خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو:

اولین محموله واکسن کرونا تا ۳ روز آینده وارد کشور می‌شود/ توضیح درباره کیفیت واکسن‌های روسی، چینی و هندی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۶۳۰

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اولین واکسن وارداتی واکسن روسی است و از نظر ایمنی و سلامتی تا به حال خوش درخشیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمدرضا شانه ساز » معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری روز چهارشنبه ضمن تبریک دهه فجر و روز زن، در مورد تامین واکسن کرونا در کشور، بیان کرد: در بحث تامین واکسن نگاه اصلی ما به تولید کننده‌های داخلی است، اما تا زمانی که تولیدات خودمان آماده شود و برای اینکه از کشورهای دیگر و آن ساز و کار عقب نمانیم پولی برای واردات پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: اولین واکسن وارداتی واکسن روسی است و از نظر ایمنی و سلامتی تا به حال خوش درخشیده است، اما تا الان ما فقط بر روی واکسن روسی حساب نکردیم و یک قسمتی از آن چینی، هندی، روسی و کوبایی خواهد بود که قابل اعتماد هستند.

شانه ساز افزود: با توجه به اینکه آخرین فاز انجام شده در تمام دنیا فاز سه واکسن است، ما اجازه ندادیم واکسنی که در فازهای قبل از سه هستند وارد کشور شوند و واکسن روسی تا الان برای پیشگیری و قطع زنجیره ابتلا تاثیر خواهد داشت، اما برآورد ما این است که نیازمان را با تولید داخل برطرف کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو، بیان کرد: ما مجوز دوم بالینی واکسن را صادر کردیم و تا دو هفته‌ی آینده هم مجوز بالینی سوم را آغاز خواهیم کرد و چون ۴ الی ۵ روش تولید واکسن در دنیا داریم، بنابراین تنوع واکسنی خواهیم داشت که شاید به کشورهای دیگر هم صادر کنیم.

وی افزود: در گذشته ما فقط یک صنعت داروسازی داشتیم اما الان به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شدیم و در عرصه‌ی کرونا با وجود تمام آسیب‌هایی که وجود داشت توانستیم در صنعت دارو موفق باشیم و مثلا به تولید روزانه ۴۰ میلیون عدد ماسک سه لایه دست پیدا کردیم و تولید ۱۵ تا ۲۰ برابری محلول‌های ضد عفونی کننده و ساخت کیت‌های آزمایشگاهی و دستگاه‌های ونتیلاتور، از جمله‌ی این دستاوردها بوده است.

شانه ساز افزود: همچنین در دوران کرونا توانستیم هر دارویی که در دنیا تولید شد، در مدت سه ماه آن دارو را در کشور تولید کردیم.

قصد تبلیغ واکسن کشوری را نداریم

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر تفاوت کیفیت واکسن‌های روسی، چینی و هندی که قرار است وارد کشور شوند، بیان کرد: مرجع تایید این واکسن‌ها برای تولید داخل سازمان غذا و دارو است و هر کسی که اظهار نظر دیگری کند، سلیقه شخصی خودش است.

شانه ساز افزود: توجه داشته باشید که این واکسن‌ها برای آنکه به مصرف عموم برسد پروسه ۵ تا ۷ سال را نیاز دارد و چون دارو برای مصرف بیمار و واکسن برای اینکه فرد بیمار نشود مورد استفاده است، پس حساسیت بر روی واکسن خیلی بیشتر است، مخصوصا در شرایطی که ما در آن هستیم.

وی ادامه داد: بنابراین ویروس کرونا چون در دنیا تلفات زیادی می‌گیرد، تلاش‌ها در دنیا بر این بود تا روند صدور مجوز دارو کوتاه‌تر شود و ۴ فاز مطالعاتی به ۳ فاز رسید و به ضروری‌ترین بخش‌ها اکتفا کردند تا واکسن زودتر مورد استفاده قرار بگیرد.

شانه ساز افزود: این واکسن‌ها معمولا حداقل دو دوزی هستند و با فاصله‌ی حدود ۲۸ روز باید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی بیان کرد: ما قصد تبلیغ واکسن کشوری را نداریم و در کمیسیون ۲۰ که تایید قانون است، گروهی از متخصصان کشور در حال انجام بررسی هستند و در همین راستا ما چند فاکتور برای تایید داریم، اول اینکه به تعداد زیاد در کشور خودشان مورد استفاده قرار گرفته باشد، فاز سوم آنها کامل تمام شده باشد و کشورهای مورد تایید که قوانین سختگیرانه در تایید دارو دارند، این واکسن‌ها را تایید کرده باشند.

شانه ساز گفت: طبق این گفته‌ها ما شانزدهمین کشوری بودیم که برای خرید واکسن روسی اقدام کردیم و الان هم فکر می‌کنم به ۲۵ نفر رسیدند، این واکسن ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و عوارض آن بسیار ناچیز است و عوارض خاصی از آن به ما گزارش نشده، متاسفانه بعضی از همکاران ما که در این زمینه تخصص ندارند، اظهارنظرهایی می‌کنند و من به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو مجبور می‌شوم توضیحاتی بدهم که جنبه تبلیغاتی بگیرد در صورتی که چنین قصدی وجود ندارد.

فرایند تولید واکسن در دنیا یکی است

وی در ادامه بیان کرد: فعلا از هند، چین روسیه و کوبا واردات واکسن را مورد پیگیری داریم و لازم است که توضیح دهم ۴ یا ۵ روش تولید در دنیا وجود دارد پس اکثر فرایندهای تولید شبیه به هم هستند و شاید واکسنی که در هند در حال تولید است در سوئد هم همان در حال تولید باشد.

شانه ساز افزود: اولین محموله‌ی واکسن کرونا در دو الی سه روز آینده وارد کشور می‌‌شود و نظارت‌های دقیقی بر آن انجام می‌شود، همچنین خود وزیر به صورت مستقیم بر این مساله نظارت دارند و بعد از وارد شدن اطلاع رسانی‌های بیشتر به مردم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز