خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا:

اسناد واکسن کرونای هندی برای ورود به کشور کامل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۱۷۶

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: اسناد یک واکسن کرونای دیگر هم برای ورود به کشور کامل شده که آن واکسن "کواکسین هند" است.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اولویت‌بندی تزریق واکسن اسپوتنیک v بیان کرد: در مورد این موضوع اطلاع رسانی خواهد شد و فعلا سندی تنظیم شده و شورای عالی اخلاق پزشکی اولویت‌بندی‌ها را مشخص کرده که از خط مقدم درمان شروع می‌شود و بعد به افرادی که در آسایشگاه‌ها هستند و سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای و بدون بیماری زمینه‌ای می‌رسد.

وی ادامه داد: گروه‌های سنی بر اساس ۵ سال تنظیم می‌شود و به تدریج این اولویت‌ها به سمت افرادی  می‌رود که در اماکن شلوغ مشغول هستند و بعد میانسال‌ها و در آخر به گروه جوان‌ها می‌رسد.

جهانپور در مورد واردات واکسن کرونا افزود: واردات واکسن منوط به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است و قبل از اینکه سازمان غذا و دارو اخذ مجوز دریافت یک واکسن را تایید نکند، آن واکسن وارد کشور نخواهد داشت و تا این لحظه واکسن اسپوتنیکv بر اساس مستندات علمی، فنی و گزارشی از آزمایش‌های بالینی خود ارائه کرده بود و تا جایی که من اطلاع دارم تا امروز یک واکسن دیگر هم اسنادش کامل شده که واکسن کواکسین هند است و آن هم در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بقیه واکسن‌ها بعضا در آستانه‌ی تکمیل مدارک فنی خود هستند و یا مدارک‌شان ناقص بوده و هنوز به مرحله‌ی بررسی نهایی وارد نشدند و به تدریج این اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: مدارک پیش بالینی و بالینی واکسن‌ها ارائه و بعد بررسی می‌شود و بعد بسته به نظر کارشناسان که این اسناد را بررسی می‌کنند یا مجوزی صادر می‌شود و یا نمی‌شود، اما من فکر می‌کنم در طی روزهای آینده یک واکسن دیگر از طریق سازمان غذا و دارو برای ورود به کشور تایید خواهد شد.

جهانپور افزود: ما شروع واکسیناسیون را با واکسن اسپوتنیک ساخت کشور روسیه شروع خواهیم کرد و ادامه‌ی آن را با واکسن‌های دیگری که تایید شده باشد، به صورت خرید مستقیم وارد می‌کنیم و بعد از آن ما شاهد ورود واکسن‌هایی هستیم که از سبد مشترک کووکس وارد خواهد شد.

وی گفت: مراحل تهیه واکسن چندین روش دارد، یکی اینکه سازمان جهانی بهداشت واکسن را تایید کرده باشد که قاعدتا ما هم می‌توانیم آن نظر را بپذیریم و یا اینکه شرکت‌ها خودشان به صورت مستقیم اسناد‌شان را ارائه داده باشند، مثل واکسن اسپوتنیک روسیه که سازمان غذا و دارو به عنوان ناظر بر این موضوع مستقیم بررسی را انجام داد.

جهانپور ادامه داد: واکسن‌های سبد کووکس در گام دوم به کمپین واکسیناسیون ما اضافه خواهد شد و ما از این مرحله به بعد واکسن‌های تولید داخل را در اواخر بهار خواهیم داشت.

وی بیان کرد: به طور خلاصه ما واکسیناسیون را از خرید مستقیم اسپوتنیک روسیه آغاز و با واکسن‌های ساخت داخل تکمیل خواهیم کرد.

جهانپور با اشاره به تولیدات ساخت داخل واکسن افزود: از آغاز بسیج ملی مقابله با کرونا ۱۷ واکسن کار مطالعاتی خود را شروع کردند و تا این لحظه تعداد واکسن‌هایی که تقاضای رسمی برای بررسی و اخذ پروانه تولید ارائه کردند، ۱۴ واکسن بوده است و از این ۱۴ مورد تا این لحظه ۳ مورد وارد مجوز کارآزمایی بالینی شدند.

وی ادامه داد: گروه دارویی برکت که عملا در مراحل پایانی فاز یک است، واکسن انستیتو پاستور ایران که به هر حال مراحل ۱ و ۲ بالینی آن در کشور کوبا گذرانده شده و مرحله‌ی دوم آن به زودی به پایان خواهد رسید و مرحله سه در ایران مطالعه خواهد شد و واکسن رازی که مجوز کد اخلاق‌اش را گرفته و کارآزمایی بالینی آن آغاز خواهد شد. فکر می‌کنم تا قبل از نوروز، یک یا دو واکسن دیگر هم به جمع واکسن‌های کارآزمایی بالینی اضافه شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد واکسن‌ تزریقی استنشاقی گفت: واکسن تزریقی استنشاقی نوترکیب واکسنی است که ماه‌ها روی آن موسسه رازی کار کرده و در و نهایت مجوز کمیته اخلاق را دریافت کرد و احتمالا با شکل دو گانه‌ی تزریق و استنشاقی استفاده خواهد شد که البته اثربخشی آن و پروتکل استفاده از آن مشخص خواهد شد و روند تست بالینی آن شروع می‌شود و اینها طبق قرارداد بین موسسه رازی به عنوان سازنده و دانشگاه علوم پزشکی ایران برقرار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز