خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکید کرد:

ضرورت پیوند و همکاری دوجانبه شهرک‌های صنعتی با مراکز دانشگاهی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۳۶۳

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حوزه فناوری اولین محل پیونددهنده مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت است و از آن جایی که شهرک‌های صنعتی مراکز تولید کشور هستند، پیوند این شهرک‌ها با مراکز دانشگاهی از گام‌های اساسی به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا، رحیمی در شانزدهمین نشست مدیران ارتباط جامعه با صنعت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که امروز (سه‌شنبه) به صورت مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با اشاره به تاسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها و مشارکت در همکاری‌های دو جانبه با شهرک‌های صنعتی گفت: هدف توسعه، رشد اقتصاد دانش‌بنیان است و در این مسیر چندین گام مشترک میان شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری وجود دارد. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، اظهار داشت: در کشور ما به‌تدریج زیست بومی شکل گرفت که از تعلیم آموزش آغاز و به توفیقات عالی رسیدیم؛ اکنون بیشتر از ۱۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران در مقاطع مختلف تحصیلی درس می‌خوانند. همچنین حضور دانشمندان ما در صحنه‌های بین‌المللی در حوزه تحقیقات باعث افتخارات شگرفی برای کشور شده است. 

وی افزود: حوزه فناوری اولین محل پیونددهنده مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت است و از آن جایی که شهرک‌های صنعتی مراکز تولید کشور هستند، پیوند این شهرک‌ها با مراکز دانشگاهی از گام‌های اساسی به شمار می‌رود. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: از زمینه‌های همکاری مشترک می‌توان به نقش تحقیق و توسعه اشاره کرد که در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور این امکان فراهم است که واحدهای تحقیق و توسعه ایجاد کنیم. چون واحدهای تحقیقاتی پرهزینه نیز هستند بهتر است در مکان‌هایی ایجاد شوند که زیرساخت‌ها فراهم باشد و شهرک‌های صنعتی بستر مناسبی هستند؛ همچنین آزمایشگاه‌های همکار که می‌توان آن‌ها را در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار داد و باعث مشارکت‌های دوجانبه شد. 

وی افزود: فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و شهرک‌های صنعتی (که آیین‌نامه آن نیز تهیه شده)، تاسیس مراکز نو آوری و خلاقیت که یک برنامه ملی است، مشارکت در ایجاد پهنه‌های علم و فناوری که شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در تاسیس این پهنه‌های علم و فناوری مشارکت کنند، مشارکت در مهارت‌افزایی دانشجویان که باعث ارتقای مهارت‌آموزی در آن‌ها می‌شود از دیگر زمینه‌های کاری مشترک بین شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری است. 

رحیمی در ادامه زمینه‌های همکاری خاطرنشان کرد: موضوعات صنعت‌محور برای رساله‌ها و پایان‌نامه‌های پسادکتری و آسیب‌شناسی فنی و اجتماعی در شهرک‌های صنعتی که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آمادگی این امر را دارند از دیگر زمینه‌های همکاری است. 

وی در پایان سخنان خود گفت: خوشبختانه امروز در تمامی مراکز استان‌ها پارک‌های علم و فناوری دایر هستند و اغلب دانشگاه‌ها نیز دارای مراکز رشد و پارک هستند، لذا شهرک‌های صنعتی به راحتی می‌توانند با ارتباط با پارک‌های علم و فناوری و پس از آن دانشگاه‌های بزرگ همکاری‌های علمی را آغاز کنند و یک شورای مدیریتی می‌تواند مسئولیت این همکاری‌ها را برعهده گیرد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز