خبرگزاری کار ایران

تهیه لایحه مرکز ملی اورژانس اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور/ عادی شدن اعتیاد در جامعه بزرگترین خطر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۱۷۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به اعتقاد من بزرگترین خطر عادی شدن آسیب‌های اجتماعی و موضوع اعتیاد در بین مردم است. اگر این موضوع در سطح جامعه به یک موضوع عادی تبدیل شود قطعا با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعت‌مداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح سراسری مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در ٢٤ استان گفت: انجام فعالیت‌های نوگرایانه در حوزه فعالیت‌های اجتماعی در کشور کار سخت و دشواری است و در گذشته نیز کمتر شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم. همفکری، استفاده از خرد جمعی، بکارگیری نیروی فکر و اندیشه نخبگان و اندیشمندان در عرصه‌‌های گوناگون امروز در قالب اندیشکده‌ها و مراکز تعامل و فکر در حوزه اجتماعی در کشور شکل گرفته است کار بسیار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع فعالیت‌های سازمان بهزیستی پیگیری مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی در کشور است و این موضوع، موضوعی نیست که فقط بخواهیم از یک سازمان رسیدگی به آن را توقع کنیم. موضوعات مربوط به سازمان بهزیستی فعالیت‌های جامعی است که نیاز به همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و همه قوا و نیازمند بکارگیری  مشارکت همه آحاد مردم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسئله اعتیاد مانند سایر آسیب‌‌های اجتماعی یک مسئله پراهمیت است، خاطرنشان کرد: در بین کل آسیب‌های اجتماعی 5 آسیب اصلی و مهم از نظر مقام معظم رهبری برشمرده شده است که یکی از آن‌ها اعتیاد است. در فرمایشات مقام معظم رهبری اعتیاد به عنوان یک تهدید بزرگ که همه سطوح کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد یاد شده است.

شریعتمداری تصریح کرد: پیشگیری از مواد مخدر نیازمند آگاه کردن مردم است و به اعتقاد من بزرگترین خطر عادی شدن آسیب‌های اجتماعی و موضوع اعتیاد در بین مردم است. اگر این موضوع در سطح جامعه به یک موضوع عادی تبدیل شود قطعا با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: زنده نگه داشتن آسیب‌های عظیم و شومی که پدیده اعتیاد در جامعه نه فقط در خانواده بلکه در کل جامعه ایجاد می‌کند از اقدامات اساسی است. براساس آیات و روایات قرآن کریم نیز ما نباید به خودمان و دیگران ضرری را وارد کنیم. پرداختن به اینکه شروع امر اعتیاد حرام است یک امری است که در جامعه اسلامی ما می‌تواند موثر بوده و جلوگیری کند از آسیب‌های حاصل از اعتیاد که به جسم و روح و جامعه وارد می‌کند. هرچند که این پدیده جهانی است اما تاکید بر حرام بودن امر اعتیاد در جامعه می‌تواند موثر باشد و از اشاعه فساد جلوگیری کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه شروع اعتیاد یک کار حرام است، تصریح کرد: در بخشی از جوامع ما علیرغم اینکه اعتیاد نه مقام می‌شناسد و نه جنیسیت و هیچ حد و اندازه‌ای برای خود قائل نیست اما در همین جامعه ایرانی گروه‌هایی داریم که ابتلا به اعتیاد را حرام نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که می‌تواند زمینه‌های اعتیاد را فراهم کند بیکاری است، ادامه داد: در این جلسات هم‌اندیشی که تشکیل شده است این موضوعات نیز تشریح شده است. اما صرفا بیکاری هم موجب اعتیاد نیست و اعتیاد علل و عوامل متعددی دارد. برخورد با اعتیاد باید با نگاه جامعه‌محور باشد و حتما ما با اجتماع‌پذیری افراد بهبودیافته موفق‌تر می‌توانیم در این زمینه عمل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز خرسندی از اینکه مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان با همت سازمان بهزیستی کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند، اظهار کرد: در مجموع خیل عظیم معتادان در کشور بعضی دارای هنرمندی‌هایی هستند و فقط به دلیل ورود افیونی به بدن اعتماد به نفس خود را از دست داده است و امکان بازگشت به زندگی اجتماعی ندارد؛ لذا باید این مهم احیاء شود. در حال حاضر مراکز کار و اشتغال تاسیس شده است و این اطمینان را می‌دهیم که همه قوا با قوت از این اقشار هرچند که بر خودشان ظلم روا داشتند، حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته بحث درمان اعتیاد ناقص صورت می‌پذیرفت و تنها جسم مورد تاکید و توجه ما بود و به موضوع بازتوانی معتادان و ترک اعتیاد توجه ناکافی می‌کردیم که امروز با همفکری و همراهی دستگاه قضا، دادستانی کل کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ... نواقص رفع شد و با ۶ هزار واحد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد دارای مجوز سازمان بهزیستی کشور بالغ بر ۸ هزار مرکز در حوزه‌های گوناگون ترک اعتیاد مشغول ارائه خدمات هستند و امیدواریم مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در کنار آنها مشکل اعتیاد را مرتفع کند.

شریعتمداری با بیان اینکه لایحه مرکز ملی اورژانس اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور تهیه شده است، گفت: این لایحه به زودی تقدیم دولت می‌شود و پس از تصویب مراکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور یک سامان ملی پیدا می‌کند و همچون آتش‌نشانی با تماس فرد بر سر واقعه همسرآزاری، کودک‌آزاری و ... حضور پیدا کنند و یکی دیگر از اقدامات شایسته افتتاح مراکز +زندگی است که در ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه کشور با بکارگیری ۱۱ هزار مددکار اجتماعی به زودی به صورت رسمی توسط رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد و اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در ایام دهه فجر آماده اجراست. ۱۴۸ روز کاری دیگر  در دولت تدبیر و امید در خدمت مردم هستیم و تا آخرین ساعت در همه عرصه‌ها تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم شریف خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز