خبرگزاری کار ایران

پیش‌نویس اولیه شیوه‌نامه ویرایش و نگارش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۸۵۰

سومین جلسه‌ی شورای ویرایش و نگارش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با دستور بررسی پیش‌نویش اول شیوه‌نامه تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که با حضور نمایندگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن صنفی ویراستاران و معاونین و کارشناسان سازمان برگزار شد و پیش‌نویس شیوه‌نامه ویرایش و نگارش سازمان مورد بررسی و نقد قرار گرفت. 

در ابتدای این نشست حسن ملکی ضمن تبریک میلاد با سعادت مولا علی (علیه السلام)، ماه رجب را فرصت کسب آمادگی و دریافت معانی و رموز هستی دانست و گفت: با معنویت ساختگی و غیرالهی؛ انسان نمی‌تواند به سر منزل مقصود برسد. 

وی با اشاره به رسالت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تولید مواد آموزشی و رسانه‌های تربیت و یادگیری در همه مقاطع گفت: این رسالت عظیم از این جهت که ما را با دانش‌آموزان یعنی امانت‌های الهی مواجه می‌کند بسیار مهم است. خداوند تربیت کودک و نوجوان را به انبیا، و بعد از آن‌ها به ائمه و به صالحین و مربیان و اولیای تربیتی واگذار کرده است پس ما امانت‌دار هستیم و این امانت را باید به صاحبش باز گردانیم. 

ملکی افزود: متناسب با فطرت کودک و از قوه به فعل در آوردن توانایی آن‌ها می‌توانیم به رسالت تربیتی خود عمل کنیم. اگر از بعد محتوایی، سیرت محتوا را خوب تهیه و سازمان‌دهی کنیم و از بعد صورت‌بندی ظاهری محتوا را نظام دهیم؛ آن زمان بین محتوا و قالب انفکاکی نباید باشد. یک متن محتوایی اگر قوی باشد اما نگارش و صورت‌بندی نداشته باشد، محتوا سرانجام ندارد. ویرایش یعنی سامان‌دهی مطلوب صورت پیام، یعنی ویرایش صورتی است که بر سیرت تأثیر دارد. 

وی با اشاره به بررسی راهنماهای درسی در شورای هماهنگی علمی سازمان گفت: تاکنون پنج راهنمای درسی تصویب شده و شش راهنمای دیگر در دستور کار شورا است و اهمیت ویرایش از آن جهت است که همه منابعی که از این راهنماها منبعث می‌شود باید از یک قاعده و الگو تبعیت کند. کلیه متون سازمان از مجلات رشد تا مکاتبات اداری از یک شیوه‌نامه واحد تبعیت کند. 

در ادامه سید اکبر میرجعفری، به‌عنوان دبیر شورا به ارائه توضیحاتی پرداخت. سپس سعید فرمانی تدوین کننده شیوه‌نامه، ساختار پیش‌نویس شیوه‌نامه را تشریح کرد. این شیوه‌نامه که پیش‌نویس آن در این جلسه بررسی شد به بخش‌هایی همچون نشانه‌های سجاوندی، اعداد، فهرست، علائم ویرایش کاغذی ارجاع‌دهی و رسم‌الخط و املا اختصاص دارد. 

در ادامه حاضرین نقطه نظرات خود پیرامون پیش‌نویس شیوه‌نامه شامل مواردی همچون توجه به ارتباط با پایه‌های تحصیلی؛ استفاده از مثال‌های ملموس کتاب‌های درسی و استفاده از عناوین مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی را ارائه کردند. 

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان این نشست و در جمع‌بندی نظرات گفت: این شیوه‌نامه چند ویژگی باید داشته باشد از جمله اینکه معتبر باشد و برای اعتباربخشی به منابع درست ارجاع شود. این شیوه‌نامه باید بتواند به فهم آسان متن آموزشی کمک کند. با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ایرانی سازگار باشد و متن را زیبا کند. همچنین با دوره‌های تحصیلی متناسب و توالی منطقی در شیوه‌نامه رعایت شود. 

مقرر شد نسخه دوم پیش‌نویس شیوه‌نامه برای جلسه‌ی بعد شورا تهیه شود.


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز