خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جهش نگران کننده‌ای از ویروس کرونا در کشور دیده نشده است/ افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی سرایت ویروس انگلیسی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۱۰۱

کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در ایران فعلا گزارشی از جهش نگران کننده‌ایی از ویروس کرونا در بیماران دیده نشده است.

«فرشید رضایی» متخصص عفونی و کارشناس مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به موضوع ویروس جهش یافته‌ی کرونا و بررسی ابعاد مختلف آن در کودکان و افراد کم سن، بیان کرد: موضوع جهش یافتن ویروس کرونا، مثل بسیاری دیگر از بیماری‌های ویروسی موضوع قابل انتظاری است و هرچند معمولا این جهش‌ها چندان نگران کننده نیستند، اما در مورد جهش‌های شناسایی شده در انگلستان به نظر می‌رسد میزان واگیری ویروس تا حدی بیشتر شده است، اما این موضوع که جهش مذکور باعث افزایش شدت بیماری در کودکان شده باشد هنوز هیچ مستند قطعی از طرف انگلستان منتشر نشده است، هرچند شواهد نشان می‌دهد که احتمالا درگیری افراد کم سن را تا حدی بالاتر برده است.

وی ادامه داد: چون زمانی این آنالیزها در انگلستان انجام شده که مدارس باز بوده و بچه‌ها در معرض بیش‌تر قرار داشتند لذا امکان دارد دلیل گزارش ابتلای بیشتر در کودکان همین بازگشایی مدارس و رفتارهای اجتماعی بوده باشد.

رضایی افزود: به هرحال از طرف دیگر امکان دارد، تغییرات ویروس منجر به ابتلای بیشتر کودکان شده باشد که این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

کارشناس مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تغییر در بخش‌هایی از ویروس که به گیرنده سلول تنفسی انسان می‌چسبد اتفاق افتاده است و با در نظر داشتن این موضوع و اینکه کودکان گیرنده‌های کم‌تری دارند برای همین ابتلای کم‌تری داشتند، لذا اگر میزان چسبندگی ویروس بیشتر شود ابتلای کودکان هم بیشتر خواهد شد.

رضایی افزود: البته در نظر داشته باشید که خیلی از اطلاعات که از اخبار می‌شنویم ثابت شده نیست و گاهی به صورت تئوری‌های علمی مطرح است که در جامعه انعکاس داده می‌شود و همین باعث برداشت‌های اشتباه می‌شود و بهتر است هروقت موضوعی بطور کامل تایید شد آن را قبول کنیم.

وی با اشاره به خبر کشنده‌تر بودن ویروس جهش یافته‌ی انگلیسی، بیان کرد: در مورد ویروس جهش یافته‌ی انگلیسی بحث کشنده‌تر بودن آن هنوز چندان مطرح نیست، بلکه موضوع قابلیت انتقال آن است که این هم نیاز به بررسی بیشتر دارد، و طبق بررسی‌هایی که تا الان انجام شده، امکان واگیری ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر شده است که اینها به معنای کشنده‌تر بودن آن نیست، اما چون تعداد آلودگی افراد بیشتر شده، تعداد بستری بالاتر رفته و با ازدحام بیمارستانی و اشغال شده تخت‌ها و کمبود تخت در انگلستان و خستگی کادر درمان آن کشور، تعداد مرگ و میرها بیشتر شده است.

رضایی در مورد شرایط ایران در مورد بیماران جهش یافته، گفت: در ایران فعلا گزارشی از جهش نگران کننده‌ایی از ویروس در بیماران دیده نشده است البته بجز چند مورد که همگی به نوعی به سفر به انگلستان مرتبط بودند. البته باید در نظر داشت همیشه امکان جهش وجود دارد و باید در این مورد بسیار هشیار عمل کرد. در نظر داشته باشید که ویروس کرونا هر چقدر هم تغییر کند باز همان ویروسی است که دنیا ابزارهای مقابله با آن را در دست دارد که تغییر نمی‌کند و دستورالعمل‌های بهداشتی به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: بنابراین نباید در برابر خبرهایی در مورد جهش ویروس ناامید شویم و این موارد بهداشتی را کنار بگذاریم، بلکه توجه کنیم که همراهی مردم در پاییز اثر بسیار زیادی در کاهش روند ویروس داشت، و هرجای دنیا که مردم همراهی بیشتر داشتند کنترل بهتری بر موج‌ها داشتند.

رضایی در پایان افزود: روزهایی را خواهیم داشت که نیاز بیشتر به همراهی مردم داریم و مردم باید گوش به زنگ پیام های وزارت بهداشت باشند و یقین داریم که با همراهی عالمانه و صادقانه مردم در برابر امواج بعدی بیماری نتایج بهتری خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز