خبرگزاری کار ایران

تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنیکا به ایران در فوریه/واکسن ایرانی در بهار تقدیم ملت خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۸۶۶

وزیر بهداشت از واردات ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنیکا به ایران در ماه فوریه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی ضمن تبریک روز زن و ولادت حضرت فاطمه گفت: متاسفانه باز هم جهان درخیز التهاب بیماری کووید گرفتار است. باز هم متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته آمریکا با ۳۶۳۲ مرگ، انگلیس با ۱۴۴۹، برزیل با ۱۲۴۰، آلمان با ۹۹۰ مرگ، اسپانیا با ۷۲۴ مرگ، ایتالیا ۴۳۹، فرانسه ۴۸۵ مرگ شبانه روز تلخی را گذراندند. 

او در ادامه آماری از وضعیت کرونا در کشور ارائه کرد و گفت: در کشور ما تعداد فوتیهای کرونا زیر صد و دو رقمی است و در ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ مرگ، ثبت شد و برای همه این افراد آرزوی مغفرت داریم. 

نمکی افزود: ایران اگرچه در شرایط سختی است اما در این عرصه در قالب طرح شهید سلیمانی افتخار آفرین بوده است و خوشبختانه توانستیم بیماری را در کشور مهار و کنترل کنیم. اما آنچه که باعث نگرانی بنده و همکارانم است با کاهش رعایت پروتکل‌ها وعدم پایبندی به موازین و مقرراتی که ما برای فاصله گذاری‌ها اعلام کردیم، خیز ملایمی را در میزان بیماران سرپایی در برخی استانها مشاهده می‌کنیم. 

او ادامه داد: در تهران گزارشاتی که دریافت می‌کنم آغاز یک‌خیز ملایم در تعداد بیماران سرپایی است و مطمئنا بعد از آن در افراد مبتلایی که نیازمند بستری هستند و در هفته‌های بعد ممکن است افزایش مرگ و میر را شاهد باشیم. 

نمکی با درخواست از مردم برای رعایت پروتکل‌ها و فراموش نکردن آن‌ها گفت: نقشه آتشین روزهای قبل امروز بدل شده به یک نقشه بسیار فرحبخش‌تر نسبت به روزهای گذشته و امیدوار کننده‌تر برای مردم و عزیزان مضطرب در نظام سلامت تبدیل شده و امیدوارم با رعایت پروتکل‌ها این اضطراب را از جامعه درمانی کمتر کنیم. 

وزیر بهداشت تاکید کرد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز متاسفانه هنوز هم به شدت کمتر از میزان قابل قبول مورد انتظار است. 

او در ادامه به ویروس جهش یافته کرونا اشاره کرد و گفت: از ویروس موتاسیون یافته در کشور خوشبختانه غیر از آن مواردی که پیش از این گزارش کرده بودیم مورد جدیدی نداریم و تمام هم و غم ما باز کردن چشم‌ها در مرزها و گذرگاه‌های کشور است تا ورودی‌ها را چک کنیم و مورد جدید این ویروس جهش یافته رصد و ردیابی شود. خوشبختانه نه درخیز استانهای داخلی و نه در ورودی‌ها به کشور، موتاسیون جدیدی را هنوز دریافت نکرده ایم. 

او با بیان اینکه اقدامات سختگیرانه‌تری شروع شده است گفت: در ارتباط با ترددها و گشتن خانه به خانه و پیدا کردن خوشه‌های آلودگی و شعله‌های کوچک بیماری اقدامات سختگیرانه‌تری شروع شده است تا بتوانیم زودتر موارد را تشخیص دهیم و از دامن گیر شدن آتش بیماری جلوگیری کنیم. 

نمکی در ادامه با اشاره به واکسن کرونا گفت: لازم است برای مردم در رابطه با واکسن توضیح دهم و سوالی که چند روزی است که عده‌ای با خیر اندیشی یا کج اندیشی در ذهن مردم ایجاد کردند را شفاف کنم. مردم باور دارند وزارت بهداشت و وزیر بهداشت نه سیاسی هستند نه سیاست زده. از روز اول اعلام کردم که وزیر بهداشت همه مردم ایران هستم و همکارانم خدمتگذار همه اقشار و دیدگاه‌های این سرزمین هستند. 

او افزود: ما برای اصولگراها، اصلاح طلب‌ها، معتدل‌ها، بدون خط‌ها، شیعه، سنی، زرتشی، کلیمی، مسیحی و حتی زندانیان محکوم به اعدام خودمان را مکلف به خدمت وحمایت از سلامت می‌بینیم. در نتیجه خواهشم آن است مواردی که دنبال می‌کنیم را سیاسی نکنید و واکسن هم از جمله همین موارد است. اگر کسانی برای صندلی‌هایی چه در برخی نظام صنفی و چه بالاتر از آن خواب‌هایی دیدند؛ اگر ملت ایران آن‌ها را به غلامی پذیرفت مبارک باشد، اما خواهشم آن است امروز مسایل واکسن و سلامت را سیاسی نکنید. 

نمکی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در زمینه واکسن کرونا، با بیان اینکه بزرگ‌ترین هدف ما امکان ساختن واکسن ایرانی است، افزود: مطمئن بودیم در روزهای سخت با تقاضاهای بالای دنیا، ظرفیت واکسن سازهای همه دنیا به اندازه پوشش واکسیناسیون ۱۰ درصد مردم جهان هم نیست و به همین دلیل از روز اول با تکیه بر دانش داخلی سعی کردیم شرکت‌های داخلی را گرد هم آوریم. 

او ادامه داد: این حرکت با قدرت شروع شد و اولین گروه اجازه مطالعات بالینی را گرفتند و هر روز هم نتایج آن را بررسی می‌کنم. انشالله در اوایل هفته آینده مجموعه انستیتو رازی که اجازه تست بالینی را گرفته، فعالیتش را شروع خواهد کرد و مجموعه سوم نیز در دست پیگیری است. واکسن مجموعه پاستور نیز با انتقال دانش فنی، فاز سوم را دارد دنبال می‌کند. 

وزیر بهداشت افزود: این مژده را می‌دهم که مجموعه آسترازنیکا به ما اعلام کرد که تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن را به صورت تحویل در قالب کووکس در فوریه شروع می‌کند. در کنار آن قرار بود از اسپوتنیک روسیه واکسن وارد کنیم که حرفهایی درباره آن زدند. 

او ادامه داد: سیاست ما آن بود واکسنی که می‌خواهیم ثبت کنیم حتما در چند کشور موجه ثبت و مصرف شده بود و کلینیکال ترایال در سه فاز از بیرون مرزهاگذرانده باشد. اسپوتنیک در کشورهایی از جمله برزیل، ویتنام، آر‍ژانتین، بولیوی، مجارستان، روسیه، بلاروس مصرف می‌شود. واکسن چین نیز در امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، اندونزی ثبت شده و دارد مصرف می‌شود. 

او ادامه داد: واکسن دو کمپانی هندی نیز در جاهای مختلف ثبت شده و امیدواریم در بهمن ماه با پیگیری مستمر رییس جمهور و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه برای حمل ونقل واکسن و تسهیلات ایجا شده بتوانیم هر چه زودتر از منابع مورد تایید کشور، واکسن را وارد کرده و تزریق را با اولویت گروه‌های آسیب‌پذیر شروع کنیم. 

نمکی تاکید کرد: گروه‌های مرجع در این کشور مردم هستند و هرجا از آن‌ها تقاضا کردیم همواره همراه ما بودندو هر واکسنی که مردم به آن مردد هستند اما اول به خود و خانواده خودمان خواهیم زد. مردم بدانند ما خدمتگذارانشان برای فدا شدن و زحمت کشیدن آمدیم و لیاقت آن‌ها بیش از این است که بگوییم جان ما کمترین ارزش را در پای این عزیزان دارد

وزیر بهداشت گفت: از مطمئن‌ترین و صحیح‌ترین منابع معتبر جهانی واکسن را وارد خواهیم و انشالله واکسن ایرانی نیز در بهار آینده با موفقیت تقدیم ملت ایران خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز