خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ادامه ممنوعیت ورود به شهرهای زرد استان‌های شمالی و ۸ شهر دیگر تا پایان سال/تمهیدات ضدکرونایی در شب عید/ تصمیم‌گیری درباره برگزاری مراسم اعتکاف

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۷۳۳

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا از ادامه ممنوعیت ورود به شهرهای زرد در استان‌های شمالی و ۸ شهر کشور خبر داد.

«حسین قاسمی» دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت شهرها از نظر بیماری کرونا گفت: از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه سال جاری ۲۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر زرد و ۲۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین ممنوعیت ورود به برخی شهرها در استان های شمالی ادامه داد: ورود خودروهای با پلاک غیربومی به شهرهای استان‌های مازندران، گلستان و گیلان اگر در شرایط زرد باشند، علاوه بر شهرهایی که در وضعیت نارنجی هستند نیز ممنوع است.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با بیان اینکه ورود به این استان‌ها و عبور از جاده‌های کمربندی ممنوع نیست، ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی علاوه بر شهرهای زرد در استان‌های شمالی در شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، بوشهر، بندرعباس، قم، قشم و کیش تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

قاسمی با بیان اینکه جریمه ورود به این شهرها ۵۰۰ هزار تومان است، خاطر نشان کرد: تنها در صورت انجام کارهای ضروری، مصادیقی برای ورود به این شهرها در نظر گرفته می‌شود و به فرمانداری‌ها اعلام خواهد شد و افراد براساس این مصادیق اجازه تردد به این شهرها را خواهند داشت.

وی همچنین درباره بازار و خرید شب عید تصریح کرد: باید به این نکته کلیدی توجه کنیم که اگرچه روند بیماری در کشور نزولی شده، اما وضعیت شکننده است و وضعیت به صورت ثبات و پایدار نیست تا ما بتوانیم با اطمینان خاطر کارها و اقدامات روزانه‌مان را داشته باشیم. نکته دیگر این است که ما به هر حال برای ایجاد تعادل بین سلامت و حوزه‌های اقتصادی در همان ابتدای کرونا یک سری دستورالعمل‌های بهداشتی را تهیه کرده و به اصناف ابلاغ کرده‌ایم تا کسبه و بازاریان و اصناف بر اساس این دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در این دستورالعمل‌ها قید شده است، این است که این دستورالعمل‌ها شامل سه حوزه خدمات دهنده، حوزه خدمات گیرنده و محیط است و پروتکل‌ها بر اساس این سه حوزه تهیه شده است. اگر اصناف، کسبه، بازاریان و مردم این مسئله را رعایت کنند، قطعا با ثبات بیشتری جلو می‌رویم، اما مسئله این است که همیشه در شب عید و ایام منتهی به سال جدید شلوغی و رونقی را در بازار شاهد هستیم، امسال این شرایط متاثر از بیماری کرونا است و ما اگر بخواهیم در حقیقت قوانین سخت‌گیرانه اتخاذ کنیم، نتیجه این قوانین همان اعمال محدودیت‌های شدید است که ما در طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، این وضعیت‌ها را تعریف کرده‌ایم و بر اساس این وضعیت‌ها اقدامات انجام می‌شود.

وی افزود: بنابراین نکته‌ای که باقی می‌ماند، این است که مردم اگر برای خرید اقلام و مایحتاج خود به بازار مراجعه می‌کنند، حتما باید نکات بهداشتی را که در حوزه خدمات گیرنده محسوب می‌شود، رعایت کنند و اگر جایی دیدند که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود، باید تذکرات لازم را بدهند.

قاسمی تاکید کرد: نکته بعدی این است که اصناف به عنوان گروه خدمات‌دهنده که در طول این مدت همکاری خوبی با ما داشته‌اند، باید به نحوی مدیریت کنند که با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها فعالیت‌ها انجام شود و از نظر ساختار نظارتی و کارکردی نیز وزارت صنعت معدن و تجارت بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا وظیفه هماهنگی در حوزه بازار برای ایام منتهی به پایان سال را دارد.

وی همچنین درباره سفر به شهرهای زرد از طریق هوایی گفت: درباره سفر با هواپیما اتوبوس قطار و کشتی اتفاقی که صورت می‌گیرد، این است که افرادی که برای خرید بلیت مراجعه می‌کنند، حتما از طریق کد ملی استعلام می‌شوند و اگر بر اساس داده‌های وزارت بهداشت این افراد با این کد ملی سابقه بیماری داشته‌اند یا آزمایش داده‌اند و مثبت بوده است از سفر آن‌ها جلوگیری می‌شود، اگر افراد سابقه بیماری نیز داشته باشند، باید حداقل ۲۰ روز از دوره درمان گذشته باشد و بعد اجازه سفر خواهند داشت، البته برخی از شهرها مانند قم فرودگاه ندارد.

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تصریح کرد: برای سفر به جزایر قشم و کیش نیز مسافران از طریق کدملی استعلام می‌شوند، البته شاید به خوبی و صددرصد نتوانیم پوشش دهیم، اما باز هم از فروش بلیت به افرادی که دارای بیماری هستند و یا آزمایش مثبت بوده‌اند، جلوگیری می‌شود همه این اقدامات برای این است که که سلامت که اولویت اول ما است، مد نظر قرار بگیرد و پروتکل‌ها رعایت شود، اما با ایجاد یک تعادل اگر بخواهیم این نوع سفرها را نیز محدود کنیم، می‌دانید که شدنی نیست و در حوزه اجرا با مشکل مواجه خواهیم شد و عملا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و حوزه تصمیم‌گیری را با چالش مواجه می‌کند به همین خاطر ما از ابزارهای مختلف تلاش می‌کنیم که در واقع این موضوع را مدیریت کنیم، البته مردم که مهمترین رکن هستند به ما در این زمینه کمک می‌کنند و در مدیریت شرایط نقش مهمی دارند و تاکنون نیز این موارد رعایت شده است.

به گفته دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره برگزاری مراسم اعتکاف نیز بعد از بررسی شرایط تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز