خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم تاکید کرد:

لزوم توجه ویژه به محققان و متخصصان علوم انسانی و مدیریت

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۶۵۵

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی با اشاره به لزوم توجه ویژه به محققان و متخصصان حوزه علوم انسانی، توسعه دانش‌بنیان جامعه را در گرو تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص دانست.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی که صبح امروز (یکشنبه) با حضور برگزیدگان و نفرات برتر این جشنواره در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و یاد و خاطره شهدای انقلاب گفت: برگزاری این چنین همایش‌هایی ما را به سمت توجه بیشتر به دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص سوق می‌دهد. توجه به نیروی انسانی کارآمد در جامعه که سرمایه‌های اصلی هر جامعه هستند، مسیر توسعه دانش‌بنیان جامعه را تقویت کرده و استمرار می‌بخشد. 

وی افزود: طی دو دهه اخیر کشور ما در تبدیل دانش به فناوری و فناوری به ثروت و همچنین توسعه اقتصادی، کارهای قابل افتخار و موثری را عرضه کرده که قابل دفاع است، اما کارهای انجام‌نشده زیادی نیز در مسیر پیش رو وجود دارد که باید به سمت آن پیش رویم. 

غلامی ادامه داد: آنچه که برای توسعه پایدار و دانش‌بنیان در جامعه لازم است، در بستر علم و فناوری اتفاق می‌افتد و این موضوع تنها با توجه خاص به حوزه‌های فنی و مهندسی حاصل نخواهد شد. در حوزه‌های مدیریت، برنامه‌ریزی و علوم انسانی نیز به صاحب‌نظران، متخصصان و محققانی نیاز داریم که بتوانند باری از مشکلات جامعه را کم کنند. در تمام دنیا نیز نخبگان حوزه علوم انسانی را تقویت و تشویق می‌کنند تا بیشتر به مباحث علوم فکری پرداخته شود. در کشور ما به این موضوع کم توجهی شده است که البته امیدواریم نگاه‌ها به این سمت سوق پیدا کند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز توانمند علمی ما در عرصه بین‌المللی مطرح هستند و هر چقدر به این مراکز توجه بیشتری شود، بهره‌مندی جامعه از توانمندی آنان بیشتر خواهد شد. حضور دانش‌آموختگان در عرصه‌های اقتصادی از مسیر توجه به دانشگاه‌ها آغاز و طی می‌شود. 

غلامی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به دانش و حمایت از مراکز علمی و فناوری، محور اصلی توسعه را همین موضوع دانست و تصریح کرد: در شرایط سه سال گذشته با وجود تحریم‌های سنگین و ظالمانه و همچنین یک‌سال گذشته با وجود شرایط کرونا، متخصصان حوزه علم و فناوری پنجره‌ای جدید به روی جامعه گشوده و امیدآفرینی کردند که باید همه‌ی این تلاش‌ها و موفقیت‌ها را قدر بدانیم و این ظرفیت را تقویت و حفظ کنیم تا در آینده نیز بتوانیم از آن بهره ببریم. 

وی با اشاره به فرصت‌های پیش‌آمده برای شرکت‌ها و واحدهای فناور در شرایط کرونا، تاکید کرد: نمونه‌های موفق باید در جامعه معرفی شوند تا مسیر توسعه دانش‌بنیان بیشتر از پیش فراهم شود. باعث افتخار است که در ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود هر روز تعداد نمونه‌های موفق تخصص‌های مختلف افزون‌تر می‌شود. امیدواریم با حمایت و توجه ویژه مسئولان هم مسیر رشد و تعالی آنان همواره روان باشد. 

وزیر علوم در ادامه سخنان خود، اتفاقات خوب دو دهه اخیر را در زمینه توسعه دانش و فناوری ارزشمند تلقی کرد و گفت: این توفیقات باید به عنوان عامل مهم و تاثیرگذار در توسعه کشور، مورد توجه عموم نیز قرار گیرد و حساسیت‌ها در این خصوص برانگیخته شود. وزارت علوم نیز به سهم خود از صاحبان ایده‌های فناورانه و مبتنی بر دانش‌روز حمایت می‌کند که توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری در همین راستا است. 

غلامی همچنین تاکید کرد: این ظرفیت باید به سمت بالندگی هدایت شود و مجموعه‌های جوان برای مشارکت در توسعه اقتصادی کشور ورود پیدا کنند و با قدردانی و تجلیل از شرکت‌های برتر، زمینه را برای توسعه آن‌ها فراهم کنیم و دانشگاه‌ها نیز بسترسازی مناسب و مرتبطی در این خصوص انجام دهند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به نگاه مثبت دولت و مجلس به این مقوله از گذشته تا کنون، اظهار داشت: علی‌رغم این رویکرد، طبیعی است که این دیدگاه باید از درون زیست‌بوم دانشگاه‌ها ریشه بگیرد و توسعه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز