خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

وعده واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر تا شهریور ۱۴۰۰/ ایران تا ۳ ماه دیگر یکی از واکسن‌سازهای بزرگ دنیا خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۲۴۳

وزیر بهداشت گفت: تا سه ماه دیگر یکی از بزرگترین واکسن سازهای دنیا می‌شویم و واکسن را به همه جا صادر می‌کند.

ه گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا در قزوین گفت: از اواخر دی ماه سال ۹۸ درگیر مدیریت کرونا هستیم و تا امروز و با پایین و بالا شدن منحنی‌ها در استان‌ها ضرب آهنگ قلب ما جابجا می‌شود و تیم درمان ما در این مدت لحظه‌ای آرامش نداشته است. 

او ادامه داد: برای عرض ادب و به عنوان سرباز کوچک رهبری و نظام جمهوری اسلامی خدمت شما رسیده‌ام که دست شما را ببوسم. تنها برای تشکر و عرض ادب آمده‌ام و اگر بتوانم کمکی داشته باشم از آن دریغ نکنم. 

نمکی با بیان اینکه ۱۳ ماه گذشته برای دنیا یک دگرگونی در ثبت اتفاقات هنرمندی و مدیریت کشورها بود افزود: کرونا رنج‌های فراوانی به دنیا تحمیل کرد، اما معادلات مدیریت جهان را هم به هم ریخت و اولین روزهایی که ویروس قرار بود ما را گرفتار کند همکاران من برآورد می‌کردند که چگونه سختی‌ها را مدیریت کنیم. در آنجا گفتم درست است که در اوج تحریم هستیم و خزانه ما خالی است، اما ظلمی که بر کشور و ملت ایران در این ایام سخت روا داشتند، بعد از واقعه عاشورا بر قومی روا داشته نشد. 

وزیر بهداشت ادامه داد: از هر جای دنیا هرچیزی که میخواستیم بیاوریم راه را بر ما می‌بستند و امکان جابجایی یک قرص و آمول هم نداریم. به رغم آنکه ترامپ ادعا می‌کرد محدودتی را برای دارو قائل نیستیم. اما شب‌های زیادی را تا صبح راه می‌رفتم تا خبر خوش بدهند که این پرواز به نفع جمهوری اسلامی ایران راه افتاده است. 

او با بیان اینکه آن‌ها منتظر بودند ایران در کرونا به گل بنشیند گفت: می‌دانستند این تنها فشاری است که می‌تواند در‌این شرایط محقق شود اما آن‌ها در محاسبات خود حساب نکردند که ما خدایی داریم و رهبری فرزانه، دولتی پایدار و مردمی صبور و بردبار و حماسه دفاع مقدس را مدیریت کردیم. ما نفس گرم پدران و مادران شهدا و عزت و عشق اهل بیت را با خود داریم که اینها را محاسبه نکرده بودند. 

نمکی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر وفاق ملی و پشتوانه‌های نظام مرگ‌ها دو رقمی شد که این رقم هم زیاد است و یک مرگ نیز برای ما ملال اور است. اما این در عرصه بین المللی افتخاری است. 

او با اشاره به لیست افراد در انتظار بازگشت به ایران گفت: لیست دو هزارنفری در لیست انتظار بازگشت به ایران از کشورهای اروپایی را داریم و اخیرا برای اولین بار اولین هواپیما از انگلیس را پذیرفتیم و اقدامات قرنطینه آنها در حال انجام است. 

نمکی ادامه داد: در یک سال گذشته ۲۵۰۰ تخت آی سی یو اضافه شد. در قزوین میزان تخت‌های آی سی اضافه شده معادل کل تخت ها در سال‌های قبل بود. قبل از این برای ۲۰ هزار نفر امکان اکسیژن‌سازی داشتیم که امروز ۶۵ هزار بیمار به صورت همزمان می‌توانند اکسیژن دریافت کنند. 

وزیر بهداشت گفت: امسال اولین سال است که ۱۱ هزار تخت بیمارستانی را قرار است راه اندازی کنیم و ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی در کشور راه اندازی می‌شود و این رکورد را در طول تاریخ نداشتیم. 

او با بیان اینکه یکی از ابزارهای بسیار موثر در این دستاورد طرح شهید سلیمانی بود گفت: این طرح با کمک عزیزان ما در بسیج و دیگر دوستان در همه عرصه‌ها و مردم به عنوان یک طرح محله محور اجرا و توانست محله به محله به دنبال شناسایی موارد بیماری باشند و این عظمت بزرگ را خلق کرد. 

نمکی با اشاره به اینکه در آینده مدیریت جهان و اقتدار آن بر مبنای مدیریت کرونا تقسیم‌بندی خواهد شد اضافه کرد: در این مدت یک بیمار در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد. نه فقط بیمار کرونایی، بلکه دیگر بیماران نیز پشت در بیمارستان به دلیل وجود بیماران کرونایی نماند. 

وزیر بهداشت با ابراز نگرانی نسبت به از دست رفتن دستاوردهای کرونایی گفت: ما نگرانیم که دستاورد بزرگ ما از دست برود. با ورود ویروس جدید تمام فکر ما مهار آن بود؛ در تمام مرزها نیرو گذاشته شد. 

نمکی افزود: در ابتدای ورود کرونا اولین کشوری بودیم که ۳۶ گیت زمینی و هوایی را گیت بازرسی گذاشتیم و اولین کشوری بودیم که پروازهای خود به چین را تعطیل کردیم. اما ویروس که پاسپورت نمی‌خواهد، ضمن اینکه باید بدانیم برخی چیزها دست ما نیست. کسی که طول کشور را غیرقانونی طی می‌کند، تحت نظارت ما نیست و نه به آن اشراف داری. ضمن اینکه ویروس می‌تواند با یک پرواز به همه دنیا منتشر شود. 

او با اشاره به کرونای جهش یافته انگلیسی گفت: به من خبر دادند خانمی ۷۱ساله در خیابان وحدت اسلامی گرفتار ویروس انگلیسی شده که رفت و آمدی نداشته و این یک زنگ خطر بود. همه اطرافیان را رصد کردیم تا اینکه اولین مرگ را در یک آقای ۴۸ساله در هشتگرد ثبت کردیم. 

نمکی با اشاره به ویژگی‌های ویروس جهش یافته گفت: این ویروس بسیار چموش است و توانست قدرتمندترین‌های اروپا را به زانو در اورد. آهنگ گرفتاری به مراتب تندتر از ساختارهای بهداشتی درمانی است و این مساله نگران کننده است. اگر دیر بجنبیم و لحظه‌ای درنگ کنیم همه بافته‌های ما پنبه خواهد شد و این دستاورد ارزشمند فدای ساده انگاری خواهد شد. 

او با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها گفت: باید خیلی مواظب باشیم چرا هرچه رعایت پروتکل‌ها کم شد هجمه بیماری بیشتر می‌شود. 

نمکی با درخواست از استاندار قزوین گفت: تقاضا می‌کنم از استاندار قزوین و تمامی دست اندرکاران استان که در رعایت و اعمال پروتکل‌ها به شدت سخت گیری کنند. 

وزیر بهداشت ادامه داد: هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور مخرب‌تر از طولانی‌تر شدن پاندمی در کشور نیست. باید درک کنیم که در اپیدمی بزرگترین رسالت ما کوتاه کردن زمان اپیدمی است و در وزارت بهداشت سعی کردیم اولین کشوری باشیم که پروتکل بنویسیم تا اقتصاد کشور بچرخد. اولین کشوری بودیم در جهان که یک روز هم کارخانه‌ها را تعطیل نکردیم چرا که این اجبار به دلیل شرایط سخت تحریم بر ما تحمیل می‌شد. 

او افزود: اگر سخت نگیریم و محکم نایستیم اسفندماه سختی در پیش خواهیم داشت. پایه‌های دستاوردهای ما به شدت لرزان خواهد شد اگر ستون‌های سختگیرانه رعایت پروتکل‌ها را محکم نگیریم. اعلام خطر می‌کنم به همه عزیزان که با این ویروس نباید با سهل انگاری مبارزه کرد. 

او با اشاره شناسایی موارد مبتلا به کرونا انگلیسی گفت: الان هفت مورد مبتلا به کرونای انگلیسی را اعلام کردید که به مراتب تعداد بیشتری گرفتار این ویروس جدید هستند و به معاونان خود گفتم که حواس خود را جمع کنند. 

نمکی با تاکید بر برگزاری جلسات مشترک بین چند استان درگیر گفت: جلسات مسشترک بین قزوین، زنجان، البرز و تهران باید برگزار و کل این منطقه باید در زون نظارت دقیق و مستمر قرار گیرد. گیلان و مازندران نیز باید به این مجموعه بپیوندند. بعلاوه افزایش تست‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم باید گسترده‌تر شود چرا که در این مورد راهی که دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتیم با ویروس جهش یافته ۷۲ساعته طی می‌کنیم و اگر از زمان افزایش بیماران سرپایی به بستری دو هفته وقت داشتیم در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم. 

او تاکید کرد که مراکز سرپایی فعال‌تر شود و اجرای تست سریع و پی. سی. آر هر دو دنبال شود.

او درباره واکسیناسیون گفت: تاکنون دو محموله۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار دوز از واکسن به کشور وارد شده و به زودی ۳۰۰ هزار دوز دیگر واکسن نیز وارد می‌شود. قول می‌دهیم تا شهریور آینده اکثر گروه‌های آسیب‌پذیر را واکسینه کنیم و تا سه ماه بعد از آن ۷۰ درصد جمعیتی را که باید زنجیره را قطع کنند واکسینه کرده ایم. 

او ادامه داد: در سبد کووکس ۱۶ میلیون دز واکسن خریداری شده است و امیدواریم قبل از عید گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه شوند. 

وزیر بهداشت وعده داد که ایران تا سه ماه دیگر به یکی از واکسن سازهای دنیا بدل خواهد شد و گفت: تا سه ماه دیگر یکی از بزرگترین واکسن سازهای دنیا می‌شویم و خواهید دید که ایران یکی از واکسن سازهای بزرگ دنیا خواهد شد و آن را به همه جا صادر می‌کند.

نمکی در ادامه گفت: ساخت داخلی واکسن با جدیت دنبال شد اگرچه خیلی ها در کشور آن را باور نمی کردند اما این اقدام شروع شد و خوشبختانه واکسن برکت فاز اول را به خوبی گذراند و واکسن رازی نیز اجازه تست بالینی را گرفت. همچنین واکسن دیگری در مجموعه سپند وزارت دفاع وارد تست بالینی می شود.

وزیر بهداشت گفت: با انتقال دانش فنی از کوبا یکی از موثرتری واکسن های دنیا را در پاستور خواهیم ساخت که زودتر از واکسن برکت و رازی وارد بازار می شود.

نمکی با بیان اینکه اجازه تست واکسن در کشور را ندادیم گفت: این کار را نکردیم و بعد به نام واکسیناسسیون از آن یاد کنیم اما خیلی از اینهایی که نامش را واکسیناسیون گذاشتند فاز تست انسانی را بر روی مردم خود انجام دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز