خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران:

سطح دسترسی به سامانه شفافیت با تکلیف مقرر در قانون تناسب ندارد/فسادزدایی در شهرداری معطل مانده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۹۰۸

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران مطابق قانون مکلف است فهرست اطلاعات مربوط به فعالیت‌های شهرداری را از طریق دیدارگاه الکترونیک به اطلاع عموم برساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد حق‌شناس در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکری گفت: شهردار تهران به موجب مسئولیت و جایگاه قانونی مکلف است اقدامات لازم برای شفاف‌سازی و شناسایی گلوگاه‌های فساد و پیگرد قانونی و قضایی را با قاطعیت انجام و از هرگونه کوتاهی و مسامحه خودداری کند. 

او ادامه داد: مردم از شورای شهر و شهردار منتخب انتظار دارند که در برابر فساد و تخلفات مربوط به دوره گذشته و حال مدیریت شهری به وظایف قانونی خود عمل کنند. 

حق‌شناس گفت: بازداشت‌هایی که اخیرا رخ داد و نتایج نشست این جانب با نمایندگان مجموعه گروه یاس و در نهایت بررسی وظایف و عملکرد شهردار در مقابله با فساد نشان می‌دهد با وجود همه تعهد و تلاش شورای شهر در برخورد با فساد، روند فسادزدایی و پیگیری فساد گذشته در شهرداری تهران نه فقط رضایت بخش نیست، بلکه عملا معطل و بدون اقدام مانده است. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: به دلیل کوتاهی و تاخیر پیش آمده در پیگیری و برخورد با مصادیق فساد در شهرداری تهران عذرخواهی و به سهم خود اعلام می‌دارم که این شورا تا آخرین روز مسئولیت به تعهد خود با مردم برای مبارزه با فساد وفادار است. 

حق‌شناس با بیان اینکه ایرادات و کم کاری‌های متعددی در عملکرد شهرداری تهران در مقابله با فساد و تخلفات گذشته و حال مشهود است افزود: ضمن تذکر مواردی ذیل را برای جبران و اصلاح تاخیر رخ داده در مدت باقی مانده از مدیریت شهری خواستارم. 

او افزود: شهردار تهران مطابق قانون مکلف است فهرست اطلاعات مربوط به فعالیت‌های شهرداری را به اطلاع عموم برساند. اگرچه پیش از این نسبت به ایجاد سامانه شفافیت اقدام شده اما سطح دسترسی ایجاد شده در آن هیچ تناسبی با تکلیف مقرر در این قانون ندارد. مقتضی است شهردار محترم ظرف یک هفته برنامه زمان‌بندی به عمل آمده را مشخص و به شورای شهر ارائه کند. 

حق‌شناس گفت: با وجود درخواست‌های مکرر برخی از اعضا برای دسترسی به برخی سامانه‌ها از جمله فاینانس، قراردادها و منابع انسانی، اما شهرداری از ایجاد دسترسی خودداری کرده و مقتضی است دسترسی لازم برای کلیه اعضای شورای شهر ایجاد گردد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران مکلف است از وقوع جرائم مرتبط با مفاسد اقتصادی در حوزه ماموریتی خود بلافاصله مراتب را به مقامات قضائی و اداری رسیدگی کننده گزارش نمایند و در غیر اینصورت مشمول مجازات و قانون می‌شوند، لذا شایسته است، شهردار محترم موارد جرائم و تخلفات از جمله موارد مربوط به دوره پیشین و حاضر مدیریت شهری را به شورای شهر اعلام و بلافاصله نسبت به مواردی که تاکنون معطل مانده اقدام نمایند. 

او گفت: گفتنی است براساس اظهارات معاون دادستان سازمان قضائی نیروهای مسلح شکایتی از سوی شهرداری به سازمان مذبور تحویل داده نشده است. شایسته است شهردار محترم طی هفته جاری نسبت به ثبت شکایات شهرداری اقدام کند. 

حق‌شناس گفت: اخیرا دو نفر از شهرداران شهرداری منصوب و به عنوان مدیر نمونه معرفی و سپس توسط مراجع ذی صلاح تحت پیگرد و بازداشت قرار گرفتند و اطلاع و چشم پوشی و بی‌خبری در هر دو حالت موجب مسئولیت برای شهردار محترم است ولازم است شهردار طی یک هفته نسبت به ارائه توضیح درخصوص قصور پیش آمده و برخورد با مقصرین اقدام و گزارشی به شورای شهر ارائه کند. 

او اضافه کرد: در ابتدای دوره تعداد ۱۲ پرونده شکایت مربوط به مفاسد اقتصادی توسط شهرداری تنظیم و تحویل مراجع قضائی شد و به نظر می‌رسد تاکنون هیچ پیگیری موثری در پیگیری پرونده‌های ذکر شده در دوره تصدی آقای حناچی به عمل نیامده است. 

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران تاکنون هیچگونه شکایتی در حوزه واگذاری املاک نداشته است و شهردار تهران باید مشخص کند آیا هیچ گونه فساد و تخلف چشم گیری در این حوزه رخ نداده است؟ 

حق‌شناس گفت: انتظار می‌رود شهردار تهران با توجه به اهمیت و حساسیت موارد مذکور اهتمام ویژه خود را جهت اصلاح ایرادات مبذول نماید، در غیر اینصورت پیگیری موضوع بنابر اقتضای قانون و مسئولیت ناشی از وظایف نمایندگی مردم، در قالب سوال و استیضاح و اقدام قضایی در دستور کار خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز