خبرگزاری کار ایران

اگر یادگیری به درستی و عمیق اتفاق نیفتد تبعاتش ویرانگرتر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۶۷۰

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت یادگیر گفت: یکی از تمایزهای انسان‌ها با هم تمایز یادگیری است؛ ما با هم متفاوتیم چون یادگیری‌های متفاوتی داریم، فرصت‌های یادگیری بیشماراست اما بهره گیری از آن‌ها نیازمند هوشیاری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار داشت: نکات کوتاهی را با نمایندگان دانش آموزی دارم؛ شما بار سنگینی را بر دوش گرفته‌اید و نقش مهمی را به عهده دارید. نقش نمایندگی دانش‌آموز یکی از نقش‌های چند لایه و عمیق و پربار است. شما مورد اعتماد جمعیت دانش آموزی قرار گرفته‌اید و این بار مسئولیت به دوش شما است که یک جمع بزرگی را نمایندگی کنید.

وی افزود: این مسئولیت نمایندگی از یک سو بایستی پیوند شما را با جمعیت دانش آموزان به نحو موثری برقرار کند به گونه‌ای که بتوانید افکار، اندیشه‌ها و ایده‌های آنان را نمایندگی کنید و از سوی دیگر باید توانایی این را داشته باشید که با جمعیت مسئولین آموزش و پرورش در سطوح مختلف به خوبی ارتباط برقرار کرده، پیام‌ها را منتقل کنید و در گفتگوهای عمیق و اساسی با مسئولین آموزش و پرورش نهادهای محلی مقامات محلی و سایر مسئولین در ارتباط باشید.

در میان تمام رفتارهای انسان‌ها یادگیری از مهم‌ترین مواردی است که در زندگی انسان جاری است

حاجی میرزایی گفت: یک نقش نگرش عمیق‌تر و مبنایی از حیات انسان؛ عرصه یادگیری است همچنان که جسم ما نیازمند تغذیه است باید روح خودمان را هم تغذیه کنیم. یادگیری تغذیه روح و پرورش جان را به عهده دارد. در میان تمام رفتارهای انسان‌ها یادگیری از مهم‌ترین مواردی است که در زندگی انسان جاری است.

اگر یادگیری به درستی و عمیق اتفاق نیفتد اثرات آن پایدارتر و تبعاتش ویرانگرتر است

وزیر آموزش و پرورش گفت: کیفیت زندگی ما متأثر از یادگیری است؛ انواع و اقسام بیماری‌های غیرواگیردار که امروز در سطح جامعه رواج دارد ناشی از الگوی نامناسب تغذیه، سبک نامناسب زندگی وعدم مراقبت از جسم است. به همین نسبت نیز بیماری‌های گسترده‌ای‌ متوجه عرصه یادگیری است. اگر یادگیری به درستی و عمیق اتفاق نیفتد اثرات آن پایدارتر و تبعاتش ویرانگرتر است؛ یکی از تمایزهای انسان‌ها با هم تمایز یادگیری است. ما با هم متفاوتیم چون یادگیری‌های متفاوتی داریم، فرصت‌های یادگیری بیشماراست اما بهره گیری از آن‌ها نیازمند هوشیاری است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز شما با انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس در مجلس دانش آموزی در معرض یک یادگیری بسیار بزرگ قرار گرفته‌اید. یک فرصت طلایی برای توسعه یادگیری‌های شما ایجاد شده است، فرصت نمایندگی، کسب قابلیت‌ها، افزایش توانمندی‌ها، توسعه، گسترش درک اجتماعی، توانایی و کسب توانایی، تعامل با دیگران، یادگیری، چگونگی پیگیری اهداف، تمرین دموکراسی، پذیرش دیگران، مدارا کردن، تمرین گفتگوی سازنده، نقد، نقدپذیری، کارگروهی، مشارکت در امور، مسئولیت در امور اجتماعی، صنفی، محیط زیستی و رشد و توسعه جامعه محلی و ملی، حساسیت نسبت به محیط پیرامون، تمرین پرسشگری، مطالبه‌گری عقلانی، پیگیری هوشمندانه مطالبات از جمله فرصت طلایی است که شما دارید.

حاجی میرزایی ادامه داد: امروز یکی از مشکلات ما در جامعه در تامین همگرایی، انسجام ملی و هم‌افزایی ملی؛ ناتوانی ما در گفتگوهایی اثربخش است. این ها نیازمند کسب مهارت‌هایی است که اکنون زمان فرا گرفتن آن‌ است. این موارد نیازمند آموختن است. باید بیاموزیم که چگونه با یکدیگر گفتگو کنیم.

وی افزود: برای ما مجلس دانش آموزی تنها یک نهاد نیست که از نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم هر چند که به نظرات آن‌ها نیازمندیم. اما مجلس دانش آموزی را یک موقعیت یادگیری و تربیتی می‌دانیم.  به مجلس دانش آموزی به یک موقعیت کم‌نظیر برای یادگیری می‌اندیشیم، این مجلس که میدان عمل است برای اینکه فردا و در آینده توسط آن نقش‌آفرینی صورت بگیرد باید درک روشنی از فردا داشته باشد.

دانش آموز تک ساحتی به درد جامعه امروز نمی‌خورد

حاجی میرزایی گفت: سند تحول بنیادین میثاق مشترک ما و بستر اصلی تعاملات ما با شما است. بنابراین هر چه می‌توانید در جهت آشنایی بیشتر با سند و ساحت‌های تربیتی او باید تلاش کنید. دانش آموز تک ساحتی به درد جامعه امروز نمی‌خورد دانش‌آموزی می‌تواند عنصری موثر باشد که در تمام ساحت‌ها رشد پیدا کرده است. به تعبیر دیگر دانش آموز چند ساحتی همچنین که علم و دانش دارد، باید معرفت و اخلاق داشته باشد، درک سیاسی و اجتماعی، درک علمی و فناوری، درک روشنی از اقتصاد  داشته باشد و بتواند با ترکیب موزون و سنجیده این ظرفیت‌ها نقش آفرینی کنند.

انسجام ملی ما در گرو و کسب مهارت‌های اجتماعی است

وی افزود:تکرار ۴۰ بار واژه جوان در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبری نشان می‌دهد جوانان نقطه‌ی درخشان و نقطه عظمت هستند. امید به این جوانان برای آینده این سرزمین وجود دارد. بزرگترین فرصت یک جامعه؛ جوانان آن هستند که می‌توانند در آینده نقش آفرینی کنند. انسجام ملی ما در گرو و کسب مهارت‌های اجتماعی است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: باید به گونه‌ای اقدام کنیم که مجلس دانش آموزی به خوبی بتواند نقش آفرینی کند. مجلس دانش آموزی نمایشی و تشریفاتی نیست، من از این جا اعلام می‌کنم که ما به دیدگاه‌ها و نظرات شما نیازمندیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز