خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

شهرهای نارنجی دو برابر شده‌اند/ واکسن کرونای وارد شده به کشور کاملا مورد تایید است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۹۸۳

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شهرهای نارنجی به 36 شهر رسیده و دوبرابر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا رییسی» سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رییس جمهور برگزار شد. در این جلسه بحث‌های مختلفی داشتیم و به بررسی وضعیت بیماری در دنیا پرداختیم.

وی ادامه داد: ویروس جهش‌یافته‌ای در دنیا شایع شده و در انگلیس،  افریقای جنوبی و حتی ژاپن موارد بیماری مشاهده شده است و این نشان دهنده این است که ما باید دقت بیشتری در رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم. اروپا و آمریکا در وضعیتی هستند که در مقابل ویروس جهش یافته به زانو درآمده اند و با اینکه واکسیناسیون در این کشورها شروع شده است اما با خیز جهش جدیدی از ویروس مواجه هستند به طور مثال در انگلیس 10 میلیون نفر واکسن زده‌اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه هنوز شهر قرمز نداریم اما نکته مهم این است که شهرهای نارنجی به 36 شهر رسیده و دوبرابر شده‌اند همچنین 130 شهر زرد به 178 مورد رسیده و 305 شهر آبی به 234 شهر کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده این است که خیز ملایم شروع شده است. 

وی تاکید کرد: در هفته گذشته ما در دو استان مازندران و گیلان شهرهای نارنجی داشتیم، باید در استان‌های هرمزگان، خوزستان، یزد، استان‌های شمالی، آذربایجان غربی و لرستان مراقب باشیم.

رییسی  خاطرنشان کرد: هدف ما این است که تا ایجاد یک ایمنی مناسب از طریق واکسینانسیون بتوانیم این شرایط خوبی که هستیم را حفظ کنیم و این وضعیت را ادامه دهیم و بتوانیم حفظ کنیم و از شیوع و بروز بیماری و خیز چهارم جلوگیری کنیم و هدف ما این است که یک شب عید آرام داشته باشیم و هموطنان عزیز درک می‌کنند که عید گذشته در گیر کرونا بودیم و در عید سال 98 نیز درگیر سیل بودیم بنابراین امسال سومین سالی است که در عید با پدیده‌های مختلفی روبرو هستیم امیدواریم این 5 الی 6 هفته عید آرام داشته باشیم.

رئیسی ادامه داد: یکی از مصوبات امروز ستاد درباره ارائه الکترونیکی خدمات بود چرا که در دنیا ثابت شد دیجیتال کردن خدمات می تواند در این مواقع کمک کننده باشد و اگر بتوانیم خدمات پرتکرار و پرمراجعه را که مردم مجبور به مراجعه حضوری هستند را به صورت الکترونیکی ارائه دهیم در بحث تجمع و کنترل بیماری می تواند موثر باشد.

او ادامه داد: در همین راستا دستگاه‌های اجرایی موظف هستند سه خدمت و یا بیشتر از مجموعه خدمات پرتکرار را که باعث مراجعه حضوری زیاد  می شود را الکترونیکی کنند تا مردم برای یک کار ساده ساعت ها در صف نباشند و امیدواریم با کمک وزارت ارتباطات و همکاری دستگاه ها این خدمات الکمترونیک شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص حضور دانشجویان گفت: برای دانشجویایی که کلاس های عملی و امتحانات کتبی و عملی دارند مصوب شد که امتحانات حضوری برگزار نشود اما برای امتحان های عملی چنانچه دانشجوی بومی دانشگاه باشند و نیاز به خوابگاه نباشد می توانند در شهرهای زرد و آبی حضور پیدا کنند و امتحان عملی را با رعایت پروتکل ها حضوری دهند.

او درباره وضعیت استان تهران گفت: استان تهران و شهر تهران و استان البرز همچنان در وضعیت زرد قرار دارد اما پروتکل ها حتما باید در این استان‌ها رعایت شوند چرا که این وضعیت شکننده است.

رئیسی همچنین با اشاره به دیگر استان‌ها و از جمله استان‌های شمالی گفت: در سه استان شمالی منع تردد برقرار است و در برخی از شهرهای مسافر پذیر از جمله قشم، کیش، بوشهر، بندرعباس، اصفهان، شیراز و مشهد نیز منع تردد برقرار است.

او در ادامه با اشاره به ورود اولین محموله واکسن به کشور گفت: اولین محموله واکسن وارد کشور شد و قرار است که براساس اولویت بندی سند ملی واکسینانسون کشور تزریق شروع شود و ابتدا افرادی که در آی.سی.یو و بخش مراقبت های ویژه قرار دارند در اولویت واکسیناسیسون قرار گیرند.

او ادامه داد:‌ محموله های بعدی طی هفته های آینده به دست ما خواهد رسید.  

رئیسی افزود:‌ واکسن وارد شده کاملا مورد تایید است و مقاله ای که در مجله لسنت چاپ شد تایید کرد که این واکسن 91.6 درصد اثربخشی دارد و یکی از واکسن ها با بالاترین اثربخشی در دنیا است. از جمله ویژگی‌های این واکسن می‌توان به امکان تزریق آن برای تمامی گروه‌های سنی اشاره کرد و اکثر کشورهای اروپایی متقاضی شدند.

او افزود:‌ ما و کشورهای دیگر از طریق سبد کوواکس  نیز پیگیر واکسن هستیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واکسن تولید داخل گفت:‌ واکسن تولید داخل نیز با موفقیت در حال طی مراحل است و امیدواریم به زودی و در طی چند ماه آینده به دست ما برسد.

رئیسی در پایان از آزمایش فاز انسانی واکسن سرم سازی رازی خبر داد و گفت:‌ یکی از واکسن های دیگر ما مربوط به سرم سازی رازی است و طی فردا و یا پس فردا فاز انسانی را شروع خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز