خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم تاکید کرد:

لزوم توجه ویژه به امور رفاهی دانشجویان/ تلاش وزارت علوم برای تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۸۱۶

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در شصت و هفتمین نشست مجازی معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور تاکید کرد: وزارت علوم به عنوان هماهنگ‌کننده و ستاد پشتیبانی دانشگاه‌ها، تمام تلاش خود را برای تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه دانشگاه‌ها به کار گرفته است.

به گزارش ایلنا، در این نشست که امروز (دوشنبه) با حضور مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان، مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، معاونان و مدیران کل سازمان امور دانشجویان به صورت حضوری و مجازی در محل سازمان امور دانشجویان برگزار شد، غلامی با بیان اینکه حوزه خدمات دانشجویی بسیار متنوع و وسیع است، اظهار داشت: مدیران وهمکاران این حوزه در دانشگاه‌ها و سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان به خوبی از عهده انجام این وظایف به ویژه در ایام کرونا برآمده‌اند.

وزیر علوم، با تاکید بر توسعه و تقویت هر چه بیشتر امکانات ورزش دانشجویی افزود: استفاده دانشجویان از این امکانات، علاوه بر اینکه موجبات سلامتی و نشاط دانشجویان را فراهم می‌کند، برخی کاستی‌های موجود در بعضی از مراکز آموزش عالی را نیز به نوعی جبران می‌کند.

وی با بیان اینکه در این راستا تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است، تصریح کرد: در سال جاری چندین پروژه ورزشی در دانشگاه‌ها به بهره‌برداری رسیده است و ان‌شاالله تا پایان سال نیز برتعداد آن افزوده می‌شود.

غلامی با تاکید بر هماهنگی سه بخش ورزش دانشجویی، بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویی برای ارائه خدمات بهتر در حوزه سلامت جسمی دانشجویان گفت: سازمان امور دانشجویان و حوزه دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در زمینه خدمات رفاهی دانشجویی، باید همفکری و هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند و با توجه بیشتر بر امور رفاهی دانشجویان، باید برنامه‌ریزی‌های ما بر این فرض باشد که در ترم آینده امکان حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها فراهم شده است و آن را به زمان دورتری موکول نکنیم که قطعاً این کار احتیاج به برنامه‌ریزی‌های دقیق و ملزومات خاص خود دارد.

وی با تاکید بر توجه بیشتر به نظم و انضباط بهداشت فردی به عنوان یک ضابطه مستمر در محیط‌های دانشجویی گفت: در این خصوص باید تمام دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و مصوبه‌هایی که در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها تدوین، تصویب و یا تجدیدنظر شده است، (به‌ویژه در نیم‌سال ۱۴۰۰) حتماً در دانشگاه‌ها تثبیت و اجرایی و نهادینه شود. طبیعی است که همین مجموعه مدیریتی نیم‌سال مهر سال آینده را نیز هماهنگ و اجرا خواهند کرد.

وزیر علوم درخصوص مسائل مالی و کسری بودجه دانشگاه‌ها اظهار داشت: دانشگاه‌ها در ادوار گذشته نیز با این مسائل مواجه بودند والبته برای مواجهه با این مسائل، تجربیاتی وجود دارد. وزارت علوم نیز به عنوان هماهنگ‌کننده و ستاد پشتیبانی دانشگاه‌ها، تمام تلاش خود را برای تخصیص ۱۰۰ درصدی و حتی بیشتر بودجه دانشگاه‌ها به کار گرفته است.

وی با تاکید بر تشکیل سازمان دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: شکل‌گیری سازمان دانشجویی در دانشگاه‌ها از اهداف اولیه سازمان امور دانشجویان بوده و در اساسنامه آن نیزذکر شده است و اگر این اتفاق بیفتد به اعتبارات دانشجویی کمک فراوانی می‌شود.

 غلامی افزود: پیشنهاد می‌کنم معاونان دانشجویی، تاسیس سازمان دانشجویی را در دانشگاه خود پی‌گیری کنند وهیئت‌های امناء نیز در مصوبات‌شان این بحث را طوری تنظیم کنند تا به صورت حداکثری، امکانات آن در اختیار معاونت دانشجویی قرار گیرد.

وزیر علوم همچنین درخصوص هزینه‌های تغذیه دانشجویی گفت: در این خصوص می‌توان با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، مبلغی را در قالب کارت اعتباری تغذیه در اختیار دانشجویان قرار داد تا خودشان بحث تغذیه را مدیریت کنند و مابه‌التفاوت تنوع غذایی در سلف سرویس‌های دانشجویی و مکمل را خودشان پرداخت کنند که البته انجام این کار دقت و ظرافت‌های خاص خود را دارد.

وی افزود: خوشبختانه تعمیرات، بازسازی و ارتقای خوابگاه‌ها یا سراهای دانشجویی چند سالی است که به صورت مرتب و مستمر انجام می‌شود و ادامه دارد. البته برخی خوابگاه‌های قدیمی که در دانشگاه‌های بزرگ کشور واقع شده‌اند، هزینه‌های سنگینی برای بازسازی نیاز دارند و باید منابع مالی خاصی برای این منظور پیش‌بینی شود.

غلامی در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت خوابگاهی دانشگاه‌هایی که با کمبود دانشجو مواجه هستند، گفت: در این راستا باید بررسی و از ظرفیت خوابگاهی این دانشگاه‌ها برای اسکان دانشجویان استفاده کرد.

وی درخصوص اختصاص اینترنت رایگان برای دانشجویان اظهار داشت: این یک مساله ملی است و از سوی معاونت آموزشی وزارت نیز تلاش و پی‌گیری‌های فراوانی برای انجام این کار صورت گرفته است و معاونان دانشجویی نیز توجه داشته باشند اگر در منطقه خود برخی از نواحی دوردست به اینترنت دسترسی ندارند، این موارد را به ما اعلام کنند تا به وزارت ارتباطات منعکس کنیم.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم حفظ دستاوردهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آموزش مجازی و الکترونیکی و لزوم استفاده از آموزش‌های ترکیبی در دوران پساکرونا افزود: وزارت علوم در سیاست‌های کلان حوزه خدمات دانشجویی نهایت تلاش خود را به کار می‌برد وآن را به عنوان یکی از وظایف مهم خود قلمداد می‌کند.

 غلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مواردی از قبیل افزایش بودجه، افزایش حقوق‌ها و همسان‌سازی حقوق‌ها را به جد پی‌گیر هستیم، اظهار داشت: وزارت علوم خود را نماینده تمامی دانشگاه‌ها می‌داند و ان شاالله این تلاش‌ها و پی‌گیری‌ها را تا حصول نتیجه مطلوب ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز