خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جنگل‌ها:

در برابر قطع یک درخت مسئول هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۳۰۵

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امروز قطع یک درخت نه تنها در اطراف آن بلکه تا دورترین نقطه حیات اثرات زیانباری دارد و این سازمان نسبت به قطع حتی یک درخت مسئول است.

به گزارش ایلنا، مسعود منصور که امروز به‌صورت مجازی در نشست تخصصی نمونه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری سخن می‌گفت، اظهارکرد: نمونه‌ها و الگوهایی موفق در منابع طبیعی هستند که باید با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی مدل‌ها و روش‌های به کار گرفته شده به بهره برداران منتقل شود.

وی افزود: نشست با نمونه‌های منابع طبیعی کاری سمبلیک نیست بلکه شروع یک همکاری درازمدت است و دفتر ترویج و آموزش به عنوان پل ارتباطی بین نمونه‌ها و سازمان است. دامنه نمونه‌ها باید گسترش پیدا کند و یکی از شاخص‌های انتخاب نمونه‌ها در بخش مرتع، باید خروج دام مازاد از مراتع و تقویت پوشش گیاهی باشد.

رییس سازمان جنگل‌ها افزود: استفاده مرتع برای تعلیف دام به‌تنهایی مورد توجه سازمان جنگل‌ها نیست بلکه مرتعداری تلفیقی با توسعه گیاهان دارویی، زنبورداری، زراعت چوب، پرورش آبزیان و غیره که به معیشت مردم کمک کند، مورد نظر است.

منصور از دفتر ترویج و مشارکت مردمی خواست زمینه‌ای فراهم شود تا بهره‌برداران مناطق بیابانی، جنگلی و مرتعی و آبخیزداری بتوانند با حضور در عرصه از اقدامات موفقیت آمیز نمونه های منابع طبیعی بازدید کنند.

وی در ادامه یادآور شد: درست است که سازمان جنگل‌ها در سطحی معادل ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور فعالیت می‌کند اما اثرات حفظ  پوشش گیاهی و منابع آب و خاک به تمامی زیر ساخت‌ها و امنیت زیستی و حیاتی کشور بر می گردد. انجام این تکلیف بزرگ امروز بدون مشارکت مردم و حمایت مسئولان امکان پذیر نخواهد بود.

منصور تاکید کرد: ترویج و فرهنگسازی امروز یک ضرورت عام است و همه ارکان جامعه باید رفتاری منطقی با منابع طبیعی و محیط زیست داشته باشند.

رییس سازمان جنگل‌ها در ادامه حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری را چهار وظیفه اصلی سازمان جنگل ها برشمرد و گفت: جوامع محلی می‌توانند با تشکیل تعاونی و با استفاده از ظرفیت قانونی بند ب ماده ۲۹ در این چهار وظیفه سازمانی نقش آفرینی کنند.

منصور در پایان اظهارکرد: برخی افراد زمین‌های شخصی خود را با دست‌اندازی به منابع طبیعی گسترش می‌دهند. این افراد را باید قانع کرد، تذکرداد و توجیه کرد که این بخش از زمینی که متصرف شده است، منافع ملی و عمومی است البته تکلیف کسانی که به منابع طبیعی دست درازی کرده و ساخت و ساز انجام می دهند جداست زیرا سازمان جنگل ها با متصرفان اراضی ملی به شدت برخورد می کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، در نشست تخصصی و هم‌اندیشی نمونه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری تنی چند از نمونه‌ها از استان های ایلام، گیلان، خراسان رضوی، زنجان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و  یزد گزارشی از روش‌های انجام فعالیت، به‌کارگیری تجربیات و دستیابی به موفقیت در اجرای طرح های منابع طبیعی را به رییس سازمان جنگل ها ارائه کردند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز