خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران:

"تحقق عدالت اجتماعی" از درخواست‌های اصلی مردم تهران است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۹۹۴

معاون شهردار تهران گفت: یکی از درخواست‌های اصلی مردم در اولین نظرسنجی دوره جدید مدیریت شهری تحقق عدالت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار شد با گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: سال سختی را گذراندیم و به یک سالگی مقابله با کرونا نزدیک شدیم. دوگانه معیشت و سلامت در این یک سال خیلی جدی شده است و شهرداری تهران نیز با این مساله روبرو است.

او ادامه داد: اما در این سال کرونایی نیز تلاش کردیم براساس رویکرد کلی شهرداری اقدام کنیم. بازگشت مردم به شهر و شهر به مردم و تبدیل شهر خودرو محور به انسان محور موضوع مهمی است که در شهر اتفاق می‌افتد.

او افزود: یکی از درخواست‌های اصلی مردم در اولین نظرسنجی دوره جدید مدیریت شهری خواست مردم برای عدالت اجتماعی است.

معاون شهردار تهران گفت: ایده کلی در این معاونت از ابتدا مردم محور بودن بوده است و البته رقیب نهادهای مردمی قوام یافته نیستیم بلکه از آن‌ها حمایت حداکثری می‌کنیم.

جوادی یگانه ادامه داد: در محرم امسال یک دستورالعمل مشترک توسط شهرداری و سپاه ایجاد شد و با اصناف و مساجد همکاری کردیم و نسبت به توزیع اقلام و اقدامات اقدام کردیم.

او با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و هنر با جشنواره فیلم و تئاتر فجر همکاری داشتیم گفت: رویکرد کلی ما حضور مردم است. در محرم امسال اقدامات شهرداری بسیار بیشتر از گذشته بود و نسبت به سایر ارگان‌ها بیشتر کار کرد اما دیده نشد.

او تاکید کرد که اصرار ما بر این است کار توسط مردم انجام شود و مصداق آن در کوچه دوستی محله مظاهری رخ داد و گفت: چرا که مشارکت مردم است که تعلق خاطر می‌آورد و مردم احساس کسی بودن پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: ۲۲ بهمن را با مشارکت مردم رقم می‌زنیم و هیچ کشوری این ریسک را انجام نمی‌دهد که تجدید تمامیت خود را با مشارکت مردم رقم بزند.

او ادامه داد: در ۲۲ بهمن ما تنها کشوری هستیم که پیروزی آنرا با مشارکت مردم رقم می زنیم و هیچ کشوری این ریسک را انجام نمی دهد که تجدید تمامیت خود را با مشارکت مردم رقم بزند.

یگانه درباره کودکان کار نیز گفت: بنای ما برخورد با کودک کار نیست، بلکه برخورد و تغییر رفتار پیمانکار است.

او با اشاره به نظرسنجی های ایام کرونا از شهروندان تهرانی گفت: ده نظرسنجی برگزار شد در نطرسنجی میزان اعتماد به اخبار صدا و سیما و عملکرد دولت و شهرداری بررسی شد.

او با اشاره به رویکرد شهرداری در رسیدن به شعار تهران شهری برای همه گفت: تلاش کرده‌ایم که تهران را شهری مناسب برای سالمندان و کودکان کنیم. همچنین امنیت بانوان نیز موضوع دیگری بوده و تلاش برای کاهش پوشش گیاهی تا امکان سواستفاده نباشد با توجه به دغدغه بانوان انجام شد چرا که مساله امنیت برای بانوان مساله جدی است و تنها به امنیت فیزیکی مربوط نمی شود.

او درباره اقدامات فرهنگی شهرداری در ایام ۲۲ بهمن گفت: امسال نوع دیگری از آن به صورت خودروپیمایی و موتورپیمایی انجام می شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی  شهردار تهران در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران در طرح شهید  سلیمانی چه اقداماتی انجام داده و نتایج این طرح در پایتخت چگونه بوده است گفت: شهرداری به عنوان همکار سایر دستگاه‌های مربوطه فضاها را در اختیار قرار داده است و این طرح توسط ستاد ملی مقابله با کرونا و سه دانشگاه علوم پزشکی در پایتخت انجام شده و 30 درصد کسانی که کرونا در آنها شناسایی شده در یک بازه زمانی تست آنها مثبت بوده است.

او در ادامه با اشاره به بخشی از نظرسنجی های انجام شده در دوران کرونا گفت: تقریبا نیمی از مردم در آخرین نظرسنجی دوران کرونا اعلام کردند معیشت برای آنها مهمتر از سلامت بوده است در حالی که در نظرسنجی اول یک سوم مردم گفته بودند اگر سر کار نرویم درآمدی نخواهیم داشت.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره مراکز فرهنگی و گردشگری که درآمدهای خود را با شروع کرونا از دست دادند، از جمله برج میلاد و تدابیر در نظر گرفته شده برای آن گفت: علاوه بر برج میلاد، سازمان ورزش نیز این مشکل را دارد. تلاشی که شهرداری تهران دارد در مصوبه اخیر شورا برای حمایت از فعالیت های آسیب دیده در دوران کرونا بوده است. تلاش می شود تا بتوانیم به صورت قانونی حمایت کنیم. برای مثال حمایت از جشنواره فجر و بخشی از درآمدهای آن به برج میلاد پرداخت شد.

جوادی یگانه با بیان اینکه مساله برج میلاد و سازمان ورزش متفاوت است گفت: سازمان ورزش ردیف جبران هزینه دارد اما برج میلاد این ردیف را ندارد و هر برنامه ای که در برج اجرا می شود در حساب های فی مابین انجام می شود که بودجه این حساب در شهریور تمام شد و اکنون به دنبال تامین آن از طریق خدمات هستیم میزان استفاده از خدمات برج به ۲۰ درصد رسیده و خدمات گردشگری آن نزدیک به صفر شده و برج میلاد بسیار در تنگنا است.

او در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی دستفروشان در مترو گفت: موضوع دستفروشی مقوله پیچیده ای است و نمی توان یک بعدی به آن نگاه کرد. در نظر سنجی که انجام دادیم بیش از نیمی از مردم با دستفروشی در مترو مخالف هستند اما با برخورد با دستفروشان نیز مخالف هستند‌.

یگانه با بیان اینکه دستفروشی محصول فقر و راهی است برای تامین معاش است ادامه داد: بخشی از دستفروشان در گذشته شغل داشتند و اکنون دستفروش شده اند و طبیعتا رسیدن به یک حد وسط درباره آنها دشوار است.  اخیرا مترو جلسه ای را با دستفروشان برگزار کرده و در تلاش است که با گفت و گو این مساله را دنبال کند.

جوادی یگانه در پاسخ به سوال دیگری درباره نظرسنجی های انجام شده در دوران کرونا و دستاوردهای آنها گفت: ده نظرسنجی از نیمه اسفند سال گذشته شروع و آخرین آن در دی ماه سال جاری توسط ایسپا انجام شد. این نظرسنجی ها به صورت نمونه و با  هزار نمونه انجام می شود و ایسپا یکی از معتبرترین مراجع در اجرای نظرسنجی ها است.

او با بیان اینکه به تناسب شرایط در نظرسنجی طرح موضوع می شود گفت: ۹ موج نظرسنجی منتشر شده و انتشار موج آخر نظرسنجی مانده است.

یگانه به رابطه بین شفافیت و رضایت مردم در نظرسنجی ها اشاره کرد و گفت: هر زمانی که سیاست گذاری دستگاه ها در کرونا روشن بوده میزان رضایت مردم افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: در یکی از موج ها از مردم پرسیدیم که آیا تعارض در خانواده افزایش پیدا کرده و ۱۶ درصد آنرا تایید کردند. در دو نظرسنجی دیگر بخش بعدی سوال را پرسیدیم و مشخص شد ۲۵ درصد روابط صمیمانه تری پیدا کردند و ۱۵ درصد اعلام کردند تعارض ها بیشتر شده است.

معاون شهردار تهران افزود: در زمان انتشار ملاحظاتی داریم چرا که ارائه برخی یافته ها مهر محرمانه میخورد و ارائه ها تدریجی منتشر می شود.

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت املاک شهرداری گعت: بند ۶ ماده ۵۵ می گوید شهرداری می تواند بهره برداری از برخی از املاک را به صورت رایگان و یا شرایطی برای فعالیت های عام المنفعه واگذار کند. شورای شهر در آبان ۹۶ مصوبه ای داشت که براساس آن هرگونه واگذاری باید با مصوبه شورا باشد. در این مدت تلاش کردیم تا املاک فهرست شوند و همه آنها فهرست بندی و املاکی که قرار بود شهرداری پس بگیرد، پس گرفته شد و بقیه مواردی که نیازمند کسب مجوز شورا بودند ارسال و منتظر تصمیم شورای شهر تهران هستیم.

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بی نتیجه بودن بخشنامه شهردار تهران درباره منع زباله گردی کودکان کار گفت: در بخشنامه شهردار تهران مساله جدی زباله گردی این است که زباله گردی پیامد ناخواسته مخزن های زباله بود. در بند اول این بخشنامه اصلاح مدیریت پسماند در شهر تهران ذکر شد که براساس آن نیمی از مخازن باید تا خرداد ۱۴۰۰ حذف شود و در برخی مناطق در حال اجرا است.

او ادامه داد: مساله دوم که شهردار تهران اعلام کرد اطلاع رسانی شهروندان توسط ۱۳۷ و سامانه های آنلاین بود، اما نکته ای که باید توجه کرد این است که بنای ما مقابله با کودک نیست بلکه مقابله با پیمانکار است و لذا در برخی از مناطق از جمله منطقه ۶ پیمانکار اعلام کرده است از کودک زباله گرد استفاده نمی کند. اکنون مساله را می دانیم و به دنبال حل مساله در داخل شهرداری هستیم.

یگانه تاکید کرد: جلسات مداومی در شهرداری در حال اجرا است که بتوانیم ابتدا مساله پیمانکاران را حل کنیم و سپس به مردم رجوع کنیم.

او درباره وضعیت گرمخانه ها پس از شیوع کرونا و اظهاراتی مبنی بر غیر واقعی بودن عدم ابتلا به کرونا در گرمخانه ها گفت: شرایط در گرمخانه ها بسیار منظم است و سطح نظافت و بهداشت در گرمخانه ها بسیار بالا است. از زمان شیوع کرونا نیز تب سنجی و ضدعفونی کردن مداوم در گرمخانه ها اجرا شد و بنای شهرداری بر عدم افشای اطلاعات نیست. مرگ و میر بر اثر کرونا در گرمخانه ها در طی کرونا رخ نداده که این مساله به دلیل رعایت بهداشت و نظم موجود در گرمخانه ها است.

جوادی یگانه در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای پیاده محوری در تهران  به عنوان یک معضل اساسی انجام شده گفت: یکی از درخواست های شورا از شهرداری آموزش و فرهنگسازی و ایجاد کمپین برای برخورد با موتورسوارانی است که برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند. بسیاری از مردم برای امرار معاش از موتور استفاده می کنند. اگر قرار است شهر انسان محور باشد باید مقدمات آن فراهم باشد و این فضا در حال ایجاد شدن است. برای مثال این مساله در لاله زار در حال اجرا است و در حال بازگشت به فضای قبلی انسان محور خود است.

او ادامه داد: تغییر رفتار دشوار است و کمپین های موفق در جهان در زمان های طولانی به نتیجه می رسند و این کمپین هم به تدریج موفق خواهد شد. تغییر رفتار نیاز به فرهنگسازی و اعمال قانون به موازات هم دارد و فضا باید به تدریج به همراه فرهنگسازی و آموزش و اعمال قانون انجام شود.

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بیرون از شهرداری اراده ای برای عدم اجرای طرح زیست شبانه وجود دارد گفت: تهران شهر زنده ای است و در ماه رمضان تهران از افطار تا سحر بیدار است و اتفاق خاصی هم رخ نمی دهد.اینکه تهران همیشه و همه شب ها باز باشد منطقی نیست و تلاش است که این طرح در بخش هایی از شهر اجرا شود که همین الان هم در حال اجرا است.

او درباره اثربخشی کمپین استفاده از دوچرخه گفت: استفاده از دوچرخه در سه سال گذشته از نیم درصد به یک و نیم درصد رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز