خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکسن "میلاد نور" مشابه "ایران برکت" است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۱۷۱

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تزریق عمومی واکسن داخلی زودتر از پایان خرداد سال آینده شدنی نیست.

«مصطفی قانعی» دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا با اشاره به ساخت واکسن سوم ایرانی به نام «میلاد نور» بیان کرد: واکسن میلاد نور مثل واکسنی است که ایران برکت ساخته که این واکسن نوع کشته شده‌ی ویروس است و بنابراین دقیقا همان مسیری که برای واکسن تولید برکت انجام شده، برای واکسن میلاد نور نیز طی شده است.

وی ادامه داد: تعداد نفراتی که برای انجام تست انسانی و بالینی واکسن میلاد نور داوطلب می‌شوند، کاملا مطابق واکسن ایران برکت است. 

قانعی در مورد واکسن اول کرونای ساخت داخل گفت: هنوز تست ۵۶ نفر تمام نشده است، انتظار می‌رود که تا آخر ماه تمام شود، ولی باید از زمان تست آخرین فرد تزریق کننده مدتی بگذرد تا مشخص شود مراحل بعدی چه زمان شروع شود.

وی ادامه داد: اینکه واکسن‌های تولید داخل تا چه اندازه نیاز داخلی را پوشش دهند به تولید صنعتی آنها بر می‌گردد و پیش‌بینی این است که بتوانند حدود یک و نیم میلیون دوز در ماه را تحت پوشش قرار دهند.

عضو کمیته واکسن کرونا در پاسخ به این سوال که چه زمانی واکسن داخلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ بیان کرد: ما زودتر از پایان خرداد نمی‌توانیم واکسنی را به شکل عمومی تزریق کنیم.

قانعی با اشاره به واکسن مشترک ایرانی و کوبایی افزود: ما به چند دلیل به ساخت این واکسن خوش‌بین هستیم، اول اینکه کوبا کشور واکسن‌سازی است، دوم اینکه یک بار سابقه‌ی انتقال تکنولوژی به ایران را داشته و ایران را صاحب واکسن هپاتیت کرده و سوم اینکه واکسن فاز یک و دو را در کشور خودش انجام داده است و همچنین حاضر به انتقال فناوری به ایران است.

وی با اشاره به عوارض واکسن‌های بر پایه پروتئین مثل واکسن کوبایی، گفت: یکی از چیزهایی که در تزریق واکسن می‌بینیم عوارض آن است، واکسن‌های پروتئین پایه عوارض کمتری دارند، ولی سیستم ایمنی را هم کمتر تحریک می‌کنند و ممکن است به چندین تزریق نیاز باشد تا فرد ایمن شود.

قانعی در پایان افزود: اما در نظر داشته باشید، چون بخشی از مردم ما به ویروس مبتلا شدند، اگر آن را به عنوان یک دوز واکسن قلمداد کنیم، بهتر است دومی را پروتئین پایه تزریق کنیم، چون سیستم ایمنی فرد با واکسن آشنا شده و فقط کافی است تا دوباره آن را تحریک کنیم که حداقل عارضه را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز