خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خبر داد؛

رونمایی از فاز دوم سامانه نسل چهارم پیش بینی و هشدار سیل کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۶۵۷

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از بهره برداری آزمایشی سامانه پیش بینی و هشدار سیل در کل کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، مهدی رهنما گفت: سازمان هواشناسی کشور بر مبنای وظایف ذاتی و به منظور ارتقاء کیفیت پشتیبانی و بیش آگاهی سیل، طراحی و توسعه سامانه نرم افزاری پیش بینی و هشدار سیل نسل چهارم را به پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور محول نمود. این سامانه قادر است حداقل سه تا چهار روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی را که شامل تمامی مشخصه‌های مورد نیاز مدیریت و هشدار سیل می‌باشد، پیش‌بینی، به‌روزرسانی و تدقیق نماید. 

وی مهمترین مشخصات خروجی این سامانه که توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور طراحی و تولید شده است را پیش‌بینی هیدروگراف سیل برای نقاط کنترل مشخصی از حوضه که بر اساس آن مکان و زمان وقوع سیل، دبی حداکثر سیل، حجم سیلاب ۵ و ۱۰ روزه در حوضه را در اختیار قرار می‌دهد، عنوان کرد. 

رهنما اضافه کرد: امکان پیش‌بینی برف و یخبندان نیز از دیگر قابلیت‌های این سامانه است، به‌نحوی که پیش‌بینی‌های این بخش از سامانه با هدف برنامه‌ریزی به منظور به‌کارگیری تجهیزات و آمادگی برای مقابله با برف و یخبندان در سطح بزرگراه‌ها، جاده‌ها و معابر کل کشور از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و می‌توان در مرحله بعدی به توسعه و بست آن به کل کشور اهتمام ورزید. 

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل که حقیقتا یکی از مشغله‌های اساسی کل نظام حاکمیتی می‌باشد و با در نظر گرفتن همین امر با ابلاغ دستور شخص معاون اول محترم رئیس جمهور به کلیه سازمان‌ها پیرامون همکاری مطلوب با پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در جهت ایجاد این سامانه، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در بخش پیشگیری و مقابله، از بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرایط بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی تا حد زیادی جلوگیری کرد و میزان تاب آوری در برابر مخاطرات جوی را در سطح کل کشور افزایش داد. 

رهنما در پایان از زحمات همکاران پژوهشی مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در جهت طراحی و مدیریت راه اندازی این سامانه تقدیر و تشکر نمود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز