خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن عفونی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

میزان رصد ویروس کرونا در کشور کم است/احتمال وجود "ویروس جهش‌یافته ایرانی" هم وجود دارد/ ضرورت افزایش پایش جهش‌ها برای شناسایی به موقع سویه‌های جدید

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۰۱۶

دبیر انجمن عفونی کشور گفت: دبیر انجمن عفونی کشور بیان کرد: در هر کجا که ویروس در حال چرخش است می تواند جهش پیدا کند، بنابراین ما باید میزان پایش و رصد جهش‌ها را در کشور بالا ببریم تا شناسایی‌ به موقع سویه‌های جدید انجام شود.

«آمیتیس رمضانی» دبیر انجمن عفونی کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به علائم ویروس جهش یافته‌ی کرونا بیان کرد: جهش در ویروس کرونا زیاد اتفاق می‌افتد که اغلب مهم نیستند، اما این جهش‌ها در سه سویه آفریقای جنوبی، برزیلی و انگلیسی اهمیت بیشتری پیدا کرده، ولی اینکه بگوییم علائم بالینی آنها شدیدتر یا بیشتر است، شواهدی مبنی بر شدیدتر بودن علایم بالینی این سویه ها اخیرا گزارش شده است هر چند نیاز به مطالعات و گزارشات بیشتری در تایید آن وجود دارد.

وی ادامه داد: آنتی‌بادی افراد بهبود یافته از بیماری و یا افرادی که واکسن تزریق کردند در برابر این سویه‌ها اثر خنثی کنندگی کمتری داشته و به میزان کمتری ویروس کرونا را خنثی می کنند که بخصوص در مورد سویه آفریقای جنوبی و برزیل این مسایل بیشتر و قوی‌تر است و همین باعث ایجاد نگرانی شده است.

دبیر انجمن عفونی کشور گفت: از یک طرف این امکان را به وجود می‌آورد که فرد واکسینه شده بعد به ویروس فوق مبتلا شود و یا از طرف دیگر فرد بهبود یافته از بیماری نیز دوباره به کرونا مبتلا شود و عفونت مجدد پیدا کند، که البته این پیش‌تر هم گفته شده بود که امکان ابتلای مجدد در بیماری کوید ۱۹ وجود دارد ولی با این سویه‌های جهش یافته این احتمال بیشتر می‌شود.

رمضانی در مورد گروه سنی در معرض خطر بیشتر، افزود: این سویه همه‌ی گروه‌های سنی را در بر می‌گیرد، در ویروس قبلی دیدیم که کم‌تر افراد جوان را درگیر می‌کرد و حتی شدت ابتلا در جوانان در حدی بود که برخی اصلا نیازی به مراجعه‌ مراکز درمانی نداشتند ولی در خصوص این ویروس‌های جدید جهش یافته موارد عفونت علامت‌دار در جوانان بیشتر است و طبق بررسی‌های کشورهای دیگر افراد زیر ۲۰ سال را بیشتر درگیر می‌کند.

رمضانی در مورد چرخش ویروس و خطرات آن، بیان کرد: در کشور ما میزان پایش (تغییرات و جهش نوکلئوتیدهای ویروس) ویروس به صورت روتین اندک است و این موضوع باعث می‌شود تا بروز جهش‌ها را به سرعت متوجه نشویم، البته فقط شناسایی جهش‌های گزارش شده از سایر کشورها مهم نیست و این را در نظر بگیرید که امکان دارد کشور ما هم ویروس جهش یافته خود را داشته باشد که متفاوت از سویه های سایر کشورها باشد.

دبیر انجمن عفونی کشور بیان کرد: در هر کجا که ویروس در حال چرخش است می تواند جهش پیدا کند، بنابراین ما باید میزان پایش و رصد جهش ها را در کشور بالا ببریم تا شناسایی‌ به موقع سویه های جدید انجام شود.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت تزریق سریع واکسن، گفت: زودتر باید تزریق واکسن انجام شود تا گردش ویروس کمتر شود، وقتی گردش ویروس کم شود میزان جهش ویروس هم کمتر خواهد شد و برای همین توصیه می‌شود حتی بعد از واکسیناسیون، نیز پروتکل‌ها رعایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز