خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت خبر داد:

ورود ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا به کشور تا پایان هفته/ نخبگان را نباید راند/ از عدم برخورد با پروتکل‌شکن‌ها گلایه‌مندیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۴۰۷

وزیر بهداشت از انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت رفاه برای تحت پوشش بیمه قرار دادن دانشجویان علوم پزشکی و گروه‌های دستیاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت در نوزدهمین آیین پویش «ره سلامت» از تفاهمی با وزارت رفاه درباره پوشش بیمه تامین اجتماعی خبر داد و گفت: قراردادی را با بیمه تامین اجتماعی تنظیم کردیم تا مجموعه دستیاری و دانشجوهای دکترا و کارشناسی ارشد در زمان تحصیل به عنوان پایه‌ای از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند و بتوانند در آینده کاری آنرا ادامه دهند.

نمکی درباره فرایند تزریق واکسن کرونا گفت: از فردا تزریق واکسن به۱۰۰ هزار نفر دیگر شروع می‌شود. ۲۵۰ هزار دوز دیگر نیز در این هفته به کشور می‌رسد و همراه با کادر درمان، خانه سالمندان و سایر گروه‌های هدف در نوبت واکسیناسیون قرار خواهند گرفت و امیدوارم تا پایان اسفند گروه‌های هدف واکسینه شوند.

او درباره تولید واکسن داخلی گفت: تولید واکسن ملی به خوبی پیش می‌رود و در اردیبهشت آینده به عنوان یکی از تولید کنندگان مهم واکسن منطقه مطرح می‌شویم. در تولید واکسن داخلی تولید واکسن را با جهش‌ها می‌سنجیم و اگر در هر جهش قدرت حمایتی واکسن تضعیف شد در جهت تقویت آن اقدام خواهیم کرد.

نمکی در ادامه با تاکید بر توجه به وضعیت روحی و معنوی دانشجویان گفت:‌ رسالت ما فقط توسعه فضای دانشگاهی نیست بلکه ‌توجه به فضای روحی و معنوی دانشجو نیز مهم است؛ باید از روح لطیف چند بعدی و تاثیرپذیر از همه اتفاقات مراقبت کنیم.

او افزود: چقدر می‌توانیم تعهد و اخلاق را در کنار علم آموزی در دانشجوها تقویت کنیم؟ چقدر می‌توانیم پایبندی به سرزمین را تقویت کنیم؟ چه کنیم که یک روستازاده عاشق سرزمین فیلش بعد از دو سال یاد هندوستان می‌کند و ای کاش یاد هندوستان می کرد! یاد آمریکا و انگلیس و استرالیا می‌کند! چرا این فاجعه ملی را که دارد اتفاق می افتد بازنگری نمی‌کنیم؟

وزیر بهداشت افزود: پسر من دانشجوی شریف است و می گوید یکی از دانشجوها هم حاضر به ماندن نیست و متاسفانه اساتید هم تسهیل کننده رفتن می‌شوند. این خون دل دارد چرا که سرمایه های عظیم ملی دارند می روند.

او با بیان اینکه یادآوری بعد فرهنگی و تاریخی به دانشجوها مغفول مانده گفت: هرگز سعی نکردیم به این دانشجو بُعد فرهنگی و اجتماعی و تاریخی را یادآوری کنیم و به او بگوییم وابسته به اقلیمی هستیم که فقر و تنگ دستی می‌طلبد به دیگران کمک کند. ما روح معنویت و انسان دوستی را در او تقویت نکردیم.

نمکی اضافه کرد: اگر این غفلت توسعه پیدا کند در آینده در منابع انسانی تهی دست ترین خواهیم شد. دانشجو و نخبه را نباید راند، نباید زد، بلکه ‌باید او را نواخت،‌ جذب کرد و هنرمندانه در کشور نگه داشت. جذب دانشجو هنر، عشق، معرفت و الگو می‌خواهد و متاسفانه خیلی از الگوها را هم از دست دادیم.

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا در کشور گفت: حدود ۱۳ ماه از شیوع کرونا در کشور می گذرد، البته ۱۳ ماه ابزاری برای کج خیالان بد فهم نشود. به کسانی که ادعا می‌کنند وزارت بهداشت قبل از پایان بهمن کووید۱۹ داشت و اعلام نکرد جایزه می‌دهم اگر این دانشمندان کج سلیقه توانستند در یک مورد ادعای خود را اثبات کنند.

نمکی افزود: دو هزار و ۳۰۰ نمونه‌ای که از دی و آذر و بهمن از آنفلوآنزا نگه داشته بودیم را سال گذشته یک بار دیگر گفتیم تست کنند چرا که برخی می خواستند اثبات کنند کانون کرونا ایران بود. به جز سه نمونه در سراسر کشور که از ۲۳ بهمن به بعد بود هیچ موردی از کووید ۱۹ در نمونه‌ها دیده نشد.

او در ادامه اظهار کرد: نمی دانم چطور برخی با کمال بی‌انصافی برای سوار شدن بر یک موج سیاسی-تبلیغاتی یافته ها و گفته های مملکت خود را به راحتی زیر سوال می برند. اگر کسی توانست  یک مورد را اثبات کند نه تنها به او جایزه می‌دهم بلکه هزار بار از او عذرخواهی می‌کنم.

نمکی گفت: برای دفاع از حیثیت عزیزانی که خود را به آب و آتش زدند هیچ یاوه‌گویی که بخواهد سلامت این مجموعه را زیر سوال ببرد رها نخواهم کرد.

او با بیان اینکه رئیس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مدیریت ایران یکی از ناب ترین و شایسته‌تربن مدل‌های مدیریت را ایجاد کرد که می‌تواند برای جهان الگو باشد گفت: کمال کج سلیقگی است که کسی این اقدام را زیر سوال ببرد تا به درماندگی سیاسی دامن بزند.

نمکی گفت: در این سرزمین به کسی بها می‌دهم که صادق است، دوران عوام فریبی تمام شد. با این شبکه های اجتماعی و عریانی مسائل مگر می‌شود مردم را با برخی شعارهای تند فریب داد ؟

وزیر بهداشت گفت: ۱۳ماه را از این نظر گفتم که به محض اینکه در ووهان گزارش ویروس را شنیدیم آماده شدیم. ۵۷ دانشجوی ووهان با کیت طراحی شده در پاستور تست شدند و وقتی در گیلان و قم شرایط شدید  شد از کیت های وارداتی استفاده کردیم.

نمکی گفت:‌ در این اقیانوس تنها و با دست‌های بسته و در اوج تاثیر تحریم شنا کردیم. این ۱۳ ماه یعنی ما از آخرین روزهای بهمن پا به این عرصه نگذاشتیم و از اولین روزهای دی حواسمان به این ویروس جمع بود و به همین دلیل با ورود ویروس هیچ دانشگاهی دست و پای خودر ا گم نکرد.

او با بیان اینکه مرحله تازه‌ای از شیوع ویروس شروع شد گفت: از مدت‌ها پیش به همکارانم اعلام کردم که خود را برای یکی از سخت‌ترین یورش‌های ویروس جهش یافته آماده کنند. امروز همه جا درگیر هستند. دیشب از بیرجند دو کیس جدید گزارش شدند.  اما همکاران من کاملا آماده هستند و مردم باید بدانند که این ویروس به رقم آنکه انگلیسی‌ها گفتند؛ قدرت سرایت چندین برابری دارد و هم قدرت بیماری‌زایی و جوانترها را بیشتر گرفتار می کنند، در خوزستان دو کودک یک ساله و ۹ ساله براثر کرونای جهش یافته فوت کردند.

نمکی ضمن گلایه مندی از کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند گفت:‌ به شدت از کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند گله‌مند هستم و با کسانی که با پروتکل شکن‌ها برخورد نمی‌کنند گله مندتر هستم. ما ابزار نداریم.

وزیر بهداشت گفت:‌ ما از برخی اتفاقات کشور اطلاع نداریم. دیشب در ایلام خانم جوان بارداری اینتوبه شد، با سزارین بچه را به دنیا آوردیم و نمی دانم این بچه از نعمت مادر برخوردار خواهد شد؟ ما کی برای تردد از مرزها به سمت عتبات و برگشت از آن اجازه دادیم؟ چه کسی از من در این رابطه نامه گرفت؟ کجا با برخی از این ترددها موافقت کردم؟

نمکی ادامه داد: تا کجا همکاران من باید تاوان ندانم کاری بقیه را بدهند؟ چه گناهی کردیم که بعد از ۱۳ ماه باید موجی ایجاد شود انرا بشکنیم و شهید دهیم؟ داغ شهدای سلامت من را نابود کرده است. ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را از دست دادم. داغی برای هیچ فرماندهی بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش را از دست بدهد آن هم به دلیل ندانم کاری و سهل انگاری دیگران.

او اضافه کرد: منِ وزیر خبر ندارم چه کسی از مرز تردد می کند. من ته رودخانه زخمی و جنازه جمع کن شده‌ام. من را به جای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مردشورخانه! این درد بزگری است. ویروس، ویروس مهاجمی است. انگلیس یکی از نظام های بسیار مقتدر درمانی را در دنیا دارد. آلمان هم کشور کمی در بهداشت  و درمان نیست و به زانو درآمد.

نمکی گفت: اینطور که نمی شود مملکت اداره کرد. چقدر باید فریاد بزنم و بگویم. چقدر باید خجالت بکشم از پزشک و پرستار و علوم آزمایشگاهی و بقیه.

‌او افزود: فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتار می‌کند؛ چقدر باید بگویم؟ چقدر باید شرمسار پرسنل خودم در نظام سلامت باشم؟ اینگونه نمی شود ناگهان خبردار شویم بدون اطلاع ما گروهی آمد و رفت. در کشوری که رهبر معظم انقلاب می خواهد نشست مجازی بگذارد، ‌می‌گوید از وزارت بهداشت اجازه بگیرید. نمی شود که بقیه رعایت نکنند و بزرگان نظام رعایت کنند.

وزیر بهداشت گفت:‌  وقتی هم اپیدمی آمد و کشتار کرد، می‌گویند در فلان جا غلظت اکسیژن کم بود. طبق گزارشات واصله در فلان جا بیمار را دیر رسیدگی کردند و همه این سوالات شروع می شود، اما یک نفر نمی‌گوید که در پیک قبلی خوزستان که پروتکل‌شکنی ما را گرفتار کرد، چگونه این آتش را خاموش کردیم؟ چه کسی شب تا صبح نخوابید، چگونه اکسیژن رسید، چرا یک نفر نیامد در خیابان فریاد بزند که ما امکانات نداریم. چه کسانی این آتش را خاموش کردند. اما اگر خدایی نکرده ۵ دقیقه دارویی دیر شود، هزار قلم و هزار شبکه اجتماعی راه می اندازند. اینطور نمی توان مملکت اداره کرد. من مکتوب هم نوشتم. دیگر برای ما و همکارانمان بیش از این صبوری میسر نیست. ما برای موج شکنی خلق نشدیم و دیگران برای موج آفرینی. این را همه باید بدانند. محکم هم باید بدانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز