خبرگزاری کار ایران

رییس اداره امور اجتماعی کشور مطرح کرد:

افزایش ۳۰ درصدی اضطراب و افسردگی در افرادِ درگیر کرونا/ افزایش ازدواج در سال ۹۹

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۶۶۸

رییس اداره امور اجتماعی کشور گفت: برای اعلام تغییر در سن خودکشی باید تا پایان سال منتظر بمانیم اما باید بگویم ظاهراً یک تغییر سنی صورت گرفته و با افزایش خودکشی در سنین زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال مواجه بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تقی رستم‌وندی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در سالهای اخیر با تحریم ها مواجه بودیم و این تحریم ها تاثیرات زیادی بر کشورمان گذاشت و اگرچه در دهه های گذشته اقدامات خوبی خوبی انجام شد اما سالهاست که زیرساخت‌های اقتصادی دارای مشکل است و در این سه دهه کشور تورم ۲۰ درصدی را تحمل کرده است و در سه دهه گذشته میانگین بیکاری ده درصد داشته ایم.

وی با اشاره به بلایای طبیعی گفت: بلایای طبیعی نیز در فضای اجتماعی کشور تاثیرگذار است امسال نیز پدیده کرونا تاثیرات اجتماعی داشته است وقتی می خواهیم درباره وضعیت اجتماعی گفتگو کنیم باید به مولفه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی محیط زیست توجه داشته باشیم.

رییس اداره امور اجتماعی کشور درباره تأثیرات کرونا تصریح کرد: خیلی ها کرونا را با ابعاد منفی معرفی می کنند در حالی که باید ابعاد مثبت آن را در نظر بگیریم و نظم پذیری مردم با سیاستهای ابلاغی از آثار خوبی است که باید به آن توجه کرد. تشکیل پویش های مردمی از دستاوردهای کرونا است گسترش فضای معنویت در پی بروز بیماری کرونا می تواند از نشانه های مثبت کرونا باشد البته آثار منفی مانند کاهش روابط اجتماعی گسترش فردگرایی و کاهش نشاط اجتماعی بوده است که با وجود نبود مراکز تفریحی می توانیم احتمال دهیم جامعه با مشکلاتی مواجه شود.

او افزود: کرونا هم بر فرد، خانواده و جامعه و حاکمیت تاثیر گذار است و سبک زندگی در کرونا متفاوت شده است. البته به دلیل حضور بیشتر افراد در خانواده، روابط خانوادگی دچار تحول شده است. اما براساس مجامع جهانی در این مدت یک صد میلیون نفر بر جمعیت فقرا اضافه شده است. اما آنچه که مورد تاکید است توجه به سلامت روانی و اجتماعی است در کنار برنامه های سلامت محور باید به سلامت روان نیز توجه کنیم. در مطالعات جهانی نشان داده شده است در کشور انگلستان ۲۷.۳ علایم و نشانه های روانشناختی برخی بیماری ها مانند افسردگی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز در حد سی درصد استرس اضطراب و افسردگی در افرادی که مواجه و درگیر با کرونا بوده اند، افزایش داشته است.

وی درباره افزایش احتمالی خودکشی در پساکرونا ادامه داد: تغییرات شدید سلامت روان در کشور نداشتیم و این فرایندی که در خصوص آن هشدار داده می شود باید در خصوص آن تمهیدات لازم را اندیشید و البته برنامه های مختلفی نیز در حال اجرا است.

او درباره خودکشی گفت: در سالهای گذشته با روند صعودی ۴ الی۵ درصدی روبرو بوده ایم درباره سال ۹۹ منتظر هستیم که سال تمام شود و در پایان سال مراکزی که داده های آماری را دارند آمار لازم را ارایه دهند. اما در سال جاری تغییر معناداری وجود ندارد و همان روند ۴ الی ۵ درصد افزایشی را نسبت به سال قبل داشته ایم اما در ۹ ماهه اخیر حادثه خاصی رخ نداده اما برای اعلام تغییر در سن خودکشی باید تا پایان سال منتظر بمانیم اما در پاسخ باید بگویم ظاهراً یک تغییر سنی صورت گرفته که با افزایش خودکشی در سنین زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال مواجه بوده‌ایم.

رستم‌وندی درباره خیریه ها گفت: به جهت روح اجتماعی تعداد خیریه در ایران زیاد است و این یک نکته مثبت در کشور ما است اما درباره نظارت بر خیریه ها باید بگویم که از آنجا که خیریه ها مرتبط با آقشار آسیب پذیر است عمده مجوزشان را از سازمان بهزیستی کسب کرده و تحت نظارت این سازمان نیز قراردارند. وزارت کشور در مجوز سمن ها نقش دارد که خیلی ها از وزارت کشور مجوز اخذ می کنند. اغلب نظارت ها از قبل از تشکیل خیریه ها از طریق دستگاههای نظارتی ناجا و وزارت اطلاعات انجام می شود و بعد از شروع به کار خیریه ها در حوزه مالی  وزارت کشور نظارت را انجام می دهد و ناظرین وزارت کشور در انتخابات مجمع عمومی و ... مشارکت می کنند و اگر انحرافاتی در حوزه سیاسی داشته باشند دستگاههای انتظامی و اطلاعاتی کشور ورود کرده و گزارشات به شورای نظارت بر سمن ها داده می شود و در آن جا تصمیم می گیری می شود و انحلال یک خیریه یا تشکل با دستور قضایی شکل می گیرد. البته با افزایش خیریه ها باید نظارت بیشتر شود اما ما در این حوزه خلأ قانونی و نیروی انسانی و تشکیلاتی داریم و امیدواریم دولت در حوزه ارایه لایحه به مجلس اقدام کرده و در آنجا این خلا قانونی نیز برطرف شود.

معاون وزیر کشور درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش آسیب‌های  اجتماعی گفت: در حوزه جمعیت مشکل اصلی ما مهاجرت و ایجاد سکونتگاههای غیررسمی است و به دلیل کمبود نیازهای اولیه و حاکم شدن فقر میزان آسیب‌پذیری این محلات بیشتر است و باید تلاش کنیم جمعیت روستایی در مبدا مستقر بوده و مهاجرت نکنند و جمعیتی که مهاجرت کرده از حد استاندارد در این محلات برخوردار شوند و با ایجاد مشوق هایی آنها را تشویق به مهاجرت معکوس کنیم. یکی از اقدامات مهم تاسیس دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی است که از سه سال پیش با همکاری وزارت راه هزار و ۵۰ محله حاشیه نشین در کشور شناسایی شده که در ۲۳۵ محله حاشیه نشین دفاتر تسهیلگری ایجاد شده اند. این دفاتر تسهیلگری با ارتباط نهادهای ارایه دهنده خدمات زبان گویای این محلات هستند. در سال های ۹۸ و ۹۹ پیامد حضور این دفاتر تسهیلگری در مناطق حاشیه بیش ازاجرای طرح های مختلف با هزینه ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

رستم وندی ادامه داد: طی سه سال ۳ هزار و ۸۱۹ مدرسه در محلات حاشیه نشین تجهیز و تعمیر شده ۳۰۲و  مرکز فنی و حرفه‌ای در این محلات تجهیز شده است.همچنین  ۸۷۸ مرکز خدمات بهزیستی در این محلات تجهیز و تعمیر شده است و از طرفی ۱۹۵ کتابخانه و ۵۰۶ سالن ورزشی و زمین چمن و ۴۱۹ پارک ایجاد و ۳۵۷ مرکز سلامت تجهیز شده است و برای استقرار نیروی انتظامی در ۵۸۶ نقطه کانکس تهیه شده است.

وی درباره بد مسکنی و آمار جمعیتی که در مناطق حاشیه نشین هستند ادامه داد: مناطق حاشیه نشین شامل مناطق بد مسکن است که به سه دسته تقسیم می شود اولین منطقه سکونتگاه غیر رسمی و حاشیه شهرها است که براساس مطالعات صورت گرفته حدود ۱۱ میلیون نفر ساکن این مناطق هستند دو منطقه بد مسکن نیز در داخل شهر داریم که تحت عنوان بافت فرسوده و بافت تاریخی شناخته شده اند و حدود ۸ میلیون نفر در بافت فرسوده و بافت تاریخی ساکن هستند و در مجموع ۱۹ میلیون نفر ساکن این محلات بد مسکن هستند.

وی با اشاره به جمعیت کیفری کشور گفت: از سال ۹۰ تاکنون ۲۵ درصد جمعیت کیفری یعنی جمعیت زندانیان کاهش پیدا کرده است که پیرو سیاست حبس زدایی یا جایگزین کردن مجازات حبس بوده است.

او درباره ازدواج و طلاق گفت: در ۵ الی ۶ سال اخیر میزان طلاق در ۱۷۵ هزار طلاق ثابت مانده است البته در سال ۹۶ یک آمار ۱۸۰ هزار نفری ثبت شده است اما در سه الی چهار سال اخیر ما تعداد طلاق مان در ۱۷۵ هزار طلاق ثابت مانده است.

وی با اشاره به سامانه تصمیم گفت: در سه سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار مراجعه به سامانه بوده و زوجین قبل از طلاق به روانشناس ارجاع داده شده اند و ۱۵ درصد زوجینی که در این سامانه ثبت نام کرده اند صلح و سازش کرده اند.

او درباره ازدواج گفت: سالانه ۵ الی ۶ درصد از سال ۸۹ تا ۹۸ با کاهش ازدواج روبرو بوده ایم اما شواهد نشان می دهد احتمالا در سال ۹۹ با کاهش ازدواج مواجه نباشیم و حتی شاید با افزایش در حوزه ازدواج مواجه باشیم.

وی درباره انضباط اجتماعی گفت: در دهه ۹۰ در حوزه فوت شدگان در تصادف ۲۳ درصد کاهش داشته ایم.طی دهه ۹۰ قتل در کشور ده درصد کاهش داشته است و به رغم افزایش جمعیت اما انضباط اجتماعی خوبی داشتیم.

او درباره اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادران ایرانی گفت: این قانون تصویب شده و در حال اجراست اما باید زمان بگذرد تا بتوانیم درباره آثار و تبعات آن صحبت کنیم البته می دانم که این قانون مخالفانی داشت اما قانون شده و باید اجرا شود.

رستم چندی درباره خشونت گفت: در نزاع و تجاوز به عنف کاهش داشته ایم اما در حوزه خشونت خانگی از سال ۹۰ تا ۹۸ افزایش مشاهده می کنیم و ۲۴ درصد معاینات ادعایی خشونت خانگی افزایش داشته است. البته براساس آمار پزشکی قانونی در این مدت ۹ ماهه اضافه نشده و کاهش مختصری در حوزه همسر آزاری و کودک آزاری داشته ایم.  در آمار ۹ ماهه امسال در حوزه همسر آزاری ۸.۸ و در کودک آزاری ۳.۳ کاهش داشته ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز