خبرگزاری کار ایران

بی‌تدبیری و عدم برنامه‌ریزی‌های صحیح در حوزه سیستم های آنلاین آموزش

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۰۸۵

بی تدبیری و عدم برنامه‌ریزی‌های صحیح در حوزه سیستم های آنلاین آموزشی که متاسفانه هیچ نظارت دقیقی نیز روی آن‌ها نیست، مشکلات زیادی را برای دانشجویان و اساتید به همراه داشته است و عاقبت این بی‌توجهی و از سر گذراندن‌ها را در آینده ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود!

به گزارش ایلنا، بحران کرونا، گستردگی جغرافیایی بی سابقه ای دارد و از طرفی امکان هرگونه تحرک برای فعالیت آموزشی را  گرفته و هنوز مشخص نیست آسیب این بحران چقدر است!؟ در این میان سیستم های آموزشی مجازی باید بتوانند بخش آموزشی کشور را پوشش دهند و بهتر است برای حصول نتیجه ای مطلوب تر، نظارت‌ها برای رفع  مشکلات موجود در این بخش نیز بیشتر شود .

متاسفانه ضعف در سرعت اینترنت و زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی در برخی دانشگاه‌ها باعث شده تا وقتی تعدادی از دانشجویان به صورت همزمان وارد آن‌ها می‌شوند، با خطا مواجه شوند که این موضوع یعنی سرور آموزشی توانایی لازم برای این حجم از فعالیت را ندارد؛ دانشجویان متعددی این روز‌ها با ضعف سیستم آموزشی الکترونیکی خودشان مواجه شدند که طبق اعلام‌ خودشان پس از اتمام ساعت کلاس، توانسته‌اند به سامانه متصل شوند

برخی دانشجوبان و اساتید نیز نسبت به سیستم های آموزشی مجازی انتقاد دارند و معتقدند  دسترسی های زیادی که برای خود در گوشی تلفن هوشمند ایجاد می کند، حریم خصوصی را نقض کرده و باید روی تلفن های هوشمند با اندروید به روز نصب شود و این موضوع یعنی تحمیل هزینه زیادی به خانواده ها.

همچنین ایرادات فنی بسیار از جمله اعلام خطا هنگام ثبت نام،  نیاز داشتن به پهنای باند وسیع برای جابجایی داده ها و اینکه عملا با زیرساخت اینترنتی کشور به خصوص در استانهای دوردست و کمتربرخوردار ناهمگون است.

**پاندمی کرونا فرصت از نو اندیشیدن را ایجاد کرده است

به گفته برخی اساتید ، یکی از چالش های مهم آن ها در رابطه با سیستم های آموزشی آنلاین، بحث دریافت گزارش عملکرد و حضور دانشجویان در کلاس است که البته در سیستم هایی که در دانشگاه آزاد تدریس می کنند قابلیت  ارائه گزارشهای مدیریتی و دقیق از حضور دانشجویان، اساتید و عملکرد آن ها وجود دارد و  در عین حال معتقدند اگر بتوان از ابزارهای پیشرفته تر با بکارگیری حواس بیشتر در آموزش های مجازی استفاده کرد ، می توان ارتباط بهتری برقرار و آموزش با کیفیت تری داشت.

در نظر سنجی که از تعداد زیادی دانشجو و اساتید  به عمل آمده به این نکته اشاره کردند که حداقل امکان برقراری ارتباط تصویری بین مدرس و تمام دانشجویان باید به صورت تصویری دو طرفه باشد که هم استاد و هم دانشجو با ارتباط چهره به چهره با یکدیگر تعامل داشته باشند، در غیر این صورت حتی اگر دانشجو در کلاس حاضر بوده اما حضور مفیدی نداشته باشد، عملا کاربردی نخواهد داشت. البته استفاده از این روش در آموزش مجازی نیازمند سرعت اینترنت و ظرفیت مناسب سامانه است که متاسفانه در شرایط حال حاضر این امکان فراهم نیست.

آنها می گویند که اکثر سامانه های آموزش مجازی دانشگاه ها به لحاظ ساختاری از مشکلاتی همچون ضعف سرورها که ظرفیت این حجم کاربر را ندارند،  رنج می برند و در واقع سامانه هایی هستند که امکان برقراری ارتباط تصویری قوی با مخاطب را ندارند و  این ضعف بزرگی در آموزش ایجاد می کند.

یک مدرس دانشگاه در این زمینه گفت: پشتیبانی در لحظه و آنلاین برای استاد و دانشجو نیز از دیگر مباحثی است که باید در این سیستم ها مورد توجه قرار گیرد و از طرفی سامانه ها باید قابلیت ثبت حضور دانشجویان را دارا بوده و توانایی نمایش اطلاعاتی همچون مدت زمانی که دانشجو وارد سامانه شده و کلاس‌های ضبط شده را نیز داشته باشند.

وی در عین حال بیان کرد: البته  تکلیف دانشجویانی که به هر دلیلی شماره تلفن همراه آنها تغییر می کند و پروسه تغیبر آن در سیستم طول می کشد نیز به عنوان گپی است که باید در این سیستم ها برطرف شود.

او همچنین اظهار کرد:البته خوشبختانه در سامانه های آموزشی، علاوه بر نسخه وب ، اپلیکیشن نسخه اندروید آن نیز در اختیار کاربران قرار گرفته  که دانشجویان می‌توانند در صورت نیازدر تلفن همراه خود، از حضور در کلاس‌های درسی به صورت مجازی بهره‌مند شوند و حتی اکثر امور دانشجویی خود اعم از شرکت در کلاس‌های آموزشی، برقراری ارتباط با اساتید، انتخاب واحد و… را در زمان مقرر از طریق سامانه‌های مجازی  و به صورت اینترنتی انجام دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش‌های مجازی یا همان آموزش های آنلاین، بالاجبار بیش از ۹۰ درصد آموزش‌های کشور را در برگرفته عنوان کرد: با بیماری که مشخص نیست چند سال دیگر بشر بتواند به آن غلبه کند، نمی‌توان مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد و در این میان تنها راه‌حل موجود ، بهره‌مندی از فضای مجازی و آموزش‌های آنلاین است که در این روزها در همه کشورها به‌خصوص کشورمان مورداستفاده قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهمی که شاید کمتر به آن توجه شده این است که باید سرورها و دیتاسنترهای این سامانه ها در داخل کشور باشند که اگر مشکلی پیش آمد بتوان سریع آن را رفع کرد و به واسطه بومی و داخلی بودن، کنترل کاملی بر زیرساخت‌های موجود داشته  و  پتانسیل پاسخگویی به نیاز‌های سامانه را نیز داشته باشد .

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت:   پشتیبانی در لحظه و آنلاین از استاد و دانشجو نیز از دیگر موضوعاتی است که با آن دچار چالش هستیم

وی در عین حال تاکید کرد: در آموزش مجازی  روش ارزیابی دقیق نیست و امکان ارزیابی معتبر در زمان برگزاری امتحان ها و آزمون های آنلاین وجود ندارد .

اما  یکی از فواید آموزش های مجازی، صرفه جویی در زمان است و از طرفی با توجه به این موضوع فرصت پرداختن به تحقیق و پژوهش برای دانشجویان و اساتید نیز بیشتر فراهم می شود.

نکته قابل توجه دیگر آن است که با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه ها در آموزش های حضوری، ایجاد تعادل بین متقاضیان و ظرفیت دانشگاهها در آموزش مجازی نیز فراهم می شود و از این پس ، چالشی که یکی  از بزرگترین و مهمترین مشکلات دانشجویان و علاقه مندان ورود به دانشگاه بود، نیز برطرف می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز