خبرگزاری کار ایران

درمان اعتیاد را با سری‌دوزی نمی‌توان انجام داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۱۶۵

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درمان اعتیاد را با سری‌دوزی نمی‌توان انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین یاوری، معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم افتتاح سراسری مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در ٢٤ استان گفت: نکته مهم این است که سازمان بهزیستی در عین حال که اقدامات روزانه خودش را انجام می‌دهد به دنبال اقدامات تحولی و ایجاد کارهای جدید نیز هست و این نکته خیلی جدی است و مدیریت جهادی در این مجموعه سرجشمه می‌گیرد.

وی  ادامه داد: این مراکز که به صورت ترکیبی کار می‌کنند حاصل تجربیات و ناشی از خرد جمعی است که سال‌ها روی آن مطالعه شده است و طی یکسال گذشته عملیاتی شده است. شاید بتوانیم بگوییم این اقدام یک قطعه بسیار مهمی از یک پازل بزرگ است که اگر این قطعه به خوبی کار خود را انجام دهد خیلی از مشکلات ما که در ایستگاه‌‌های مربوط به درمان داریم را بتوانیم حل کنیم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: همانطور که در جلسه نیز تاکید شد درمان برحسب مورد یکی از مشکلات جدی است که ما در حال حاضر در حوزه درمان اعتیاد داریم و اصطلاحی که سازمان بهزیستی به کار می‌برد و به آن سری دوزی می‌گوید، است. درمان را واقعا با سری‌‌دوزی نمی‌توان انجام داد و درمان باید حرفه‌ای و تخصصی و براساس نیاز فرد باشد که این درمان نیز می‌تواند در نتیجه یک روانکاوی جدی و صحیح باشد که بتوانیم در درمان یک فرددارای اعتیاد مداخله کنیم.

یاوری خاطرنشان کرد: ما چندین قسمت از پروژه درمان مانند پزشک، روانشناس و روانکاو را در کنار هم قرار می‌دهیم تا به فردی که نیازمند کمک است بتوانیم مداخلات روانی و پزشکی ارائه دهیم. حوزه اعتیاد چیز ساده‌ای نیست و هنوز نمی‌توانیم به یقین بگوییم چرا افراد معتاد می‌شوند و چه اقدامی باید انجام داد تا این افراد خوب شده و بهبود یابند.

وی تاکید کرد: باید به شدت با این افراد ارتباط برقرار کرد تا بتوانیم تقریبا علت میل به مصرف را در این افراد پیدا کرد. اقدام بسیار خوبی که در این مراکز انشالله انجام خواهد شد و در چند مرکز قبلی که ایجاد شده این اقدام آغاز شده است بحث مربوط به خانواده مداری است. در مراکز ما خیلی از حضور خانواده‌‌ها استفاده نمی‌شود و این یک نقطه عطفی برای درمان خواهد بود.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: یک حلقه‌ گمشده‌ای در این پازل وجود دارد که آن مربوط به پیگیری است اگرچه مدت زمان ۷ الی ۸ ماهه برای این طرح در نظر گرفته شده و روی آن کار می‌شود اما لازم است که این حلقه پیگیری تا حدود ۱۵ سال ادامه پیدا کند. فردی که ۱۰ الی ۱۵ سال مصرف داشته نمی‌توان با دو الی سه ماه یا ۸ ماه اطمینان پیدا کرد که این فرد به سمت اعتیاد برنگردد و همانطور که ده سال طول کشیده است که اعتیادش به این سطح برسد شاید لازم است که ده سال به او کمک کرد که دوباره به اول بازگردد.

یاوری تصریح کرد: برداشت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور این است که به نظر می‌آید این مراکز از بهره‌وری بالایی برخوردار خواهند بود و می‌توانند بخش عمده‌ای از معضلات را حذف کنند. تا جایی که امکان دارد نیز کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز