خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بکارگیری ۸۵ سرای محله در طرح شهید سلیمانی/ از افراد مرتبط با بیمار کرونایی تست رایگان گرفته می‌شود/ "ترس از دست دادن شغل" منجر به اعلام کمتر علائم و ابتلا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۳۷۱

مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت‌:‌ در دو هفته اخیر حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل ها دوباره کاهش پیدا کرده است و متاسفانه از نظر رفتار مردم و اعمال محدودیت‌ها شرایط سینوسی را تجربه می‌کنیم که همین باعث می‌شود بار بیماری دوباره افزایش پیدا کند.

"زینب نصیری" مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره نتایج همکاری شهرداری تهران در طرح شهید سلیمانی و شناسایی محله محور بیماران کرونایی گفت: حدود دو ماه است که در طرح محله‌محور شهید سلیمانی با وزارت بهداشت همکاری داریم و تمامی ظرفیت‌های شهرداری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. 

بکارگیری ۸۵ سرای محله در طرح شهید سلیمانی

او ادامه داد: از مجموع سراهای محلات شهرداری حدود ۸۵ ساختمان، برای همکاری در طرح شهید سلیمانی با توجه به پراکندگی جمعیتی در هر یک از مناطق تهران مورد استفاده قرار گرفته است. 

نصیری افزود: بخش عمده‌ای از این ساختمان‌ها سراهای محلات است، اما از ظرفیت خانه‌های سلامت و مجموعه‌های شهربانو و سایر ساختمان‌های شهرداری نیز در این طرح استفاده شده است. 

او با تاکید بر اینکه اتفاق بسیار خوبی در این همکاری در حال رخ دادن است، گفت: تا پیش از اجرای طرح شهید سلیمانی، افراد زمانی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کردند که علائم مشکوکی داشتند در نتیجه بیماریابی زودرس اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از کسانی که علائم نداشتند، اما ناقلان بی‌علامت بودند، در سطح شهر حضور داشتند. 

 از افراد مرتبط با بیمار کرونایی تست رایگان گرفته می‌شود

نصیری ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی تمامی افرادی که به شکل‌های مختلف با یک فرد مبتلا به کرونا در ارتباط بودند، بیماریابی می‌شوند و در واقع ارتباطات یک بیمار کرونایی با سایر افراد بررسی می‌شود. 

مدیر کل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه از افراد مرتبط با بیمار کرونایی تست رایگان گرفته می‌شود، گفت: اگر تست این افراد مثبت باشد به ارتباطات او نیز مراجعه می‌شود و بیماریابی در لایه دوم ادامه پیدا می‌کند. 

نصیری با بیان اینکه بسیاری از ناقلان بی‌علامت در این طرح شناسایی شده‌اند، گفت: این اقدام به طور متوسط تا شش و نیم مرتبه انجام می‌شود و بسیاری از ناقلان بی‌علامت شناسایی و حضور آن‌ها در جمع کنترل می شود که این اقدام منجر به کاهش قابل توجه بیماری در هفته‌های گذشته شده است. البته در کنار آن اعمال محدودیت‌ها و توجهات مردم نیز اثرگذار بوده است. 

 شرایط سینوسی رفتار مردم منجر به افزایش بار بیماری می‌شود

او با تاکید بر اینکه ردیابی بیماران با همان قدرت قبلی ادامه دارد، افزود: اما به نظر می‌رسد در دو هفته اخیر حساسیت مردم دوباره کاهش پیدا کرده و متاسفانه از نظر رفتار مردم و اعمال محدودیت‌ها شرایط سینوسی را تجربه می‌کنیم که همین باعث می‌شود، بار بیماری دوباره افزایش پیدا کند. 

 کاهش حساسیتِ مردم به دلیل نوع سیاست‌گذاری‌ها

نصیری اضافه کرد: البته بخشی از این کاهش حساسیت‌ها در مردم ناشی از سیاست‌گذاری‌ها نیز هست. نمی‌توان از مردم انتظار داشت مانند یک ماه گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند، در حالی که جشنواره فیلم فجر برگزار می شود. زمانی که محدودیت‌ها در سیاست‌گذاری کاهش می‌یابد، باید همان موقع پیش بینی کرد که شاهد افزایش بیماری خواهیم بود. 

او ادامه داد: به نظر می‌رسد مجدد با شیب رو به افزایشی از نظر مراجعه بیماران و بستری در بیمارستان‌ها روبرو هستیم و ضروری است که مردم بیش از گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند. 

نصیری با اشاره به شیوع کرونای انگلیسی گفت: با توجه به شیوع کرونای انگلیسی لازم است که شهروندان بیش از گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند، چرا که آمارها نشان می‌دهد دوباره به سمت پیک بیماری در حرکت هستیم. 

او درباره نتایج اجرای این طرح در مناطق مختلف تهران گفت: این طرح در منطقه ۱۸ شروع شد و در دو هفته ابتدایی تست حدود ۳۵ درصد مراجعان مثبت اعلام شد، اما هر چقدر که این اقدام توسعه پیدا می‌کند، درصد ابتلا با توجه به شناسایی بهتر و بیشتر کاهش پیدا می‌کند. 

ردیابی بیماران در ادارت و شرکت‌ها به رفتار مدیران ارشد بستگی دارد

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در واکنش به اینکه در ادارات و شرکت‌ها همکاری در ردیابی بیماران کمتر است، گفت: این اقدام توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و همچنان معتقدند که وضعیت بیماریابی در خانواده‌ها خیلی بهتر از وضعیت در گروه همکاران است. در حقیقت همکاری در ادارات بسیار به رویکرد مدیریت ارشد مجموعه بستگی دارد، چرا که در مجموعه‌هایی که مدیر ارشد نگاه حمایتی دارد، بیماریابی راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود، اما در مجموعه‌هایی که رویکرد و آگاهی در مدیران ارشد وجود ندارد، ترس از دست دادن شغل منجر به اعلام کمتر ابتلا و یا داشتن علائم می‌شود. 

نصیری ادامه داد: تیم وزارت بهداشت تنها در ساختمان‌ها مستقر نیستند و به صورت سیار به ساختمان‌های مختلف اعزام می‌شوند که در طی آن هم اتفاقات خوبی رخ داده است. 

 توضیح درباره سرانجام همکاری شهرداری با سازمان بازنشستگان 

نصیری در پاسخ به این سوال که همکاری شهرداری با سازمان بازنشستگی کشوری به کجا رسید؟ گفت: یک برنامه عملیاتی برای آن نوشته شد و کارویژه در ذیل آن تعریف شد، اما مشکل ما این است که چون بستر فعالیت‌مان سرای محلات و کانون‌های سالمندان بود، کرونا برنامه‌های ما را بسیار محدود کرد. 

مدیر کل سلامت شهرداری تهران افزود: لذا در بسیاری از حوزه‌ها همچنان اقدامات زیرساختی را انجام می‌دهیم و نتوانستیم برای اقداماتی که تعریف کرده بودیم به سراغ جامعه هدف برویم. برخی اقدامات در فضای مجازی در حال انجام است، اما فعالیت‌هایی که نیازمند به حضور سالمندان است، انجام نشده که امیدواریم با اجرای واکسیناسیون بتوانیم برنامه‌های مربوط به سالمندان را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم. 

او در پاسخ به این سوال که آیا از ظرفیت خانه‌های سلامت و سراهای محلات برای واکسیناسیون استفاده می‌شود یا نه؟ گفت: ما تابع تصمیم وزارت بهداشت و ستاد کرونا هستیم و همان گونه که در طرح غربالگری شهید سلیمانی در کنار آن‌ها بودیم در اجرای طرح واکسیناسیون نیز اگر بخواهند از ظرفیت‌های خانه‌های سلامت و سراهای محلات شهرداری استفاده کنند، حتما در کنار وزارت بهداشت هستیم. البته این وزارتخانه در مدلی که برای واکسیناسیون در تهران در پیش گرفته است، احتمالا از ظرفیت‌های شهرداری استفاده می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز