خبرگزاری کار ایران

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم برگزاری مراسم اعتکاف به دلیل شیوع کرونا/ افزایش درخواست‌های دانشجویان برای مشاوره

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۸۷۳۰

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران درباره ‌عدم برگزاری اعتکاف در این دانشگاه اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری اعتکاف را به ما نخواهد داد به جهت اینکه تجمع در یک محل بسته و حضور سه شبانه روز دانشجویان در آن محل احتمال شیوع کرونا را در پی خواهد داشت.

«حجت الاسلام محمد مهدی کرمی» مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ورود نهاد رهبری دانشگاه تهران به آسیب‌های اجتماعی و روانی که دانشجویان در پی شیوع کرونا با آن درگیر شده‌اند، اظهار داشت: ما ارتباطمان با دانشجویان بیشتر شده و اتفاقا با تعداد زیادی از آن‌ها ارتباط گرفته‌ایم، از این‌رو مشاوره‌های لازم را به آن‌ها منتقل کرده‌ایم. مرکز مشاوره ما نیز در این مدت فعال‌تر شده و به شکل حضوری، تلفنی و حتی از طریق سایت‌های دانشگاه و کانال‌ها امکان ارائه مشاوره وجود دارد. میزان افرادی که تمایل به درخواست مشاوره داشته‌اند، بیشتر شده است. 

کرمی گفت: اکنون نزدیک به یک سال است که این اتفاق افتاده و مشاوره ما در ماه‌های آتی نیز ادامه دارد. علاوه بر این میزان مراجعه‌کنندگان در خصوص تنش‌های ناشی از این موضوع افزایش پیدا کرده است. دانشجویی که در جمع دوستان خود در خوابگاه و کلاس‌ها بوده و کانون اجتماعی داشته، اکنون در رفت و آمد‌های بسیار کوتاه و محدود قرار گرفته و فقط از سرویس‌های مجازی اینترنتی می‌تواند استفاده کند.

او افزود: این موضوع خستگی‌آور، ملال‌آور و حتی ممکن است برخی بیماری‌های نگران‌کننده به خصوص افسردگی را در پی داشته باشد. ما تلاش کردیم بخشی از این مشکل را با ایجاد فضای معنوی در بستر مجازی رفع کنیم، ولی در عین حال واقعیتی وجود دارد که کرونا تأثیرات این چنینی در دانشجویان ایجاد کرده است. 

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که عمده‌ترین مشکلاتی که دانشجویان برای مشاوره بابت آن مراجعه کرده‌اند، چه موضوعاتی بوده است؟ گفت: آمار دقیقی در دست نیست و جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است، اما عمدتا محدود شدن فضا برای دانشجویان مشکل آفرین بوده است. آن‌ها احساس می‌کنند که افت علمی پیدا کرده‌اند یا به طور مثال فضای رفتن به کارورزی را به نوعی از دست داده‌اند.

کرمی ادامه داد:  همزمان شدن این اتفاقات با وضعیت معیشت، اقتصاد مردم و خانواده‌ها، امید به آینده و درخشیدن در آینده را کمرنگ کرده است، از طرفی خیلی از دانشجویان در کنار تحصیل، کار می‌کردند و حالا بسیاری از این کارها آسیب دیده است. یک سری مراجعه کننده هم در حوزه ازدواج هستند؛ ما پیش از کرونا کارگاه‌های مهارت افزایی برای ازدواج و فرزندآوری داشتیم، اما کارایی کارگاه‌های مجازی قطعا کارایی مشاوره حضوری را ندارد و نمی‌تواند دانشجویان را به نوعی اقناع کنند. در این بین موضوع افسردگی نیز وجود دارد که برخی دانشجویان برای رفع آن دنبال راهکار هستند و مشاوران ما نیز به آن‌ها مشورت می‌دهند.

وی درباره ‌عدم برگزاری اعتکاف در دانشگاه اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری اعتکاف را به ما نخواهد داد به جهت اینکه تجمع در یک محل بسته و حضور سه شبانه روز دانشجویان در آن محل احتمال شیوع کرونا را در پی خواهد داشت. در عین حال امسال یک سری برنامه جایگزین را برای اعتکاف تعریف کرده‌ایم.

کرمی در واکنش به تحت شعاع قرار گرفتن برنامه‌های دفتر نهاد رهبری در دانشگاه تهران به علت شیوع کرونا گفت: به غیر از اعتکاف سال گذشته که باید در اسفند ماه برگزار می‌شد  و به علت شیوع کرونا لغو شد، سایر برنامه‌های ما در حجم کوچکتری برگزار شده است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران گفت: هیچکدام از برنامه‌های ما کنسل نشد و با توجه به فضای مناسبی که در دانشگاه تهران داریم و با توجه به سقف بلند و بزرگ مسجد و فضاهای بیرونی مثل حیاط دانشگاه برگزاری برنامه‌ها صورت گرفت. برنامه‌های ایام محرم با حفظ فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در فضای مصلی برگزار شد و ما از مسجد به مصلی که مکان بزرگتری بوده و تردد هوا امکان‌پذیر است، نقل مکان کردیم و از طرفی برخی از برنامه‌ها با حجم انبوه‌تری از افراد در فضای مجازی برگزار شدند.

وی افزود: در هر حال بزرگترین مشکلی که کرونا برای ما داشته، این است که ما اکنون حضور دانشجو و استاد را در فضای دانشگاه نداریم و کمتر می‌توانیم برنامه‌ها را به صورت چهره به چهره با دانشجویان‌مان برگزار کنیم. ضمنا افرادی که به برنامه‌های ما می‌آیند، اعم از دانشجویان خودمان، افراد دیگری هم از بیرون دانشگاه هستند و از این حیث کرونا محرومیت بزرگی برای ما شد. فراق دانشجویان برای ما سخت بوده و همچنین برنامه‌های ما در این زمینه به شکل چهره به چهره انجام نشده است. 

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران درباره  جا به جایی هزینه برنامه‌هایی که به واسطه کرونا لغو شده‌اند، توضیح داد: هزینه‌ برگزاری برنامه‌ها هیچ تغییری نکرده و فقط جابجا شده است، به طور مثال هزینه پذیرایی در برخی از مراسم‌ها ضروری بود و حالا پذیرایی‌ها در برنامه‌ها و مراسمات حذف شده است، ولی برگزاری برنامه در فضای مجازی هزینه‌های دیگری را به ما تحمیل کرده است. 

کرمی در خصوص برنامه‌های دانشگاه تهران به عنوان جایگزین برنامه اعتکاف توضیح داد: به عنوان مثال در شب میلاد حضرت امیرالمومنین (ع) مصادف با ۱۳ رجب یک جشن و مناجات خوانی داریم. همچنین برنامه‌ای مجازی با پخش زنده خواهیم داشت تا کسانی که می‌خواهند روزه بگیرند و حال و هوای اعتکاف را داشته باشند، این برنامه‌ها را دنبال کنند. جمعه شب نیز برنامه‌ای به مناسبت شهادت حضرت زینب(س) داریم. به جهت اینکه نام اعتکاف زنده بماند اعمال‌ ام‌داود را از روز پانزدهم یعنی روز پایانی اعتکاف به صورت رسمی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهیم کرد. 

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه تهران گفت: عمده مخاطبان ما معتکفان سابق هستند و از آن‌ها دعوت شده است که تشریف بیاورند ولی حضور سایر دانشجویان از بیرون دانشگاه‌ هیچ منعی ندارد و البته ما هیچ تبلیغاتی هم نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز