خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

قصد فرمانداری در پرونده باغات ایجاد فرایند نظارتیِ فرادست شوراست/ احیا روددره‌ها در اولویت شهرداری نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۳۱۲

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت:‌ فرمانداری می‌خواهد یک فرایند نظارتی بالادست در موضوع باغات نسبت به شورا تعریف کند، اما شورای شهر با این رویکرد مخالف است.

«سید آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره سرانجام ثبت میراث طبیعی توچال گفت: کوهستان‌های اطراف تهران به عنوان آخرین ذخیره‌گاه‌های طبیعی تهران مطرح هستند. پیگیری ثبت توچال با تهیه گزارشی توسط انجمن کوهنوردان ایران شروع شد و به اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران و معاونت ثبت آثار طبیعی میراث فرهنگی ارسال و بررسی کارشناسی بر روی این گزارش انجام شد.

وی با اشاره به نواقص پرونده اظهار داشت: ظاهرا این پرونده نواقصی دارد که باید برطرف شود. به همین خاطر، منتظر اعلام رسمی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران برای اعلام این موارد هستیم تا شهرداری برای رفع آن‌ها اقدام کند.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر در پاسخ به این سوال که چه ایرادهایی به گزارش انجمن کوهنوردی گرفته شده است، تصریح کرد: ایرادات بیشتر مربوط به اطلاعات کاداستر و حریم‌ها است. باید حریم مناطق کوهستانی در این گزارش مشخص و مرزها تدقیق شود چراکه ثبت چشم‌انداز توچال نیازمند اطلاعات دقیق مکانی است و در اینجا ضرورت حمایت شهرداری روشن می‌شود.

حسینی میلانی از اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران درخواست کرد تا نواقص گزارش را هرچه زودتر اعلام کند تا نسبت به رفع آن اقدام شود و خاطرنشان کرد: البته شیوع کرونا تاخیری در ارسال پرونده ایجاد کرد، اما اکنون منتظر اعلام نواقص پرونده از طرف اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که با ثبت توچال مساله حفاظت از آن با شهرداری تهران است یا برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست خواهد بود، ابراز داشت: واقعیت این است که ضمانت اجرایی ثبت اثر به عنوان میراث طبیعی شاید به اندازه‌ای که در مطبوعات مطرح شده نباشد کما اینکه کوه دماوند هم ثبت میراث طبیعی ملی شده، اما شاهد حوادثی در آن بودیم. این اقدام بیشتر حساسیت افکارعمومی را نسبت به حفظ این میراث طبیعی افزایش می‌دهد و نقش مهمی برای برندسازی شهر تهران دارد.

افزایش بودجه حمایت از کوهستان‌ها در سال آینده

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری با تاکید بر ضرورت همکاری بین‌بخشی برای صیانت از توچال بیان کرد: ضمانت اجرایی را باید با تقویت اقدامات صیانتی و برگزاری جلسات هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه در زمینه مدیریت کوهستان و حتی تهیه برنامه‌هایی برای اقدامات مشترک در حوزه کوهستان پیش برد.

به گفته حسینی میلانی، در جلسه کمیته محیط‌زیست شورا که فرماندار شمیرانات و شهردار منطقه یک حضور داشتند، طرح کارگروه مشترک صیانت از کوهستان مطرح شد. این پیشنهاد با حمایت فرماندار شمیرانات همراه بود و به همین منظور تاکنون دو جلسه به همین منظور در شهرداری منطقه یک برگزار شده است.

وی ادامه داد: مقرر شده است بودجه حمایت از کوهستان در بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد تا با این اقدام بتوانیم صیانت از کوهستان را تقویت کنیم.

شکایت از پرونده باغات باید در دیوان عدالت انجام شود

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به اعتراض فرمانداری تهران به باغ اعلام شدن ملکی در منطقه سه تهران هم گفت: مالک باغ مربوطه شکایتی را به فرمانداری تقدیم کرده و آن‌ها به این پرونده رسیدگی کرده‌اند. فرمانداری می‌خواهد یک فرایند نظارتی بالادست در موضوع باغات نسبت به شورا تعریف کند، اما شورای شهر با این رویکرد مخالف است.

حسینی میلانی اضافه کرد: این موضوع در هیات رئیسه هم مطرح و رد شده است. به لحاظ مبانی حقوقی و نظام اداری، شورای شهر ملزم نیست که در این زمینه پاسخ دهد، چراکه اگر کسی به مسئله باغ بودن ملکی شکایت داشته باشد، باید به دیوان عدالت اداری شکایت کند و این رویکرد جدیدی است که فرمانداری دنبال می‌کند و هیات رئیسه شورا  هم با آن موافقت ندارد.

این عضو شورای شهر در پاسخ به سوال دیگری درباره احیا روددره‌ها و نگرانی کارشناسان محیط‌زیست از احیا سیمانی آن‌ها که بیشتر به تخریب شبیه است تا احیا، یادآور شد: این دغدغه فعالان محیط‌زیست درباره باقیمانده روددره‌های تهران درست و منطقی است، چراکه تجربه تلخی از سیمانی شدن رودخانه‌های تهران را شاهد بودند که به نابودی اکولوژی آن‌ها منجر شد و طبیعی است که به اقداماتی که قرار است انجام شود، بدبین باشند.

حسینی میلانی افزود: از طرفی در شهرداری مطالعات روددره‌ها برای هفت روددره منتهی به تهران انجام و برای آنچه که باقیمانده تاکید شده است که طراحی و اقدامات اجرایی حتما باید با اصول اکولوژیک از جمله جلوگیری از ورود پساب، عدم اجرای اقدامات سازه‌ای سنگین و تعیین حریم کیفی صورت گیرد.

احیای روددر‌ه‌ها به دلیل مشکلات مالی در اولویت شهرداری نیست

وی با اشاره به موانع اجرای احیای رودرده‌ها عنوان کرد: مانع اجرا و تحقق مطالعات در تهران این است که این برنامه هزینه قابل توجهی دارد و به قیمت سال ۹۴، سالانه رقمی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان باید برای آن اختصاص پیدا می‌کرد که اکنون طبیعتا رقم بالاتری است و با توجه به مشکلات مالی شهرداری طبیعتا از اولویت بالایی که نیازمند آن است، برخوردار نیست.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: عمده باقیمانده روددره‌ها در مناطق شمالی شهر تهران قرار دارند که جزو مناطق برخوردار هستند و از نظر عدالت بودجه‌ای مناطق جنوبی شهر اولویت بیشتری نسبت به مناطق شمالی دارند.

حسینی میلانی اضافه کرد: شهر تهران نیازها و مسائل متعدد و متنوعی دارد. برای مثال، بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده در مناطق جنوبی یا تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی که بر آلودگی هوا هم اثرگذار هستند، از نظر مدیریت شهری در اولویت بالاتری قرار دارند. احیای روددره‌ها مطالبه اول مردم تهران از نظر محیط‌زیستی نیست و کاهش ترافیک و آلودگی هوا در اولویت قرار دارند.

نخاله‌ریزی شهرداری در بخش هایی از روددره فرح زاد

وی درباره انتقاد به احیای سیمانی بخش باقیمانده روددره بوستان نهج‌البلاغه اظهار داشت: با اینکه رودخانه فرحزاد در بوستان نهج‌البلاغه در گذشته کانالیزه شده است، اما متاسفانه دیواره‌ها و اطراف آن رها شده و منظر آن ساماندهی نشده است و حتی زباله‌های آن نیز جمع‌آوری نشده و در قسمت‌هایی توسط شهرداری نخاله هم ریخته شده است.

به گفته این عضو هیات رئیسه شورای شهر، چند قطعه باغ نیز در قسمت شمالی بوستان نهج‌البلاغه وجود دارد که برای تملک آن اقدام اولیه شده اما طرفین به توافق نرسیده‌اند. مسئله این باغات باقی مانده و ساماندهی نشدن منظر آن‌ها و رها شدن اطراف آن، متاسفانه موجب شکل‌گیری یک منطقه بی‌دفاع شهری و حضور کارتن‌خواب‌ها و معتادان در هنگام شب در آن منطقه شده است.

حسینی میلانی ادامه داد: به شهرداری پیشنهاد دادم که ابتدا ساماندهی اولیه انجام و زباله‌ها جمع‌آوری شوند. همچنین به صاحبان باغ‌ها کمک کنند تا نسبت به ترمیم دیواره‌ها اقدام کنند و نورپردازی محوطه انجام شود تا مردم بتوانند از آن فضا استفاده کنند و امنیت اجتماعی محدوده فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه مداخله در بستر و دیواره رودخانه‌ها باید با توجه به شروط طرح‌های بالادستی انجام شود، تصریح کرد: در گذشته نیز منطقه دو نیز می‌خواست تحت عنوان اکوپارک اقداماتی را در این محدوده انجام دهد که  تذکر دادیم و اجرای آن متوقف شد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری با تاکید بر اینکه از  اقداماتی که شائبه بازگشت به عقب را دارد، باید جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: شورا نسبت به جلوگیری از این اقدامات مُصر است و سال گذشته وقتی متوجه شدیم برای اکوپارک بودجه‌ای در نظر گرفته شده، آن را کاهش دادیم و در حد ساماندهی امنیت اجتماعی آن را تقلیل دادیم.

حسینی میلانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به آلودگی صوتی و هوای تهران و نقش پررنگ‌تر برخی درختان در کاهش این آلودگی‌ها، آیا شهرداری برنامه جامعی برای کاشت این قبیل درختان با بستر مطالعاتی در نظر گرفته است یا خیر، ابراز داشت: درختان نقش ثانویه را در بحث کاهش آلودگی هوا دارند. مهمترین اقدام در مقابله با آلودگی هوا نیز این است که باید منابع انتشار آلایندگی کنترل شوند.

اطلاعات درختان تهران منسجم نیستند

وی با بیان اینکه درختان با تولید اکسیژن و افزایش رطوبت نسبی به شرایط زیستی کمک می‌کنند، عنوان کرد: البته خود درختان نیز تحت تاثیر شرایط نامطلوب محیطی قرار می‌گیرند. سازمان بوستان‌ها تجربه‌های زیادی در  زمینه کاشت گونه‌های مختلف داشته ولی بیشتر تمرکز آن‌ها بر نگهداشت درخت مطرح بوده است. آن‌ها به صورت تجربی به این رهیافت رسیده‌اند که در نواحی و مناطق مختلف چه درختی بکارند، اما یکی از نواقص کار این بوده که آن تجربیات تاکنون جمع‌بندی منسجم و سیستماتیکی نشده است و در اختیار مراکز پژوهشی و دانشگاهی قرار نگرفته که در تقویت مطالعات و تعریف طرح‌های تحقیقاتی مشارکت کنند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: با  روش مستندسازی تجربیات می‌توان بازخورد بهتر و گسترده‌تر و نتیجه مطلوب‌تری گرفت و وضعیت را اصلاح کرد. به همین منظور، با پیگیری کمیته محیط‌زیست ایستگاه تحقیقاتی فضای سبز تهران در پارک آزادگان از ابتدای امسال  کار خود را آغاز کرده و بودجه‌ای هم برای پیشبرد این کار در نظر گرفته شده است.

حسینی میلانی با بیان اینکه در ایستگاه تحقیقاتی فضای سبز کلکسیونی از گونه‌های گیاهی بومی جمع‌آوری شده‌اند، یادآور شد: قرار است وضعیت رشد و مقاومت این گونه‌های گیاهی نسبت به مسائلی همچون کم‌آبی، آلودگی و غیره در این ایستگاه تحقیقاتی بررسی شود و با این ریل‌گذاری به صورت علمی‌تر، بررسی و توسعه پوشش گیاهی تهران پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به مشکلات این اقدام بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور، هنوز طرح پژوهشی در این مرکز مصوب و پیاده نشده و مراکز دانشگاهی انتظار حمایت مالی بیشتری داشتند. به همین خاطر، در بودجه سال آینده تاکید شده است که بتوانیم راه پژوهش را تثبیت و گسترش دهیم و یافته‌های تحقیقاتی پژوهشگران برای اصلاح عملکردهای شهرداری استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز