خبرگزاری کار ایران

تصویب تخفیف ۶۰ درصدی عوارض افزایش ارزش قانونی ملک برای هتل‌سازان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۲۴۳

اعضای شورای شهر تهران در صحن شورا تبصره الحاقی عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری ذیل بند د مصوبه ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران را به تصویب رسانند که بر اساس آن هتل سازان معادل 40 درصد این عوارض را به صورت علی الحساب پرداخت خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، در دویست و شصت و هشتمین جلسه شورا و در جریان ادامه بررسی طرح الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری در بند د مصوبه ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این که این دستور در جلسه گذشته مورد بررسی قرار گرفت، گفت: با توجه به این که نفس این طرح حمایت از رواج هتل‌سازی در تهران است. با این حال در جلسه گذشته برخی از اعضای معتقد بودند که برخی از عوارض در نظر گرفته شده و در الحاقیه تاثیری در افزایش ساخت هتل در تهران نخواهد داشت. با توجه به این که توضیحات در جلسه گذشته داده شده اما بار دیگر این بند الحاقیه تبین می‌شود و بعد رای گیری خواهد شد. 

بر اساس این طرح پیشنهاد می‌شود که یک تبصره به عنوان تبصره چهارم ذیل بند «و» ماده چهارم مصوبه «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی و عوارض استفاده موقت در شهر تهران» اضافه شود. بر اساس تبصره الحاقی چهارم عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‌های توسعه شهری (عوارض o، O۱ و O۲) تا زمان بهره‌برداری از تاسیسات گردشگری معادل ۴۰ درصد ماخذ فعلی به عنوان علی الحساب دریافت می‌شود. 

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی در توضیح این تبصره گفت: این طرح مربوط به ارائه تسهیلات در حوزه گردشگری و هتل‌سازی است. این عوارض ۳ آیتم (O، O۱ و O۲) دارد. عوارض O مربوط به افزایش ارزش بهینه ملک بر اساس تغییر کاربری زمین به دلیل تغییر طرح تفصیلی است. به عنوان مثال زمینی در طرح تفصیلی قدیم مسکونی بوده و در طرح تفصیلی جدید اداری شده است. با این تغییر ملک ارزش بهینه‌ای پیدا کرده که باید عوارض این ارزش بهینه پرداخت شود. پیشنهاد تخفیف برای این عوارض در هتل‌سازی ۶۰ درصد است. عوارض O۱ مربوط به تغییر کاربری خارج از طرح تفصیلی است که منجر به افزایش ارزش بیهینه ملک می‌شود. عوارض O۲ نیز مربوط به تراکم مازاد بر ۳۰۰ درصد است. پیشنهاد مطرح شده در جلسه قبل این بود که در عوارض O۱ و O۲ تخفیفی برای هتل‌سازی در نظر گرفته نشود و این دو تخفیف حذف شود. 

در ادامه محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: در این طرح اساس نگاه به مساله گردشگری مورد بحث است. در استدلال‌های اعلام شده برای حذف تخفیف این دو عوارض گفته شده که این عوارض قرار است بعد از چند سال و پس از بهره برداری اخذ شود با توجه این ماجرا چرا ما باید جلو پای کسی با وجود مشکلات بسیار درصدد هتل‌سازی است، سنگ بیاندازیم. ما امروز بعد از ۴۰ سال نتوانستیم فضای مناسبی برای گردشگری و هتل و اسکان مهمانانی که به تهران می‌آیند، ایجاد کنیم. تعداد محدود و مشخصط تصمیم گرفتند وارد حوزه گردشگری شده و هتل بسازند. منافع شهر است که هتل ساخته شده تا تمام شهر از آن استفاده کنند و تهران به عنوان مقصد گردشگری شناخته شود. 

در ادامه گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: عوارضی که در حال حاضر در پرونده‌های جاری منطقه ۶ و یک بابت این دو آیتم وجود دارد ۶۰ میلیارد تومان است. این عدد برای هر کدام هتل سازها در مقایسه با کل هزینه ساخت و خرید زمین بالا نیست ولی برای شهرداری عدد قابل ملاحظه‌ای به حساب می‌آید. 

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین ‎الملل شورای اسلامی شهر، در نهایت با توجه به این که در جلسه گذشته اعضا به حذف o۲ رای مخالف داده بودند با تصمیم رئیس شورای چون مبلغ O۱ بسیار ناچیزتر از O۲ بود برای حذف تخفیف O۱رای گیری صورت نگرفت. در ادامه کل تبصره به رای گذاشته شد و با رای ۱۲ موافق به تصویب رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز