خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا:

عوارض خفیف در تزریق کنندگان واکسن اسپوتنیک/ توضیح درباره محموله‌ دوم واکسن کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۴۷۸

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تزریق کنندگان واکسن اسپوتنیک بعد از تزریق طبق پیش‌بینی، عوارض خفیف داشتند و غیر از این عوارض دیگری در آنها مشاهده نشده است.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به عوارض تزریق واکسن کرونا‌ی اسپوتنیک v بر روی تزریق کنندگان طی دو روز گذشته بیان کرد: عوارضی که پیش‌بینی می‌شد، عوارض خفیف و جانبی در بعضی افراد بود مثل سایر واکسن‌ها که چنین عوارض خفیفی به خصوص در تزریق واکسن‌های مشابه دیده شده است.

وی ادامه داد: این چند هزار نفری که در دو روز اخیر تزریق داشتند، بعضا دچار تب خفیف یا بی‌اشتهایی خفیف، سردرد یا کوفتگی و علائم شبه سرماخوردگی شدند که علائم خفیفی است  و علائم دیگری نداشتند.

جهانپور افزود: البته با توجه به مطالعات قبلی روی چند صد هزار نفری که در کشورهای دیگر مثل روسیه، آرژانتین و مکزیک و یا سایر کشورها انجام شده، این عوارض بین تزریق کنندگان تفاوت چندانی نداشته است و این روند تزریق ادامه خواهد داشت.

وی گفت: افرادی که واکسن دریافت می کنند، بعد از ۲۱ روز باید دوره دوم واکسن را دریافت کنند که بعد از آن کارت و گواهی واکسیناسیون دیجیتال علیه کرونا برای آنها صادر خواهد شد.

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا محموله‌ی دوم همچنان برای کادر درمان کرونای بیمارستان‌ها استفاده می‌شود؟ افزود: بله، تا زمانی که همه‌ی خط مقدم درمان و گروه‌های کارکنان سلامت که در معرض خطر هستند، واکسینه نشوند و همچنین به گروه‌های پرخطر مثل سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه واکسن تزریق نشود، به مرحله بعد یعنی واکسیناسیون بقیه گروه‌ها نخواهیم رفت.

وی ادامه داد: این واکسیناسیون عملا از کارکنان و پزشکان بخش‌های مراقبت ویژه ICU در ۶۳۵ بیمارستان شروع شد و در روزهای آینده هم ادامه دارد و بعد از آن محموله‌ای دوم که شامل صد هزار دوز و آماده برای ارسال است، وارد کشور می شود و البته ورود واکسن به تهران، امروز قطعی نیست.

جهانپور با اشاره به واکسیناسیون در قم  بیان کرد: واکسیناسیون از قم شروع نشده و همزمان در ۶۳۵ بیمارستان کشور آن هم در بخش آی‌سی‌یو کرونا شروع شد و اولین تزریق هم در بیمارستان امام خمینی تهران انجام شد و هیچ کجا زودتر یا دیرتر انجام نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز