خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تصویب شد:

استفاده از ظرفیت خیرین در تامین و ارائه خدمات همگانی و عام المنفعه با اولویت محلات کمتر توسعه یافته

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۹۵۳

اعضای شورای شهر تهران مصوبه استفاده از ظرفیت خیرین در در تامین و ارائه خدمات همگانی و عام المنفعه با اولویت محلات کمتر توسعه یافته، اقشار محروم و آسیب دیدگان اجتماعی را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران مصوبه استفاده از ظرفیت خیرین در در تامین و ارائه خدمات همگانی و عام المنفعه با اولویت محلات کمتر توسعه یافته، اقشار محروم و آسیب دیدگان اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. 

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران  با ارائه این پیشنهاد گفت: طی ﻧﯿﻢ ﻗﺮن اﺧﯿﺮ، ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ ﻣﻘﺪﻣﻪ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺴﺘﺮده ﺷﻬﺮی را ﻓﺮاﻫﻢ آورده اﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ای ﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﮔﺰارشﻫﺎی ﻣﺮﮐﺰ ﺳﮑﻮﻧﺘﮕﺎهﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ در ۳۰ﺳﺎل آﯾﻨﺪه، ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮاﮐﺰ و ﮐﺎﻧﻮن‌ﻫﺎی رﺷﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﻬﺎن ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد. 

او افزود: اﯾﻦ رﺷﺪ ﺷﺘﺎﺑﺎن ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ و ﻇﻬﻮر ﺷﻬﺮﻫﺎ، ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل داﺷﺘﻪ و ﺑﺎ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی ﻫﻤﺮاه ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﮐﺸﻮرﻫﺎی درﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺎ وﻇﯿﻔه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﺮخ ﺑﯽﺳﺎﺑﻘﻪ رﺷﺪ ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﻣﻬﺎﺟﺮتﻫﺎی ﻣﺮﮐﺰﮔﺮا، ﺟﺪاﯾﯽ ﮔﺰﯾﻨﯽ‌ﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﻮزﯾﻊ ﻧﺎﻣﺘﻌﺎدل ﺧﺪﻣﺎت و اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪه و ﺗﺎﮐﻨﻮن ﻧﯿﺰ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﭘﯽرﯾﺰی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣوﺛﺮ و ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺸﮑﻼت ﻣﻮﺟﻮد ﻧﺒﻮده و در واﻗﻊ، ﺑﺎ ﻧﻮﻋﯽ ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ و ﻧﺮخ ﺑﺎﻻی ﻓﻘﺮ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪه‌اﻧﺪ. اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه (ﻓﻘﺮ) و ﻧﺮخ رﺷﺪ ﺑﺎﻻی آن ﮐﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ روﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﻮد، اﻣﺮوزه ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﻬﺮی ﺷﺪه اﺳﺖ. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮ ﺷﻬﺮی ﻧﯿﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮ در اﺧﺘﯿﺎر ﺳﺎﮐﻨﺎن ﻧﻮاﺣﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد و اﯾﻦ ﺑﻪ ﺗﻮزﯾﻊ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮ ﺧﺪﻣﺎت رﻓﺎﻫﯽ، ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﻧﻮاﺣﯽ ﻓﺮﺳﻮده و ﻓﻘﯿﺮﻧﺸﯿﻦ و ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ در ﻧﻮاﺣﯽ ﺷﻬﺮی ﻣﻨﺘﻬﯽ ﻣﯽﺷﻮد. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ اﯾﻦ ﺗﻮاﻓﻖ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻓﻘﺮ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ در ﺷﻬﺮﻫﺎ از مهم‌ترین ﻣﺴﺎﺋﻞ در ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮده و ﭼﺎﻟﺸﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان و ﻣﺪﯾﺮان ﺷﻬﺮی ﺑﺎ آن ﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 

فراهانی ادامه داد: ﺗاﺳﯿﺲ و ﺗﺸﮑﯿﻞ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی خیرین شهر و ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻤﺮ اﯾﻦ اﻧﺠﻤﻦ‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻬﺮی و ﻣﺴﻮوﻻن ﺷﻬﺮ ﺑﺮای ﻓﺮاﻫﻢ کردن زﻣﯿﻨﻪ رﻓﻊ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺷﻬﺮوﻧﺪان، ﺗﻼش ﺑﺮای ﻧﻮﻋﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻓﻘﺮ و ﻓﻘﯿﺮ در ﺑﯿﻦ ﺷﻬﺮوﻧﺪان و ﻣﺴﻮوﻟﯿﻦ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺷﻬﺮی اﻋﻢ از ﻧﻬﺎدﻫﺎی دﺧﯿﻞ در اﻣﻮر ﺷﻬﺮی و… ﺗﻐﯿﯿﺮ و اﺻﻼح روﯾﮑﺮد ﻣﺴﻮوﻻن از ﻧﮕﺎه ﺗﮏ ﺑﻌﺪی ﺑﻪ ﻣﺴاﻟﻪ ﻓﻘﺮ و اﯾﺠﺎد دﯾﺪی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﮕﺎه واﻗﻊ‌ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺗاﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار در ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻓﻘﺮ ﺷﻬﺮی اﻋﻢ از اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، ﮐﺎﻟﺒﺪی و… ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﻨﺎﺑﻌﯽ از ﻗﺒﯿﻞ آﻣﻮزش، ﺑﻬﺪاﺷﺖ، ﺧﺪﻣﺎت زﯾﺮﺑﻨﺎﯾﯽ و… در ﻣﺤﻼت ﻓﻘﯿﺮﻧﺸﯿﻦ ﺑﺮای ﺑﻬﺮه‌ﻣﻨﺪی ﺳﺎﮐﻨﺎن اﯾﻦ ﻣﺤﻼت از اﯾﻦ اﻣﮑﺎﻧﺎت و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ارﺗﻘﺎی ﻣﻨﺰﻟﺖ و ﺷﺄن اﯾﻦ ﻣﺤﻼت از این جمله است. 

 او گفت: باید ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪی از دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎی ﻣﺮدم و ﺑﻪ وﯾﮋه ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان و ﻧﺨﺒﮕﺎن ﻣﺤﻠﯽ ﺟﻬﺖ درﯾﺎﻓﺖ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ صورت بگیرد و باید از ﺗﻮان ﻣﺮدم ﻣﺤﻠﯽ در اﯾﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺸﺎرﮐﺖ آﻧﺎن در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﻃﺮحﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ اﻣﺮ ﻓﻘﺮزداﯾﯽ در ﻣﺤﻼت ﻓﻘﯿﺮﻧﺸﯿﻦ، ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﺤﻼت ﻓﻘﯿﺮﻧﺸﯿﻦ و ﺑﻬﺒﻮد اوﺿﺎع ﮐﺎﻟﺒﺪی آﻧﻬﺎ، ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﭘﺮاﮐﻨﺪه و اﺷﺘﻐﺎل ﮐﺎذب در ﻣﺤﻼت ﻓﻘﯿﺮﻧﺸﯿﻦ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﯿﺖ ﮐﺎﻟﺒﺪی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻣﻨﯿﺘﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی اﯾﻦ ﻣﺤﻼت بهره ببریم. 

فراهانی تصریح کرد: بر همین اساس و به منظور استفاده از ظرفیت خیرین در تامین و ارائه خدمات همگانی و عام المنفعه با اولویت محلات کمتر توسعه یافته، اقشار محروم و آسیب دیدگان اجتماعی طرحی به منظور سامان بخشی استفاده از ظرفیت مشارکت خیرین در شهر ارائه شده است. 

او در ادامه افزود: ۳۸ درصدعدم تحقق بودجه داریم و تا انتهای آذر ماه تنها ۶۲ درصد محقق شده و کثیری از فعالیت‌های شهری به خصوص در عرصه توسعه پروژه‌ها و فعالیت‌های خیرخواهانه همگی قطع شده است. 

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: مسئله فعال کردن سرمایه‌گذاری در چنین شرایطی و جلب مسئولیت اجتماعی و مشارکت خیرین شهر تهران به خصوص برای محلات کمتر توسعه یافته و اقشار محروم بسیار مهم است. 

فراهانی تاکید کرد: به همین دلیل طرحی پیشنهاد شده که با تصویب آن کمک می‌شود در کمیسیون‌های ذیربط اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش ایلنا، پیشنهاد استفاده از ظرفیت خیرین در تامین و ارائه خدمات همگانی و عام المنفعه با اولویت محلات کمتر توسعه یافته، اقشار محروم و آسیب دیدگان اجتماعی، به منظور سامان بخشی استفاده از ظرفیت مشارکت خیرین در شهر با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز