خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم تاکید کرد:

ضرورت حرکت دانشگاه‌ها به سمت تأمین منابع مالی مبتنی بر پژوهش و فناوری

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۴۷۷

​وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها باید به سمتی حرکت کنند که بتوانند درآمدهای اختصاصی مبتنی بر پژوهش و فناوری داشته باشند و به سمت استقلال در تامین منابع مالی بروند.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در نشست معاونان اداری، مالی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر اظهار کرد: فراهم شدن امکان برگزاری جلسات به صورت مجازی، فرصت مغتنمی است که می‌تواند ارتباطات را نزدیک‌تر و پیوسته‌تر کند. همکاران‌مان در دانشگاه‌های مختلف در سطح کشور با استفاده از این ظرفیت می‌توانند با حداقل هزینه و وقت در نشست‌ها شرکت کنند. 

وی با اشاره به حساسیت حوزه اداری مالی گفت: آموزش عالی کشور با شرایط خاصی به لحاظ زمانی و برنامه‌ای مواجه است و در مقطعی مهم از تحولات قرار دارد. معاونان اداری، مالی عموماً در پشتیبانی فعالیت‌های ضروری دانشگاه‌ها نگرانی دارند و به همین دلیل کمتر می‌توانند به مباحث کلان بپردازند و ما دغدغه‌های آنان را در پشتیبانی از فعالیت‌ها درک می‌کنیم. 

غلامی در ادامه با اشاره به وظایف قانونی وزارت علوم، تصریح کرد: آنچه که اهمیت دارد، این است که آموزش عالی در سطح کلان بتواند به وظایف قانونی و برنامه‌هایی که باید در چارچوب این وظایف در بخش‌های آموزش، پژوهش و فناوری انجام دهد، عمل کند. چارچوب‌های حاکم نیز برنامه‌های کلان ملی از جمله برنامه‌های چندگانه توسعه کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به عنوان نقشه راه موجود است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه‌های وزارت علوم در سطح کلان، رفتن به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است که به دنبال اجرایی کردن آن‌ها هستیم و حوزه‌های پشتیبانی باید در این زمینه حمایت کنند. 

غلامی با اشاره به اینکه نگاه ما نگاه مدیریت مؤثر است، گفت افزایش بهره‌وری با استفاده از امکانات موجود میسر است. 

وی در ادامه افزود: تحت هر شرایطی باید تلاش کنیم به وظایف برنامه‌ای خود عمل کنیم. در تکالیفی که داریم باید دانشگاه‌ها را به سمت استقلال در تأمین منابع مالی پیش ببریم. دانشگاه‌ها باید به سمتی حرکت کنند که بتوانند درآمدهای اختصاصی مبتنی بر پژوهش و فناوری را تأمین کنند. باید از همه ظرفیت‌های دانشگاه برای تأمین منابع مالی استفاده کنند. 

 غلامی در ادامه ضمن اشاره به نقش گروه‌های آموزشی در مدیریت مسائل مالی گفت: مسئله تأمین مالی باید در سطح گروه‌های آموزشی هم سرایت پیدا کند. نمی‌شود انتظار داشت که مدیران مالی به تنهایی این مسائل را حل کنند. مدیران گروه‌ها در همه بخش‌ها از جمله آموزش و پژوهش برای تأمین منابع مالی باید برنامه‌ریزی و کمک کنند. 

وی با تاکید بر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ اظهار کرد: در این حوزه رویکردهای خوبی وجود دارد و گزارش‌های عملکرد خوبی نیز ارائه شده است. 

وزیر علوم با اشاره به ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: حضور و ارتباط دانشگاهیان با صنعت یکی از مبادی ورود درآمدهای اختصاصی است. دانشگاه‌های خوبی در سطح کشور داریم که ارتباط خوبی را با وزارت‌خانه‌ها و صنایع دارند. باید به تعداد این دانشگاه‌ها اضافه شود. 

وزیر علوم با اشاره به طرح تعاون و همکاری بین‌دانشگاهی افزود: همکاری‌های بین‌دانشگاهی باید توسعه پیدا کند. طرح تعاون و آیین‌نامه آن را ابلاغ کردیم و انتظار داریم دانشگاه‌ها در هر حوزه باهم تعامل داشته باشند. دانشگاه‌ها باید امکان بهره‌برداری از همه تجهیزات و امکانات خود را برای دیگر دانشگاه‌ها نیز فراهم کنند. در کشور تجهیزات پیشرفته کم نداریم که البته خیلی اوقات به خاطر استفاده از تجهیزات قدیمی در پژوهش‌ها، نشریات مقالات ما را نمی‌پذیرند. 

غلامی در بحث توسعه فناوری‌ها و همکاری با پارک‌ها نیز تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها برای اشتغال‌پذیری و پرورش ایده‌ها کمک کنند. دغدغه ما توانمندسازی دانشجویان برای اشتغال است. در بخش حوزه‌های پشتیبانی نیز باید هر کاری که برای رفع این دغدغه‌ها است را انجام دهند. 

وی با اشاره به طرح ساماندهی که در حال انجام است، گفت: مسئولینی که دانشگاه آن‌ها شامل ساماندهی است، دچار بحث سیاسی نشوند. کیفی‌سازی از جمله اهداف این برنامه است. همه دنیا در حال تجمیع امکانات است. دانشگاه‌های بزرگ در حال پیوست به هم هستند تا در رقابت‌های بین‌المللی حضور داشته باشند. 

بر اساس اعلام وزارت علوم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان ضمن اشاره به شرایط فعلی در آموزش‌های الکترونیکی گفت: با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی باید ساختارهایی که ایجاد شده است را حفظ کنیم. معاونت آموزشی پیگیر مجوز آموزش‌های ترکیبی در آینده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز