیر فرهنگ‌های نادرست شدیم و ذهنیت ها به سمت فرزند کمتر زندگی بهتر رفت و اکثر خانواده ها به یک یا ۲ فرزند بسنده کردند. 

رئیسی افزود: مادران و پدران عنوان می کنند که هر چه فرزندمان بگوید انجام می‌دهیم و این یعنی به سمت فرزند سالاری رفته‌ایم و شاهد آن هستیم که فرزندان، پدر و مادران را تربیت می‌کنند و خانواده به حدی به فرزند خدمات می‌دهند و می‌خواهند فرزندان را برای دکتری و تحصیلات بالا تربیت کنند و این در حالی است که این فرزندان اغلب افسرده می‌شوند و بسیاری از این فرزندان وابسته هستند و ما به شعار فرزند کمتر زندگی بهتر دست پیدا نکردیم، فقط فرزند کمتر محقق شد؛ اما زندگی بهتر را تجربه نکردیم و باید دانست که فرزند کم اصول تربیتی را هم به هم می‌‌ریزد و کاهش جمعیت و تک فرزندی عوارض اجتماعی بسیاری دارد و به نظر من موضوعی مهمتر از جمعیت در جامعه نیست. 

وی گفت: شاهد آن هستیم سن ازدواج بالا رفته است و ایجاد مراکز ناباروری رو به رشد است و باید بدانیم جمعیت را با مراکز ناباروری نمی‌توان اصلاح کرد و باید ذهن افراد را اصلاح کرد و متاسفانه از سال ۹۵ تا ۹۸ حدود ۲۰ درصد میزان باروری کاهش پیدا کرده است، همچنین در سال‌های ۹۶ و ۹۷ میزان باروری کل در ۱۷ استان بالاتر از میانگین باروری سراسر کشور بود و در سال ۹۸ استان‌های گیلان، سمنان، البرز، مازندران و تهران کمترین میزان باروری و استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان بیشترین میزان باروری را داشتند و فقط در این ۳ استان نرخ رشد جمعیت بالای ۲.۱ است. این جای نگرانی دارد و باید توجه داشت که موضوع جمعیت و نرخ باروری بحث مهمی است.

معاون وزیر ادامه داد: باید توجه داشت که اقدامات مهمی در دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت انجام شده است و وزیر بهداشت ابلاغیه در زمینه توسعه جمعیت داشتند که آن را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و تدوین نقشه راه در حوزه جمعیت، نشست تخصصی ارائه راهکارها، نشست تخصصی معاونان ستادی و تدوین برنامه عملیاتی صیانت از جمعیت در ۴ دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد.

وی گفت:با همین روش امیدواریم در اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی جمعیت این سیاست اجرایی شود، البته در این میان نباید از اقدامات تشویقی از جمله مصوبه مجلس برای ارائه وام ۷۰ میلیونی به افرادی که فرزند سوم خود را به دنیا می آورند، غافل شد.

معاون وزیر ادامه داد: همچنین ارائه پیشنهاد افزایش حق اولاد در حقوق کارکنان می تواند سیاست تشویقی خوبی باشد و زمانی که بحث تنظیم خانواده مطرح بود وزارت بهداشت مجری اجرا بود و دستورهای ابلاغی بالا دستی را اجرا می‌کرد، خانم ها و آقایانی که اکنون برای کاهش و پیری جمعیت داد می زنند، همان افرادی هستند که سیاست‌های غلط جمعیتی را تبیین کردند و حاصل سیاست‌های غلط آنها وضعیت را این چنین کرده است. 

وی بیان کرد: باید توجه داشت که ممکن است بهورزان ما به دلیل اینکه سیاست‌های پیشین در ذهن‌شان نقش بسته است در مواردی همان مسیر را دنبال کنند، در حالی که توصیه‌های بهورزان می‌تواند نقش مهمی در فرزندآوری داشته باشد. 

رئیسی گفت: اگر جایی نرخ جمعیت مثبت بود باید افراد مورد تشویق قرار بگیرند و باید توجه داشت ما ۳۰ هزار بهورز داریم و ممکن است از این بین یک نفر توصیه غلط در فرزندآوری داشته باشد و ارائه اقلام پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی دیگر انجام نمی‌شود و یکی از موضوعات مهم سقط جنین است.

وی ادامه داد: این موضوع بحث مهمی است و اعدادی بین ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار مطرح می کنند، اما این عددها مهم نیست چون حدسی هستند چرا که اولا سقط جنین یک اقدام غیرقانونی است و چون خود فرد درخواست سقط دارد و فرد مقابل هم آن را با رضایت انجام می‌دهد و شاکی نداریم نمی‌توانیم عدد و رقم درستی عنوان کنیم.

وی افزود: سقط غیر قانونی پدیده شومی است و باید از آن جلوگیری کرد و یکی از توصیه‌های بهورزان و پیگیری‌ها باید در این زمینه باشد تا مادران باردار به دنبال سقط غیرقانونی نروند؛ هر چند دلایل بسیاری برای این اقدام وجود دارد و باید دانست که سقط غیرقانونی قتل نفس بوده و کاری حرام و گناه کبیره است و باید مراقبت کنیم و محکم به بهورزان بگوییم مراقبت کنند تا در جمعیت تحت پوشش چنین اقدامی رخ ندهد و حتی با کوچک‌ترین تخلفی در این زمینه برخورد کنیم.

رئیسی گفت: بالاترین آمار سقط غیرقانونی در خانه‌ها اتفاق می‌افتاد و مهمترین ابزار سقط غیرقانونی قرص است، این قرص‌ها باعث سقط ناقص یا کامل می‌شود و بعد مادران به دلیل خونریزی نیاز به بیمارستان پیدا می کنند. 

وی ادامه داد: بنا بود تا قرص‌های سقط جنین در دسترس نباشد اما با یک جستجو در اینترنت قرص سقط جنین در کمتر از یک ساعت به دست فرد می‌رسد و دسترسی به این قرص‌ها آسان است و باید پلیس فتا و دادستان ها به موضوع سقط غیرقانونی و عرضه این قرص ها در فضای مجازی ورود کنند و اینکه یک بهورز مادر بارداری را به مرکز سقط غیرقانونی ارجاع دهد نابخشودنی است و باید محکم برخورد کنیم و با کوچکترین تخلفات برخورد و از بروز این تخلفات کوچک جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: تبلیغات و آموزش‌های به روز بسیار موثر است و هر پوستری که در مراکز ما نصب می‌شود باید مطابق با سیاست‌های جمعیتی باشد و گاهی همه سیاست‌ها به خاطر یک پوستر نادرست زیر سوال می‌رود و باید دقت کنید که کار در حوزه جمعیت تنها با وزارت بهداشت نیست و بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها مسئول هستند و باید اقدامات مناسبی در سلامت باروری انجام دهیم و الان مراقبت از مادران باردار در دوران کرونا بسیار افزایش پیدا کرد و به ۱۰۴ درصد رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت اپیدمی در کشور بیان کرد: توجه داشته باشید که شرایط این بیماری، مخصوصا شرایط ویروس جهش یافته انگلیسی کاملا غافلگیر کننده است و اصلا پیش‌بینی یک ماه تا ۲۰ روز آینده اصلا کار راحتی نیست.

وی ادامه داد: آن حجم بالای بیماری که به یکباره در خوزستان با آن مواجه شدیم غافلگیر کننده بود و البته روند کشور با استان خوزستان متفاوت است و روند بهتری داریم. 

رئیسی ادامه دهد: دو روز گذشته در حالی آمار مرگ و میر مجددا سه رقمی شد که نصف استان‌های کشور مرگ و میر صفر و یک داشتند و از سوی دیگر بیش از ۳۰ درصد از مرگ و میرها مربوط به استان خوزستان بود بنابراین ما طرح محدودیت هوشمند داریم و بر اساس تغییر روند بیماری رنگ شهرها هم تغییر می‌کند و قطعا در شهرهای قرمز و نارنجی اجازه سفر نخواهیم داد. 

وی گفت: ولی در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها می‌توان سفر انجام داد و الان در حال حاضر ۱۱ شهر قرمز داریم که همه در خوزستان است و حدود ۳۱ شهر نارنجی پراکنده در چند استان داریم.

زئیسی ادامه داد: شنبه ۱۶ اسفند آخرین رنگ بندی را ارائه کرده و بر اساس آن تصمیم گیری انجام می‌دهیم تا مردم تکلیف خود را بدانند.

معاون وزیر بیان کرد: با وجود همه‌ اینها فراموش نکنیم مردم هم ۳ سال است که عید خوبی نداشتند و تحت فشار هستند اما چون واکسیناسیون آغاز شده امیدواریم این آخرین عیدی باشد که این حجم محدودیت داریم.

وی افزود: اگر جانب احتیاط را رعایت کنیم و سفر غیر ضروری نرویم، عزیزان خود را محافظت کرده و در کنارمان خواهیم داشت و فکر نکنیم رفت و آمدها حتی در شهرهای مجاز مثل سالیان قبل است و حتما باید نکات را رعایت کنیم، امیدواریم با رعایت‌ها هر چه زودتر این شرایط به پایان برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز