خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حمایت سازمان بهزیستی از فرزندان تحت پوشش خود بعد از سن ۱۸ سالگی/ ساخت سوئیت‌های ویژه توسط خیرین

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۱۲۲

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: تحصیل، اشتغال، ازدواج و مسکن از مواردی است که تلاش می‌کنیم، برای فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی بعد از سن ۱۸ سالگی مهیا کنیم.

«حبیب‌الله مسعودی‌فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مصادیق مختلف کودک آزاری در فضای مجازی و ارتباط افراد بزرگسال با کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: اولین و مهمترین اقدام آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان است، اینکه بدانند با چه کسی باید صحبت کنند و با چه کسی نباید همکلام شوند، یا اگر نیاز به کمکی داشته باشند بدانند از چه کسانی کمک بگیرند و همچنین اگر در فضای سایبری برای‌شان مزاحمتی ایجاد شد، بدانند با چه کسی مطرح کنند. 

وی ادامه داد: نکته دوم این است که مردم بدانند تبعات سوءاستفاده از کودکان چیست و جرائم سایبری مهم است و رصد می‌شود و در فضای مجازی اگر ما به عنوان یک فرد بزرگسال با یک دختر یا یک پسر نوجوان ارتباط بگیریم، چه تبعاتی ممکن است داشته باشد. 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: همچنین موضوع دیگر قواعد و قوانین فضای مجازی است، در برخی کشورهای دنیا گردانندگان سایت‌ها متعهد هستند و اجازه انتشار محتواهایی که برخلاف حقوق کودک است را نمی‌دهند. ممکن است خیلی از این موارد کودک آزاری در فضای مجازی اتفاق بیفتد که ما از آن خبردار نشویم یا ممکن است در فضای حقیقی و غیرمجازی نیز اتفاق بیفتد، بنابراین لازم است که آموزش‌های لازم به بچه‌ها داده شود تا نه در فضای مجازی و نه در فضای حقیقی مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. 

فرید در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سن استقلال فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: ما همیشه گفته‌ایم که سن ۱۸ سالگی سن قطعی نیست که فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی به استقلال برسند. بلکه ۱۸ سال حداقل سنی است که فرزندان تحت پوشش را می‌توانیم به استقلال برسانیم در واقع ۱۸ سال شرط لازم است، اما شرط کافی برای استقلال نیست. 

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز در برخی از مراکز به ویژه مرکز دختران تلاش می‌شود تا بچه‌ها بعد از سن ۱۸ سال نیز نگهداری شوند و تا ۲۰ سال و ۲۲ سال هم زندگی می‌کنند یا برخی از خیرین در مراکز ۱۲ تا ۱۸ سال سوئیت‌هایی برای فرزندانی که بیش از سن ۱۸ سال هستند، آماده کرده اند. 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: دغدغه‌ ما این است که فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی بعد از ۱۸ سال مستقل شوند. طرح خوبی نیز در این راستا در دست بررسی است تا هم در بحث اشتغال و هم در بحث تحصیل اقدامات خوبی برای آن‌ها صورت بگیرد، البته در حال حاضر تحصیل تمامی فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی رایگان است و فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی در هر مقطعی در حال تحصیل باشند همه هزینه آن از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود. 

فرید تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی را از همان سنین نوجوانی برای پذیرش مسئولیت در سنین جوانی آماده کنیم و به آن‌ها مهارتهای زندگی را بیاموزیم و با هدایت تحصیلی به آن‌ها کمک کنیم تا در رشته‌های مناسب تحصیل کنند یا اگر قرار است فنی را بیاموزند به آن‌ها کمک می‌کنیم با کمک سازمان فنی و حرفه ای، حرفه‌ای را بیاموزند که برای آن‌ها ارزش افزوده داشته باشد و شغل با شان و درآمد مناسب داشته باشند تا بتوانند زندگی‌شان را سر و سامان دهند. 

وی با بیان اینکه این طرح با عنوان آماده‌سازی فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی در دست انجام است، گفت: تلاش می‌شود بچه‌هایی که بعد از ۱۸ سال شرایط استقلال را ندارند تا سن ۲۲ الی ۲۴ سالگی نیز در مراکزی که حالت پانسیون دارند، حضور داشته باشند و فرزندان تحت پوشش ما در این مراکز حضور دارند و در عین حال به دانشگاه و سرکار می‌روند. رویکرد ما این است که بچه‌ها حتما شغل مناسب پیدا کرده و تحصیلات مناسب داشته باشند. 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این‌ها بچه‌های ما هستند و بعد از استقلال‌شان به طور کامل ارتباط‌شان با مرکز قطع نمی‌شود و در بسیاری از مراکز ما هستند بچه‌هایی که الان ازدواج کرده‌اند و با خانواده خود به مراکز تحت پوشش سازمان در زمان‌های مختلف مانند عید و… سر می‌زنند. 

فرید با بیان اینکه تحصیل، اشتغال، ازدواج و مسکن از مواردی است که ما تلاش می‌کنیم تا برای فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی مهیا کنیم، گفت: سالانه تقریبا ۷۰۰ نفر از فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی به سن حدود ۱۸ سالگی می‌رسند که باید این موارد برای آن‌ها مهیا شود. در حال حاضر با جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی ۱۰ هزار کودک در مراکز تحت پوشش داریم و تقریبا سالانه حدود دو هزار نفر در قالب طرح امین موقت و فرزند خواندگی واگذار می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز