خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت:

کمبود نیروی پرستاری در موج چهارم کرونا/ مهاجرت پرستاران در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۹۹۶

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: طرح پرستار پیگیر تا ۶ ماه بعد از ترخیص بیمار، کار حمایتی و مشاوره‌ای انجام می‌دهد تا از مراجعه‌ی بیمار به بیمارستان جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مریم حضرتی» معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشست خبری روز شنبه در مورد طرح پرستار پیگیر بیان کرد: طرح پرستار پیگیری برای بیمارانی است که از بیمارستان ترخیص می‌شوند و بعد از آن تا ۶ ماه پیگیری، مشاوره و آموزش داده می‌شوند تا جایی که امکان دارد از مراجعه‌ی بیمار به بیمارستان جلوگیری شود و روند درمان مناسبی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: سال ۹۹ سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم اما دستاوردهای خوبی داشتیم و توانستیم به نتایج بزرگی برسیم که یکی از آنها قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود که سال ۸۶ تصویب شده بود و با تاکید رهبر معظم انقلاب در روز پرستار جان تازه گرفت و برای اجرای آن تلاش می‌کنیم و برای اجرای این قانون سه کار لازم است یکی تعیین منابع مالی، دوم نحوه تعرفه گذاری و خرید خدمت و باز توزیع آن با دستور وزیر بهداشت ابلاغ شد و معاونت پرستاری پیگیری می‌کند تا این قانون اجرایی شود.

حضرتی افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود ۲۰ هزار پرستار در وزارت بهداشت استخدام شدند و در آزمون وزارت بهداشت در ۲۴ بهمن نیز ۱۷ هزار و ۵۰۰ پرستار دیگر استخدام و در اسفند ماه بکارگیری می‌شوند.

وی ادامه داد: از اول شیوع کرونا در کشور تاکنون ۱۰۰ پرستار جان خود را بر اثر ابتلای کرونا از دست دادند که ۵۵ پرونده از این تعداد در حال بررسی است و ۳۲ نفر آنها تا به حال به عنوان شهید خدمت تایید شدند.

ابلاغ مرخصی تشویقی اجباری برای پرستاران

حضرتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد اینکه با وجود خطر موج چهارم در ایام عید آیا نیاز نیست کادر پرستاری جذب شود؟ بیان کرد: در رابطه با کمبود نیرو در موج چهارم موضوع حقیقت دارد اما به دستور مقام عالی وزارت تا اسفند ماه نتایج آزمون مشخص می‌شود و امیدواریم در عید این نیروها جذب شده باشند و این کار کمک بزرگی به کمبود نیرو خواهد کرد.

وی ادامه داد: از طرف هئیت امنا دستور‌ العملی به بیمارستان‌ها ابلاغ شده تا پرستاران را به مرخصی تشویقی و اجباری فرستاده شوند، یعنی به ازای هر یک ماه کار در بخش کرونا، یک روز مرخصی اجباری تشویقی دارند که امکان ذخیره‌ی آن را هم ندارند تا یک مقدار از فضای کرونا فاصله بگیرند و تجدید حیات کنند تا با توان بیشتر به کار برگردند و آن ۱۷۵۰۰ نیرو مربوط به آزمون ۲۴ بهمن است که امیدواریم طبق دستور وزارت بهداشت زودتر جذب شوند.

برای تزریق واکسن کرونا به پرستاران از معاونت بهداشت تبعیت می‌کنیم

وی گفت: تزریق واکسن کرونا به پرستاران مثل بقیه گروه‌های درمانی است و ما از برنامه‌ی معاونت بهداشت تبعیت می‌کنیم و ما پروتکل این موضوع را باید دریافت کنیم تاطبق آن عمل کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، بیان کرد: در مورد نیروهای شرکتی دستورالعملی توسط معاونت توسعه دانشگاه‌ها ابلاغ شد و تا حدود زیادی این مسئله را ساماندهی کرد، نیروهای شرکتی ۸۹ روزه در بسیاری از دانشگاه‌ها جذب شدند که باید برای تبدیل وضعیت حتماً امتحان دهند، این قانون است و قانونی که فعلاً وجود دارد همین است، شاید خیلی از دوستان بگویند که این افراد بیش از ۱۱ ماه در بدترین شرایط امتحانشان را پس دادند، اما به هر حال این قانونی است که در کشور وجود دارد و تبدیل وضعیت آنها از طریق آزمون ۲۴ بهمن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: البته برای پرستارهایی که در بخش کرونا کار کردند امتیاز قائل شدیم و به ازای هر ماه کار دو امتیاز که در مجموع ۲۰امتیاز است قائل شدیم که همه‌ی اینها کمک می‌کند تا تغییر وضعیت دهند، برای پوشش بیمه‌ای هم ما چندین بار تقضای کتبی فرستادیم و پیگیر هستیم.

برای افزایش تخت‌های بیمارستانی به پنچ هزار پرستار آموزش داده شده است

حضرتی افزود: خوشبختانه دستورالعمل خرید خدمت پرستاران شرکتی تدوین و ابلاغ شده و اسفند سال گذشته نیز با ابلاغ سه معاون درمان، پرستاری و توسعه وزارت بهداشت کارانه و اضافه کار پرستاران جداسازی شد و همه بدهی پرستاران تا پایان سال ۹۸ تسویه شده و معوقات سه ماه اول سال ۹۹ نیز پرداخت شده و همچنین معوقات سه ماه دوم پرستاران نیز در حال پرداخت است.

وی ادامه داد: آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاران برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و اکنون فاز دوم این آزمون در حال انجام است و کسانی که نمره‌ی قبولی گرفته‌اند، به زودی گواهی صلاحیت حرفه ای خود را می گیرند و از سال ۱۴۰۰ نیز هر سال دو بار این آزمون برگزار خواهد شد.

حضرتی افزود: همچنین در مورد سختی کار نیز حق سختی کار پرستاران سوختگی و روانی محاسبه و پرداخت می‌شود و پرداخت حق سختی کار پرستاران در بخش اطفال، انکولوژی و عفونی را نیز در دست اقدام داریم و همچنین برای ارائه خدمات پرستاری در پی افزایش تخت‌های بیمارستان در زمان کرونا پنج هزار پرستار آموزش دیدند و جلسات آنلاین آموزش به این پرستاران ادامه دارد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های مهم در حوزه پرستاری که در برنامه ششم توسعه هم آمده برنامه‌ی مراقبت تسکینی است که مکلف به اجرای آن هستیم و اجرای آن در کنار کارهای همه گیری کرونا، کار سنگینی بود اما این برنامه هم با موفقیت انجام شد و تعدادی از پرستاران برای یادگیری مراقبت تسکینی به اردن اعزام شدند.

فکر نمی‌کنم دیگر افزایش حقوقی داشته باشیم

حضرتی بیان کرد: در رابطه با افزایش حقوق پرستاران باید به این نکته اشاره کرد که افزایش حقوق مختص پرستاران نیست و مربوط به کل نیروهای نظام سلامت است، البته با تلاش پرستاران شامل همه‌ی کارکنان نظام سلامت شد و ۵۰ درصد افزایش حقوق در اسفند سال قبل اتفاق افتاد و همین طور فوق العاده ویژه هم دی ماه اتفاق افتاد که دیگر فکر نمی‌کنم افزایش حقوق داشته باشیم.

وی افزود: چون جمعیت کشورهای دیگر همچون کانادا پیر است و به خدمات مراقبتی نیاز دارند، پرستار جذب می‌کنند و سختگیری‌هایشان هم کم‌تر کردند تا جذب بیشتری داشته باشند، البته مهاجرت پرستاران در همه دنیا زیاد شد و ما تلاش می‌کنیم تا پرستاران با آرامش خاطر در کشور بمانند و خدمت رسانی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز