خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش دانشگاه تهران به اعتراض دانشجویانِ روزانه بابت پرداخت شهریه/ اخذ شهریه دروس جبرانی در دفترچه سنجش درج شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۴۱۴

معاون آموزشی دانشگاه تهران در واکنش به اخذ شهریه برای دروس جبرانی دانشجویان روزانه مقطع ارشد گفت: هر سال که دفترچه سنجش سال منتشر می‌شود، در آن درج شده که دانشجو بابت گذراندن دروس جبرانی باید شهریه بپردازد و اگر دانشگاه‌ها در این زمینه اقدام می‌کنند به علت درج در دفترچه سنجش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند تن از دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد که در دوره کارشناسی رشته‌های غیرمرتبط داشته‌اند، گلایه‌های خود را از دانشگاه تهران بابت اخذ شهریه از آن‌ها، در حالی که دانشجوی روزانه هستند به خبرگزاری ایلنا مطرح کردند. یک دانشجوی ارشد رشته کارآفرینی سازمانی دانشگاه تهران در این باره گفت: ما دانشجویان روزانه هستیم و دانشگاه تهران برای دانشجویان ارشد که رشته کارشناسی آن‌ها غیرمرتبط بوده، یک سری دروس جبرانی گذاشته که این دروس مربوط به دوره کارشناسی هستند، برای این ۱۰ واحد که به عنوان دروس جبرانی محسوب می‌شوند، از ما مبلغی حدود ۹۵۰ هزار تومان شهریه گرفته‌اند. 

وی ادامه داد: طبق رای دیوان عدالت اداری این کار قانونی نیست.پیش‌تر دانشجویان سال قبل با این مشکل مواجه شده بودند، اما دانشگاه با دانشجویان مذاکره کرد و شهریه گرفته شده از افراد به آن‌ها عودت داده شد. این رویه تا زمان فارغ‌التحصیلی دانشجویان معترض ادامه داشت، اما بعد از اینکه آن‌ها فارغ‌التحصیل شدند، مجددا دریافت شهریه از رشته‌های غیرمرتبط از سوی دانشگاه تهران شروع شد. 

این دانشجو اظهار داشت: دانشگاه تاکنون هیچ پاسخ قانع کننده‌ای در مقابل دانشجویان معترض نداشته و عنوان کرده که این موضوع جزو آیین نامه داخلی ماست، در حالی که رای دیوان ضمانت اجرایی دارد. اگر این اعتراضات نتیجه ندهد، ما شکایت‌مان را به دیوان عدالت اداری خواهیم برد. 

دانشجوی دیگری در مقطع ارشد رشته کارآفرینی بین‌الملل دانشگاه تهران عنوان کرد: من دانشجوی جدیدالورود دانشگاه تهران در مقطع ارشد هستم، ما جدیدالورودی‌های ارشد حتی فضای دانشگاه و سَردَر دانشگاه را ندیده‌ایم، اما از ما به عنوان دانشجویان روزانه هزینه دریافت می‌کنند و این هزینه به خاطر دروس جبرانی است. 

وی افزود: دانشگاه‌ها حق ندارند از دانشجویان روزانه مبلغی به خاطر هر موردی دریافت کنند. مبلغ حدود یک میلیون تومان بابت این دروس جبرانی از دانشجویان روزانه دریافت می‌شود. اگر ۲۰۰ تا ۳۰۰ دانشجو با این شرایط وجود داشته باشد، طبیعتا این مبلغ هزینه قابل توجهی خواهد شد. 

او افزود: ما بارها موضوع را پیگیری کردیم و دانشجویان زیادی از این بابت متضرر شده‌اند، از طرف دیگر شرایط به وجود آمده بر اثر کرونا موجب شده که دانشجویان نتوانند مشکلاتشان را پیگیری کنند. دانشگاه به ما گفته اگر این پول را نپردازیم نمی‌توانیم برای ترم بعدی انتخاب واحد کنیم و نامه اشتغال به تحصیل بگیریم. 

این دانشجوی ارشد دانشگاه تهران گفت: رییس دانشگاه گفته است که من به معاون مالی سپردم تا آن را پیگیری کند، اما فعلا اتفاقی نیفتاده است. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران:

اخذ شهریه بابت دروس جبرانی بر مبنای دفترچه سازمان سنجش است

«حسین حسینی» معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره اخذ شهریه از دانشجویان روزانه ارشد که در دوره کارشناسی رشته غیرمرتبط داشته‌اند، گفت: دروس جبرانی بر اساس مقرارتی اعمال خواهد شد که جزییات آن از سوی سنجش اعلام می‌شود. هر سال که دفترچه سنجش سال منتشر می‌شود، در آن درج شده که دانشجو بابت گذراندن دروس جبرانی باید شهریه بپردازد. حال ممکن است که دیوان رای دیگری داده باشد، اما اگر دانشگاه‌ها عمل می‌کنند به علت درج در دفترچه سنجش است. 

وی ادامه داد: دانشگاه تهران یک قاعده دارد؛ به این صورت که هر دانشجویی در هر دانشکده‌ای که می‌خواهد دروس جبرانی را بگذارند، در حالی که رشته کارشناسی آن دایر باشد، دانشجو شهریه‌ای پرداخت نخواهد کرد. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: اساسا دانشگاه تهران برای دروس جبرانی شهریه نخواهد گرفت. به شکل خیلی نادر واحدهایی را داریم که باید برای دروس جبرانی شهریه اخذ شود مانند رشته مطالعات روسی یا رشته مطالعات بریتانیا، زیرا این رشته‌ها کلاس‌های جداگانه‌ای با زبان همان رشته برگزار می‌کنند. از آنجا که این رویه جدید است، ممکن است این واحدهای آموزشی شهریه بگیرند، ولی اساس اقدامات دانشگاه و دستورالعمل‌های دانشگاه این است که ما شهریه نگیریم و دانشجویان با شرکت در کلاس‌های کارشناسی می‌توانند دروس جبرانی را بگذارنند. 

حسینی در پاسخ به این سوال که دانشجویانی که گلایه‌شان را به ما مطرح کردند، در رشته‌هایی مانند کارآفرینی سازمانی و بین المللی بوده‌اند، این دانشجویان چه شرایطی خواهند داشت؟ گفت: باید دید دقیقا شرایط دانشجویان به چه صورتی است، برخی از دانشکده‌های ما مقطع کارشناسی ندارند، به طور مثال دانشکده کارآفرینی ما یک دانشکده تحصیلات تکمیلی است. اگر در دانشکده کارآفرینی کلاس‌های جداگانه برای دانشجوان برگزار شود، باید شهریه‌اش را بپردازند، یا به عنوان مثال در دانشکده مدیریت چون مقطع کارشناسی داریم، باید فقط برای ارشد معرفی شوند و نباید قاعدتا شهریه پرداخت کنند. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران در واکنش به اینکه آیا راه مساعدتی برای این دسته از دانشجویان وجود دارد؟ گفت: به هر حال دانشگاه تهران ۴۰ هزار دانشجو دارد که در مقطع ارشد بیش از ۱۶ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند. ممکن است این مساله که شما به آن اشاره کردید اتفاق افتاده باشد از این رو دانشجویان باید موضوع مورد نظر را به رییس واحد، معاون آموزشی واحد یا دانشگاه منعکس کنند تا بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز