خبرگزاری کار ایران

گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد/ مهم‌ترین بحث در تغییرات تقویت حمل و نقل عمومی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۶۵۷

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر مهم‌ترین بحث در تغییرات اقلیمی و افزایش توان طبیعی شهر تهران را تقویت حمل و نقل عمومی برشمرد و تاکید کرد:‌ گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد و آن را عمومی‌سازی کرد.

به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در مراسم اختتامیه جشنواره کلیماتون تهران گفت: امیدوارم طرح‌ها و ایده‌های نو و تازه‌ای که در جشنواره کلیماتون تهران مطرح شد، منجر به بهتر شدن وضعیت تهران شود. ما روزهای آلوده‌ای را در دی ماه سپری کردیم و مهمترین پیوند تغییر اقلیم و شرایط محیط‌زیستی تهران را می‌توان در همین موضوع آلودگی هوا مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه توان تهویه طبیعی شهر تهران طی سال‌های اخیر کاهش یافته است، اظهار داشت: با حضور و افزایش منابع آلاینده و اتفاقاتی نظیر مازوت‌سوزی و استفاده از سوخت‌های ناپاک و کم‌کیفیت مشاهده می‌کنیم که طی سال‌های اخیر به ویژه امسال شرایط خاصی را در زمان آلودگی هوا داشتیم.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در بررسی تغییرات اقلیمی در تهران عقب هستیم، تصریح کرد: البته ما شاهد انجام مطالعات کلانی درباره تغییر اقلیمی هستیم که از جمله آن می‌توان به مطالعه سازمان هواشناسی اشاره کرد که وضعیت پیشرو را بر اثر تغییرات اقلیمی هشداردهنده خوانده است.

حسینی میلانی با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی درباره تغییرات اقلیمی خاطرنشان کرد: براساس این گزارش میانگین بارش سالانه در افق 83 سال آینده کاهش یافته و بیشترین کاهش بارش در منطقه مرکزی ایران در فصول بهار و پاییز به ترتیب با 4.5 درصد و 6.7 درصد رخ خواهد داد. علاوه بر مشکل کم‌آبی، تغییرات اقلیمی فراوانی رخداد توفان‌های گرد و خاک را افزایش داده و باعث آلودگی هوا در شهرهای مجاور مناطق کویری چون تهران می‌شود.

وی ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بحث سازوگاری با تغییرات اقلیمی را به ویژه در فصل آلودگی هوا باید جدی گرفته شود و از این منظر، کلیماتون می‌تواند رویداد قابل اتکایی برای متوجه کردن افکارعمومی در این زمینه باشد.

به گفته سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌‌زیست و خدمات شهری، آخرین گزارش کشوری درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به سال 2010 است که 88 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به بخش انرژی است که از این 88 درصد، 19 درصد مربوط به حمل و نقل و مصرف سوخت است.

حسینی میلانی با بیان اینکه باید به عنوان یک کشور نفتی توجه ویژه‌ای به کاهش شدت انرژی در این زمینه داشته باشیم، ابراز داشت: توان طبیعی جنگل‌های کشور برای ترسیب کربن حدود ۴۰۰۰ واحد در سال و بسیار پایین است و این در حالی است که جنگل‌کاری در سطح جهانی به صورت بسیار گسترده دنبال و پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس برنامه راهبردی ملی تا پایان برنامه ششم باید 10 درصد کاهش شدت  انرژی در حوزه حمل و نقل درون شهری داشته باشیم، عنوان کرد: این موضوع مستلزم جدی گرفتن حمل و نقل عمومی پاک و توسعه مترو است. کمبودهای بسیاری در این زمینه داریم و توان شهرداری برای پاسخگویی به این نیاز و تقاضا با توجه به محدودیت‌های مالی، کم است.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر مهم‌ترین بحث در تغییرات اقلیمی و افزایش توان طبیعی شهر تهران را تقویت حمل و نقل عمومی برشمرد و یادآور شد: در شهر تهران، حریم آن وضعیت تولید گازهای گلخانه‌ای مشخص نیست و به همین خاطر ضروری است برآوردی از تولید گازهای گلخانه‌ای توسط نیروگاه‌ها، صنایع، مجتمع آرادکوه، بخش کشاورزی و... انجام شود و به همین خاطر به شهرداری تهران توصیه می‌کنم انجام مطالعه در این را به در دستورکار خویش قرار دهد.

حسینی میلانی با اشاره به پیوستن مجدد آمریکا به توافق اقلیمی پاریس بیان کرد: با پیوستن مجدد آمریکا به توافق پاریس بحث تغییرات اقلیمی مجددا مورد توجه قرار گرفته و به همین خاطر شهر تهران باید آمادگی لازم را داشته باشد که بتواند از اعتبارات و سرمایه‌گذاری بین‌المللی استفاده بکند.

وی تهیه بانک اطلاعاتی و مشخص کردن فهرستی از چالش‌ها، مسائل و اطلاعات مورد نیاز را اقدام جدی برای انجام مقابله با تغییرات اقلیمی دانست و گفت: اطلاعات این بانک اطلاعاتی باید در دسترس ایده‌پردازان و مبتکران قرار بگیرد تا آنها بتوانند از این اطلاعات استفاده کرده و طرح‌ها و ایده‌هایی را پیشنهاد بدهند که قابل تحقق باشد.

رئیس کمیته محیط‌زیست به بحث مردمی‌سازی ایده‌های کلیماتون اشاره کرد و اظهار داشت: انجام برخی از طرح‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت ممکن نباشد اما گفتمان مقابله با تغییرات اقلیمی را باید به میان مردم برد و آن را عمومی‌سازی کرد. در این چارچوب می‌توان از رویدادها و برنامه‌های مختلف بهره‌برداری کرد.

به گفته حسینی میلانی، یک نمونه از این بهره‌برداری، دربی دو تیم فوتبالی شهر تهران است که این مسابقه امسال در یک هوای آلوده برگزار شد. این فرصتی بود که می‌شد از آن برای مورد توجه قرار دادن بحث آلودگی در میان مردم و راه‌های مقابله با آن استفاده کرد. البته فرصت‌هایی از این دست در پیشرو نیز قرار دارد و شهرداری باید از آنها استفاده کند.

وی کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو و استفاده اشتراکی و عمومی از دوچرخه‌ها را دو نمونه عمومی‌سازی ایده‌های مقابله با تغییرات اقلیمی در میان مردم برشمرد و تصریح کرد: یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد، پایداری جنگل‌کاری‌هایی انجام شده در حریم شهر تهران و نحوه تامین آب آنهاست.

این عضو شورای شهر تهران افزود: شهرداری در دامنه جنوبی توچال 15 هزار هکتار جنگل‌کاری کرده است و 3500 هکتار هم فضای سبز در روددره‌های شهر تهران وجود دارد که جزو میراث طبیعی شهر تهران است که باید برای حفظ و پایداری آن اندیشید و این را مدنظر قرار داد که چگونه می‌توان از این ظرفیت برای ترسیب کربن استفاده کرد.

حسینی میلانی با ابراز امیدواری نسبت به جشنواره کلیماتون تهران خاطرنشان کرد: امیدوار هستم کلیماتون به ‌عنوان یک برنامه شهرمحور بتواند با حضور همه ذی‌نفعان، مسیر روشنی را برای ایده‌پردازی و تفکر گروهی، تعامل و ایجاد اقدام‌های مشترک فراهم کند و فرصتی برای شهروندان برای خلق ایده‌های محلی با هدف رفع چالش‌های محیط‌زیست فراهم کند تا بتوان با تغییر در نگرش و ترسیم نگاهی نو به شهرها، شهری تاب‌آورتر و زیست‌پذیرتر برای نسل آینده داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز