خبرگزاری کار ایران

برای تغییر فرهنگ جامعه باید از خانواده شروع کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۸۵۴۰

رئیس آیسسکو گفت: ما در کمیسیون آیسسکو با اشتراک‌گذاری برنامه‌های خانواده محور بین کشورهای مسلمان باعث همبستگی بیشتر این کشورها خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا عبدالکریم صادق دوست رئیس آیسسکو جمهوری اسلامی ایران، صادق دوست در برنامه‌ای که در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی و معرفی اقدامات و دستاوروهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان و خانواده با حضور جمعی از مهمان‌های کشور عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و افغانستان برگذار شد، بیان کرد: امروز ما ملت‌های مسلمان امکان این را داریم تا در مقایسه با دیگر تمدن‌های غربی جلوتر باشیم، زنان و دختران ما همیشه پیشگام بودند، تا الگوی مناسب از خود بجا بگذارند.

وی ادامه داد: آیسسکو یک بخش تخصصی است و در توسعه فرهنگ و علوم توجه خاصی دارد و با تلاش‌هایی که داشته سال ۲۰۲۱ را به نام زن گذاشته که این موضوع اهمیت نقش زنان و خانواده را بیش از پیش نشان می‌دهد و آی‌سسکو بنا به اصالتی که دارد برنامه‌های خانواده را در اولویت خود قرار داده چون اگر نیاز به تغییر مثبتی در فرهنگ جامعه باشد آن را باید از خانواده شروع کرد.

صادق دوست افزود: تلاش‌هایی برای خانواده محوری و پیشرفت این نهاد با همکاری نهاد زنان و خانواده‌ ریاست جمهوری انجام شد و ما در کمیسیون آییسسکو با همکاری این نهاد و همکاری بین‌المللی چنین تجربه‌ایی را به اشتراک گذاشتیم چون خانواده‌های مسلمان دارای اشتراکات زیادی در حوزه خانواده هستند و امروز این افتخار را داریم که به عنوان اولین گروه از کشورهای مسلمان اینجا هستند.

وی ادامه داد: گفت‌و گوی خانواده محور اهمیت بسیاری دارد چون روشی برای پر کردن خلا بین نسلی است و فعالیت چنین مرکزی برای خانواده‌ها مخصوصا در زمان شیوع کرونا اهمیت بسیاری دارد و ما معتقدیم انتقال چنین تجربه‌هایی به تقویت نهاد خانواده و همبستگی کشورهای مسلمان می‌انجامد.

صادق دوست افزود: کمیسیون مای آی‌سسکو از هر طرح و پیشنهادی استقبال می‌کند تا با ارائه‌ی نقطه نظرات ما را همراهی کنند.

سیامک زند رضوی عضو انجمن جامعه در بخشی از این برنامه ضمن تشکر از برنامه نقش گفت‌و گوی تعاملی در تحکیم خانواده، بیان کرد: این طرح یک فرایند پژوهشی و اطلاع رسانی است که با همکاری ۳ سازمان یعنی معاونت زنان، انجمن جامعه شناسی و کانون گفت‌و گو امام موسی صدر شکل گرفت، با توجه به مشکلات اساسی که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم، خانواده دیگر نمی‌تواند یگانه پناه افراد جامعه باشد و این موضوع افراد را درمانده می‌کند.

وی ادامه داد: در این میان کم‌ هزینه‌ترین راه، فراهم کردن فضا برای گفت‌و گوی بین اعضای خانواده و بین نسلی است چون موضوعی بسیار کاربردی است که یکی از یافته‌های جامعه شناسی در دنیای امروز است که هدف از این گفت‌و گو ارتقاع سطح آگاهی، صبوری و همدلی است.

زند رضوی افزود: بنابراین بر روی چند عرصه باید توجه کنیم، اول آشنایی با بینش جامعه است یعنی با توجه به مشکلات ایجاد شده برای یک فرد، او را به تنهایی مقصر ندانیم و موضوع را در گذر زمان مورد بررسی قرار دهیم تا علل آن مشخث شود، در این شرایط یک مسائله اجتماعی از سطح روانشناختی فراتر می‌رود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر آشنایی با تسهیلگری اجتماعی است که باید در آن شرایط به اعضای خانواده فرصت گفت‌و گو و بیان کردن داد، اعضای خانواده باید اصول تسهیلگری را یاد بگیرند و مورد بعدی آشنایی با گفت‌گوی موثر است که این موضوع باعث ایجاد راه حل‌های مناسب یک مسائله می‌شود که همه‌ اینها به حل مسائل اجتماعی کمک خواهد کرد و در آخر ما با گفت‌و گوی مناسب راه حل‌های مناسب برای موضوعات اجتماعی را پیدا خواهیم کرد.

سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بخشی از این برنامه، با اشاره به تاثیرات مثبت در انجام این مشارکت بین کشورها بیان کرد: این طرح با رویکرد مساله یابی مشارکتی در حوزه اعتیاد در مرحله نخست در ۱۳ استان کشور با هدف کاهش اعتیاد به ویژه در ایام شیوع کرونا به اجرا در می‌آید و از جمله اقدامات مهم معاونت زنان در دوران پاندمی کووید ۱۹ توجه به نقش زنان در خانواده است که در این راستا معاونت با طراحی شعار در خانه بمان، اهمیت توجه به خانواده محوری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: طرح بهار در خانه یکی از اقدامات معاونت بود و کانون گفت‌وگوی امام موسی صدر اجرای این طرح را بر عهده داشت و بسته‌هایی را با موضوع سه مهارت شنیدن، احترام و ابراز تهیه کرده است که از طریق سایت معاونت در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت و قابل ذکر است که معاونت امور زنان و خانواده ماموریت سیاستگذاری و ارزیابی اقدامات سایر دستگاه‌ها در حوزه زنان و خانواده را بر عهده دارد و در این راستا در حال پیگیری برای دو محور اصلی حوزه زنان و تحکیم خانواده است، اما توجه داشته باشید که این معاونت چندین برنامه مشخص در راستای تحکیم  بنیاد خانواده در دست دارد که از جمله آن‌ها آموزش‌های عمومی تشکیل خانواده است.

باستانی افزود: یکی از دستاوردهای دولت دوازدهم تدوین شاخص‌های خانواده در جهت رصد و ارزیابی خانواده‌ها توسط این معاونت است که برای نخستین بار شاخص‌هایی در ۱۰ محور و ۴۵ مولفه به تصویب ستاد ملی زن و خانواده رسید و همچتین سیاست‌های دولت دوستدار خانواده نیز در دستور جلسه این ستاد است و همجنین، این طرح از سال ۹۶ با هدف تحکیم بنیان خانواده، بهبود و ارتقای کیفیت خانواده ایرانی، شناسایی و اولویت بندی مسائل مرتبط با خانواده و تقویت مهارت‌های گفت‌وگو در دستور کار معاونت قرار گرفت.

وی ادامه داد: مجری این طرح انجمن جامعه شناسی ایران است که در ۵۸ شهر و ۳۱ استان اجرا شده است و همچنین طرح گفت‌وگوی بین نسلی در راستای گفت‌وگوی ملی خانواده انجام شد که سعی در مورد توجه قرار دادن مسائل و تجارب نسل‌های مختلف دارد.

باستانی افزود: در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده بر اساس نتیجه محور و دانش بنیان بودن کنترل و اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز