خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش:

با شیوع کرونا، پیوند خانه و مدرسه عمیق‌تر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۸۶۰

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه با شیوع کرونا؛ پیوند خانه و مدرسه عمیق‌تر شده، اظهار کرد: تحول در آموزش‌وپرورش با افزایش توانمندی معلمان امکان‌پذیر است.

به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در برنامه به‌وقت‌ایران  با تبریک ایام‌الله دهه فجر و ولادت حضرت فاطمه (س) گفت و افزود: امروز مسیرهای ارائه خدمات ما به دانش‌آموزان مسدود شده اما این خدمت‌رسانی از هر طریق دیگر که میسر باشد ادامه می‌یابد تا اطمینان کسب کنیم همه دانش‌آموزان از آموزش برخوردار هستند. من از همکارانی که به استان‌ها اعزام شدند خواستم از دانش‌آموزان شروع کنند. آگاهی از این حجم عظیم نیروی انسانی جز از طریق شبکه‌ای قوی میسر نیست. وقتی دانش‌آموز به مدرسه نمی‌رود بسیار سخت شده که مدیر بداند هر یک از دانش‌آموزان و معلمان در چه وضعی هستند و ما شاهد اقدامات افتخارآمیزی در مدیریت این وضعیت هستیم. 

بر اساس بیانیه گام دوم و متناسب با سند تحول بنیادین نیروی انسانی آموزش‌وپرورش بازآرایی می‌شود

وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب و توجه به نسل جوان در برنامه‌ریزی‌های کشوری گفت: بر اساس بیانیه گام دوم و متناسب با سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش بازآرایی می‌شود. نظام تعلیم و تربیت فرصت مناسبی برای تحقق همه برنامه‌هایی است که برای آینده کشور داریم. پایدارترین تغییرات، تغییراتی است که در یادگیری اتفاق می‌افتد. 

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: درباره مجموعه توصیه‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بی‌تردید نقطه عزیمت آن نظام تعلیم و تربیت است و اتفاق اصلی باید در حوزه یادگیری بیفتد. سال‌های متمادی دانش‌آموزان در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دارند و چشم و گوش و اندیشه‌شان را در معرض خدمات آموزشی قرار می‌دهیم. این ظرفیت‌ها سازنده تمدن و شکل‌دهنده به شخصیت آدم‌هاست و این در نظام تعلیم و تربیت اتفاق می‌افتد. سمع و نظر و فواد سه ابزار و دریچه ساخت تمدن‌ها هستند. 

برای ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش باید توانمندی معلمان را افزایش دهیم

وی درباره تغییراتی که متناسب با شرایط روز زمانه در نظام تعلیم و تربیت اتفاق می‌افتد، گفت: برای ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش باید توانمندی معلمان را بالا ببریم و تلاش ما این است که معلمان را برای ایفای نقش‌های مؤثرتر آماده کنیم. در دوره کرونا نقش و وظایف معلمان تغییر یافت و این آزمون بزرگی برای سنجش توانمندی معلمان در واکنش به این واقعه بود. موضوع دوم برنامه درسی است. درگذشته انتقال محتوای علوم به دانش‌آموزان اساس نظام تعلیم و تربیت بود اما امروز مجموعه‌ای از مهارت‌های متوازن به دانش‌آموز منتقل می‌شود که در ساحت‌های مختلف ارائه می‌شود. امروز اهداف همه دوره‌های تحصیلی با تدوین بسته‌های یادگیری به تحقق اهداف آموزش‌وپرورش کمک می‌کند. رکن سوم سنجش است که جهت دهنده نظام تعلیم و تربیت است. اهداف نظام تعلیم و تربیت باید موردسنجش قرار گیرد تا ببینیم عملکرد کلی نظام آموزشی در جهت این اهداف است یا خیر. 

حاجی میرزایی با اشاره به بررسی خروجی‌های نظام آموزش‌وپرورش و تربیت دانش‌آموز در تراز نظام جمهوری اسلامی، گفت: نظام تعلیم و تربیت سیری را طی کرده که به سنجه‌های موردنظر ما نزدیک شده اما هنوز با حد مطلوب فاصله زیادی داریم. امروز سرعت و دامنه تغییرات در جامعه پویای ما بالا است و ممکن است قوتی به ضعف تبدیل شود یا ضعفی برجسته‌تر شود. جامعه‌ای که بتواند زندگی سالمی برای خود فراهم کند و در مقابل تغییرات دچار استیصال نشود جامعه‌ای پیشرفته است. 

سند تحول بنیادین هر ۵ سال بازنگری می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به مطالعات آینده‌پژوهی در نظام تعلیم و تربیت گفت: سند تحول بنیادین هر ۵ سال بازنگری می‌شود و پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش علاوه بر مطالعات آینده‌پژوهی به رصد تحولات روز آموزش‌وپرورش دنیا می‌پردازد. 

وی با اشاره به واکنش در برابر شیوع کرونا گفت: درست یک هفته بعد از کرونا مدرسه تلویزیونی ایران را به کمک صداوسیما راه‌اندازی کردیم. یک ماه پس از تعطیلات شبکه شاد را فعال کردیم و به‌تدریج بر توسعه کمی و کیفی آن افزودیم و ظرفیت‌های آن را توسعه دادیم. امکان حضوروغیاب، آزمون‌ساز را به شاد اضافه کردیم و محتوای آموزشی همه دوره‌ها را در آن بارگذاری کردیم. یک‌میلیون معلم و ۱۵ و نیم میلیون دانش‌آموز که تحت مدیریت مدرسه بودند ناگهان با تعطیلی مدارس مواجه شدند. شاد توانست این خلأ را پر کند و پوشش آن در دسترس بیشتر دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفت. 

معلمان باید مطمئن شوند که آموزش‌ها در دسترس دانش‌آموز قرار می‌گیرد

حاجی میرزایی درباره معضلات موجود بر سر راه دسترسی دانش‌آموزان به آموزش مجازی گفت: مأموریت آموزش‌وپرورش این است که آموزش در دسترس همگان قرار گیرد و برای این کار ابزارهایی در دست داریم که یکی از آن‌ها شبکه شاد است. ابزار دوم تلویزیون است که پوشش ۹۷ درصدی دارد. مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند یا ابزار ندارند از بسته‌های خودآموزی استفاده می‌کنند که توسط راهبران آموزشی به آنان ارائه می‌شود. معلمان ما باید مطمئن شوند که آموزش به هر طریقی در دسترس دانش‌آموز قرار می‌گیرد. ما با کمک راهبران آموزشی بسته‌های آموزشی را به دست گروهی از دانش‌آموزان می‌رسانیم که به هیچ‌یک از این ابزارها دسترسی ندارند. امروز برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تولیدات فاخری در بخش خودآموزی داشتند. 

وی ادامه داد: من از همکارانم خواستم هر دانش‌آموزی که پارسال ثبت‌نام کرده و امسال ثبت‌نام نکرده را پیگیری کنند که چرا ثبت‌نام نکرده است. 

حاجی‌‍ میرزایی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت سایر کشورها در دوره کرونا و مقایسه موقعیت کشورمان در مقایسه با سایر کشورها ازجمله کشورهای منطقه گفت: هرروز گزارشی از پژوهشگاه و گزارشی از مرکز بین‌الملل در این خصوص می‌گیرم و موقعیت کشورمان را در میان سایر کشورها به جد دنبال می‌کنم. 

وی افزود: در نشست‌های دولت و نیز ستاد کرونا در همین مورد گزارش می‌دهم و موارد حائز اهمیت را برای رئیس‌جمهور می‌فرستم. 

هدف‌گذاری آموزش‌وپرورش سوق دهی ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره چشم‌انداز ۱۴۰۰ در بخش مهارت‌آموزی گفت: هدف‌گذاری کردیم که ۵۰ درصد دانش‌آموزان ما به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بروند. در این ایام هم‌مدرسه تلویزیونی ایران متناسب با برنامه درسی شبکه شاد پیش می‌رود و هدف‌گذاری شده است که در تابستان این برنامه‌ها را به سمت مهارت‌آموزی ببریم. شبکه آموزش به این هدف کمک می‌کند. در آموزش‌وپرورش طرحی را به نام هر دانش‌آموز یک مهارت را پیگیری می‌کنیم که شبکه آموزش در تحقق آن به ما کمک می‌کند. همچنین دانش‌آموز می‌تواند از طریق استاد و شاگردی این مهارت را بیاموزد. 

وی درباره تناسب مهارت‌ها با نیازهای بازار کار گفت: هدف‌گذاری معاونت آموزش متوسطه شناسایی مهارت‌های موردنیاز جامعه است. امروز ۶۰ مهارت مبتنی بر آی تی شناسایی‌شده که متناسب با نیازهای جامعه است. 

با شیوع کرونا؛ پیوند خانه و مدرسه عمیق‌تر شده

حاجی میرزایی در پاسخ به سؤالی درباره مدرسه هوشمند در دوره پساکرونا گفت: کرونا با ایجاد همه محدودیت‌هایی که ایجاد کرد ما را با ظرفیت‌هایی مثل فضای مجازی و تلویزیون آشنا کرد. بعد از کرونا از این ظرفیت‌ها به‌عنوان ابزار مکمل استفاده خواهیم کرد. هیچ‌چیز جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد ولی این ابزارها کمک می‌کنند دانش‌آموز حتی یک روز هم از آموزش جدا نشود. 

وی درباره نقش خانواده‌ها در آموزش‌های دوره کرونا گفت: آرزوی نظام تعلیم و تربیت ایجاد پیوند میان خانه و مدرسه بود. امروز این امکان فراهم‌شده که والدین هم در کلاس شرکت کنند. امروز همه مادران تبدیل به دستیار معلم شده‌اند که بدون آن‌ها کار جلو نمی‌رود. 

وزیر آموزش‌وپرورش درباره دوره پیش‌دبستانی و مدیریت آموزش‌وپرورش درباره آن گفت: از مدرسه تلویزیونی ایران برای پیش‌دبستانی کمک گرفتیم و امیدواریم ریزشی که در تعداد ثبت‌نام‌های پیش‌دبستانی داشتیم در سال آتی تحصیلی جبران شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز