خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام ایران برای تهیه تنها واکسن اروپایی کرونا/نیاز به افزایش کیفیتِ اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای مقابله با ویروس انگلیسی

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۰۹۵

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: اروپا غیر از واکسن آسترازنکا واکسنی ندارد که ما وارد کنیم، برای همین واکسن هم به طور مستقیم و از طریق کووکس اقدام کردیم.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه چرا برای خرید واکسن کرونا از اروپا اقدام نمی‌شود، بیان کرد: چون تا همین الان فقط یک واکسن اروپایی تولید شده و مجوز مصرف اضطراری گرفته که واکسن آسترازنکا‌ی آکسفورد است که ما برای تهیه‌ی آن از طریق خرید مستقیم و هم از طریق سبد کووکس اقدام کردیم.

وی ادامه داد: ما در دنیا ده گزینه برای مصرف اضطراری داریم که از اروپا فقط همین واکسن آسترازنکا موجود است، مگر آنکه اسپوتنیک روسیه را هم جزو اروپا حساب کنیم که آن هم تا الان اقدام کردیم و بخشی از آن را وارد کردیم.

وی در مورد تفاوت‌های عمده بین ویروس جهش یافته‌ی انگلیسی و ویروس کرونای منشا ووهان، افزود: آنچه مسلم و مشخص است، این است که این ویروس قدرت سرایت بیشتری دارد و سریع‌تر منتقل می‌شود، پس شیوع بیشتری دارد و بعضا گمانه‌زنی شده که بیماری‌زایی شدیدتری دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: حتی ممکن است مرگ بارتر از ویروس قبلی باشد که از ووهان چین منشا گرفته است.

جهانپور ادامه داد: اما هیچ تفاوتی در اقدامات درمانی و پیشگیری وجود ندارد، فقط شاید به کیفیت بالاتر و جدی‌تری حوزه پیشگیری و درمان نیاز داشته باشد و فعلا تفاوتی در استفاده از دارو و درمان نداریم، حتی در مورد واکسن‌های کرونا، نگرانی که در مورد جهش‌های دیگر وجود دارد، شاید در مورد ویروس انگلیسی کم‌تر باشد.

وی گفت: بنطر می‌آید موضوع فرار از واکسن در این ویروس کم‌تر از ویروس‌های دیگر باشد و فعلا فقط دغدغه‌ی ما این است که کیفیت رسیدگی و پیشگیری را بالا ببریم‌.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد خطر سرایت بالای ویروس جهش یافته و لزوم انجام تمهیدات درمانی و پیشگیری در کشور، افزود: این صحبت‌ها که قدرت سرایت و خطر ویروس جهش یافته چندین برابر است و اعداد متفاوتی عنوان می‌شود، اعداد مبالغه آمیز است.

وی بیان کرد: آنچه به ما گزارش شده ۳۰ تا ۷۰ درصد از طریق ویروس جهش یافته‌ی انگلیسی امکان افزایش ابتلا وجود دارد و بر همین اساس که احتمال افزایش ابتلا وجود دارد باید کیفیت مراقبت‌های پیشگیرانه و بیمارستانی را بالا ببریم.

جهانپور گفت: در نظر داشته باشید که تنها نکته‌ی خاصی که برای عموم مردم ذکر شده این است که افراد، مخصوصا کسانی تا به حال مبتلا نشدند از دو ماسک برای پیشگیری استفاده کنند و دیگر پروتکل‌ها را هم مطابق قبل ولی با دقت بیشتر انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز