خبرگزاری کار ایران

رئیس انیستیتو پاستور ایران:

امکان مقایسه و سنجش عوارض واکسن‌های داخلی کرونا فعلا غیرممکن است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۸۲۷

رئیس انیستیتو پاستور ایران گفت: بررسی کیفیت واکسن‌های کرونا در مقایسه با هم کار زمانبری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا بیگلری» رئیس انیستیو پاستور ایران در نشست خبری روز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد امکان رتبه بندی واکسن‌های ساخت داخل، بیان کرد: در کل دنیا، واکسن‌ها محاسن و معایب خواص خودشان را دارند و نمی‌توان از این جهت آنها را با هم مقایسه کرد، مثلا خیلی از واکسن‌ها اصلا برای گروه سن پایین مورد استفاده نیست یعنی شرایط هر کدام متفاوت است.

وی ادامه داد: بنابراین بررسی کیفیت پلتفرم واکسن‌های کرونا اینطور است که مثلا ۵ سال دیگر مشخص می‌شود کدام یک بهتر است، الان واقعا امکان مقایسه و سنجش عوارض واکسن‌های داخلی غیرممکن است.

بیگلری افزود: اما خوشبختانه سازمان غذا و دارو شدیدترین نظارت‌ها را بر واکسن خارجی دارد.

واکسن با امنیت سر و کار دارد

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در مورد میزان هزینه‌ی تولید داخل واکسن کرونا، ادامه داد: در کل باید بگویم که واکسن برای ما با قیمت کم‌تری تولید خواهد شد.

بیگلری افزود: واکسن یک مقوله‌ی حاکمیتی است که با امنیت کشور سر و کار دارد و همین کرونا ثابت کرد که اگر یک کشور پول هم داشته باشد احتمال دارد واکسن به او نرسد، بنابراین برای تولید هر چقدر هزینه شود باز هم ارزش دارد چون این هم یک نوع سیستم دفاعی کشور محسوب می‌شود چون اگر ۱۰۰ میلیون دوز را با قیمت ۱۵ یورویی هم تهیه کنیم هزینه‌ی آن چیز خیلی زیادی می‌شود، من در مورد هزینه‌ی کشور برای تولید داخل خبرندارم اما می‌دانم سرمایه گذاری خوبی انجام دادیم.

به بیرون مرزها نمی‌توان تکیه کرد

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که در تحریم‌ها با کرونا جنگیدیم، من فکر می‌کردم اگر اتفافی بیفتد به کمک ما می‌آیند اما در رابطه با ماسک، کیت و حتی واکسن این طور نبود و درسی که گرفتیم این بود که به هیج وجه نمی‌توان به بیرون مرزها تکیه کرد.

بیگلری افزود: ما می‌بینیم که تعداد مرگ‌های ما به ۷۰ نفر رسید اما در جای دیگر مثلا به هزار نفر رسیده اما در پایتخت همانجا در میزگردی به شرایط ایران می‌پردازند که این همان بی‌عدالتی رسانه است که در مورد واکسن هم شرایط به همین شکل است.

چرا همکاری با کوبا؟

وی در مورد علت انتخاب واکسن کوبا بیان کرد: از نظر فنی این واکسن را از همه واکسن‌هایی که امکان انتقال تکنولوژی آن را داشتیم، بهتر دیدیم چون عوارض کمتری دارد و دوم اینکه تکنولوژی واکسن کوبا شبیه به واکسنی است که در انستیتو پاستور ایران در حال راه اندازی است و همچنین بایوتک دارویی ایران بسیاری از دانسته‌های خود را مدیون انتقال تکنولوژی نوترکیب هپاتیت از کوبا می‌داند و در این زمینه یک انتقال مثبت با ما انجام دادند.

بیگلری افزود: این در حالی است که شرکت‌ها و کشورهای کمتری اجازه می‌دهند در تمام برنامه واکسن نظارت به صورت قدم به قدم داشته باشیم و بنابراین تعداد کمی از شرکت‌ها و کشورها هستند که از اول به کشور دوم برای ساخت واکسن کرونا اعتماد می‌کنند، اما در واکسن مشترک ایران و کوبا، از همان ابتدا برنامه زیر نظر ما پیش می‌رود و قدم به قدم از طراحی تا آزمون حیوانی با چشم خودمان شاهد طی کردن مراحل هستیم.

وی بیان کرد: ایران می‌تواند حجم انبوهی از واکسن تولید کند و حتی ابزار تولید در موسسات ما زیاد و در حال تقویت شدن است.

بیگلری افزود: بحران کووید سختی‌هایی داشت، اما واکسن سازی کشور را ۲۰ سال جلو انداخت و با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم باید مطمئن باشیم حجم خوبی تولید می‌کنیم و همان طور که امروز وضعیت بهتری داریم، ۶ ماه آینده هم در زمینه تولید واکسن به موفقیت‌های بهتری دست می‌یابیم.

خبر خوشی در راه است

وی ادامه داد: خبر خوشی در زمینه صنعت واکسن داریم که در ماه آینده به عنوان عیدی تقدیم ملت ایران می کنیم، این موضوع یک فکر بدیع و کار بزرگ است که از سوی انستیتو پاستور ایران تقدیم ملت می‌شود و این اقدام قدری متفاوت از اقدامات دیگر دنیا است و خبر خوش را به وقت آن اعلام می‌کنیم و تقریباً توجه خیلی از کشورها را جلب می کند.

بیگلری افزود: توجه داشته باشید که در زمان کرونا کشور درگیر معضل بزرگی شد که تمام دانش بشری در مقابل آن ناچیز است و اولین گلوگاه کنترل بیماری انجام تشخیص بیماری بود که به عهده ما گذاشته شد و انستیتو پاستور توانست طراحی روش‌های تشخیص و شبکه مولکولی در کل کشور را راه اندازی کند که امروزه شامل بیش از ۳۴۰ آزمایشگاه است که با مدیریت ما پیش می‌رود.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم در روزهای ابتدایی بیماری انستیتو پاستور از کل کشور نمونه آزمایشگاهی از ۷۵۰ بیمارستان می‌گرفت و انجام می‌داد تا به تدریج کارکنان آزمایشگاه سراسر کشور تعلیم یافتند و وارد فازی شدیم که توانستیم کیت‌های آزمایشگاهی تامین کنیم و وارد تولید کیت‌های داخلی شویم‌، همچنین وظیفه‌ی دیگر ما فعالیت در زمینه واکسن بود که همراه با شرکت‌های داخلی، انستیتو پاستور ایران هم ساخت۳ واکسن را آغاز کرد.

بیگلری گفت: در کنار این اقدامات راهکار خوب همکاری مشترک تولید واکسن بود که کشور کوبا را با سابقه دو دهه همکاری با ایران انتخاب کردیم و امیدواریم برند انستیو پاستور بر این واکسن هدیه‌ای برای ملت ایران باشد.

سازندگان واکسن روسی افراد ماهری هستند

وی در مورد همکاری با روسیه، ادامه داد: توجه به اینکه آدونو ویروس به دلیل نوع تکنولوژی می‌تواند کارا باشد شرکت‌های مختلفی از این روش استفاده کردند، تخصص من آدنو ویروس است و دو دهه قبل کار با آدونو ویروس را آغاز کردم، در کشور انگلیس و آمریکا در تحصیل اولین گروه‌هایی بودیم که روی سیستم آدونو ویروس کار کردیم و این روش سخت و دشوار است اما یکی از پلتفرم‌های موفق خواهد بود.

بیگلری گفت: روس‌ها از وکتور استفاده کردند که اقدام هوشمندانه‌ای بود و اولین باری که دانش اسپوتنیک را دیدم برای من روشن شد کسی که این واکسن را طراحی کرده اقدام جالبی کرده و افرادی که این واکسن را تولید کردند افراد ماهری بودند و با تکنولوژی آشنایی داشتند که در مجله‌ی لنست نیز شاهد موفقیت ۹۲ درصدی این واکسن بودیم.

ممکن است واکسن کرونا روی همه اثر نداشته باشد

وی با اشاره به جهش ویروس کرونا، بیان کرد: واکسن می‌تواند در برابر این ویروس ایمنی ایجاد کند، اما ممکن است که این واکسن روی همه اثرگذاری نداشته باشد و نمی‌دانیم ایمنی چقدر پا برجا است و باید مجدد تزریق کنیم و از بابت جهش ویروس نگرانی هستیم ولی مطالعه فعلی نشان می‌دهد اغلب واکسن‌ها در برابر جهش‌ها کارایی دارد ولی ممکن است جهش سبب شود تا بیماری زایی ویروس از بین برود، پس باید در برابر جهش‌ها  هوشیار بود.

بیگلری افزود: توجه داشته باشید که تاکنون ۷ مورد ویروس جهش یافته‌ی انگلیسی در کشور داشتیم و همه جهش‌ها در کشور رصد می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز