خبرگزاری کار ایران

تخصیص سالانه ۹ میلیون تومان یارانه برای نگهداری و درمان هر نفر در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۱۱۹

سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه یکی از معضلات مراکز اقامتی عود مکرر افراد دارای اعتیاد است، گفت: در مراکز جامع ترک و بازتوانی اعتیاد برای هر فرد یک نسخه واحد تهیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاح مراکز جامع اعتیاد که با حضور مجید کریمی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور، محمد شریعت‌مداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی عصر امروز در سازمان بهزیستی برگزار شد، با اشاره به افتتاح ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در سراسر کشور گفت: همانطور که می‌دانید در ماه‌های گذشته ۶ مرکز در شش استان افتتاح شد و اولین مرکز در اصفهان به صورت پایلوت آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: شروع این مراکز با بهره‌گیری از تجربیات مختلفی است که در سال‌های گذشته در کشور انجام شده و همچنین تجربیات دیگر کشورها ایجاد شده است در این مرکز سم‌زدایی صورت می‌گیرد و بعد از آن به صورت اقامتی برای افرادی که اقامت دارند و افرادی که به صورت تمایلی مراجعه کرده‌اند و درخواست درمان را به عنوان بیمار داده‌اند صورت می‌گیرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در این مراکز برای هر فرد نسخه جداگانه تهیه می‌شود و مدیریت مورد و درمان فردی و اختصاصی می‌شود تیم درمانی که نسخه درمانی را برای هر فرد تعیین می‌کند تیم درمانی نیز متشکل است از پزشک، روانشناس، مددکار، فرد دارای اعتیاد و خانواده است و انتخاب درمانی با توجه به شرایط فرد صورت می‌گیرد.

قبادی‌دانا با اشاره به درمان‌های مختلف که برای معتادان انجام می‌شود، تصریح کرد: تجربیات مختلف نشان داده است که حضور خانواده در کنار فرد در مدت درمان می‌تواند بسیار موثر باشد و هدف ما این است که افراد دارای اعتیاد جامعه‌پذیر و خانواده پذیر شوند و خود را تطبیق داده و در شرایط حضور در جامعه بتوانند درمان را ادامه داده و بازتوانی را انجام دهند. در گذشته مراکز تی سی را داشتیم که این مراکز جامع بخشی از فعالیت‌های خود را از تجربه موفق تی‌سی‌ها در درمان اعتیاد و جلوگیری از عود مجدد اعتیاد الگوبرداری کرده است.

وی ادامه داد: شاهد هستیم یکی از معضلات مراکز اقامتی که در کشور فعالیت می‌کنند عود مکرر افراد دارای اعتیاد است و که بعد از گذراندن دوره ۲۸ روزه مجددا دچار اعتیاد و لغزش می‌شوند و مکررا در این مراکز باید برگردند و سیکل درمانی دوباره باید تکرار شود. تجربه نشان داده است که پایداری درمان تکیه دارد بر استمرار درمان در مراکز  جامع به مدت ۴ ماه اقامات افراد صورت می‌گیرد و در دو هفته اول بعد از اینکه سم زدایی شدند، جامعه‌پذیری آن‌ها و تلاش برای کسب حمایت‌های خانواده و استفاده از گروه‌های همسان که تجربه موفقی در مواجه با اعتیاد داشتند استفاده می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هر مرکز تا سقف ۱۰۰ نفر در دوره ۴ ماهه پذیرش دارد و در سال ۳۰۰ نفر را پذیرا خواهد بود، با افتتاح ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان مجموعا ۳۰ مرکز در سطح کشور فعالیت می‌کنند که بالغ بر ۹۰ هزار مترمربع عرصه دارد که بیش از ۳۴ هزار مترمربع بنا را شامل می‌شود و بیش از ۲۵۰ پرسنل در این مراکز فعالیت می‌کنند. برای اجرای این طرح بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده که ۴۰ درصد سازمان بهزیستی کشور و ۶۰ درصد از سوی مراکز غیردولتی سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته است و برای هر مرکز مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در مجموع ۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامنی تجهیزات درنظر گرفته شده است.

به گفته قبادی‌دانا ۹ میلیون تومان سالانه یارانه برای نگهداری و درمان هر نفر در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان تخصیص خواهد یافت.

وی گفت: از تعداد ۳۰ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان ۲ مرکز مربوط به زنان است و این ظرفیت در استان‌هایی که نیازمند بیش از یک مرکز باشند، وجود دارد؛ امیدواریم ظرفیت ۹ هزار نفر در ۶ ماه آینده به ۱۸ هزار نفر توسعه پیدا کند.

رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل در بازتوانی افراد بازتوانی را اشتغال پایدار این افراد عنوان کرد. برخی مشکل عدم شغل دارند و برخی از عدم داشتن مهارت رنج می‌برند و یا شغل خود را از دست داده‌اند مدیریت مورد اقتضاء می‌کند برای هر فرد نسخه خاصی نوشته و افرادی که سرپناه ندارند در کنار مراکز جامع برای آنها سرپناه ایجاد شود و همچنین در کارگاه‌های اشتغال در زمینه خیاطی، گل و گیاه، نجاری و ... مهارت یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از اشتغال پایدار بهبودیافتگان هر کارگاهی که برای ۴۰ نفر از این افراد شغل ایجاد کند بابت هر اشتغال ۵۰ میلیون تومان و در مجموع برای ۴۰ نفر، ۲ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه اختصاص داده می‌شود و همچنین افراد شاغل تا ۵ سال از حق بیمه سهم کارفرما فرد توسط دولت از طریق سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود تا ضمن اشتغال پایدار با جامعه‌پذیری در کنار خانواده حضور داشته باشند.

قبادی دانا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: در جلسات پیگیری آسیب‌های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری در سنوات گذشته تاکید موکد بر ریشه‌کن کردن اعتیاد و اشتغال افراد بهبودیافته برای بازگشت به زندگی عادی اجتماعی شد که راه‌اندازی ۳۰ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در سراسر کشور یکی از اقداماتی است که در تحقق منویات ایشان صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز