خبرگزاری کار ایران

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران اعلام کرد:

احتمال بالای انتقال کرونا از طریق مواد غذایی فله‌ای و سنتی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۵۴۰

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با هشدار نسبت به احتمال بیشتر انتقال کرونا از طریق مواد غذایی فله‌ای و سنتی نسبت به مواد غذایی صنعتی تاکید کرد: در مواد غذایی که به صورت سنتی تهیه می‌شوند، به ویژه شیر و لبنیات شانس انتقال کرونا به طور فزاینده‌ای افزایش می یابد.

به گزارش ایلنا، علیرضا زالی در نشست خبری تازه‌های تغذیه و کرونا، تاکید کرد: تامین تغذیه سالم و مکفی باید به عنوان یک راهبرد مهم در ستاد ملی مبارزه با کرونا مورد توجه دولت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در افرادی که از تغذیه سالم و کافی برخوردار نیستند شانس ابتلا به کرونا و مرگ ومیر بیشتر است؛ همچنین اقامت بیمارستانی این افراد و حضور در آی سی یو در این افراد نسبت به سایرین بیشتر است.

زالی با تاکید بر اهمیت تغذیه کافی و سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا، گفت: افرادی که دچار اختلالات تغذیه و یا چاقی هستند نسبت به دیگر افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند. بسیاری از افراد چاق، علی رغم چاقی از کمبود عناصر کمیاب تغذیه ای رنج می برند، علاوه بر این چاقی شانس ابتلا و مرگ و میر  کرونا را افزایش می‌دهد.

زالی با اشاره به دانش در حال تغییر بشر در مورد کرونا، یادآور شد: طبق بیانیه‌های سازمان جهانی بهداشت شواهد قطعی برای اینکه غذا به عنوان عامل اصلی انتقال کرونا در نظر گرفته شود، وجود ندارد اما نتایج جدیدترین تحقیقاتی که در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور انجام شده نشان می‌دهد نمی‌توان با قاطعیت گفت که غذا عامل انتقال کرونا نیست.

وی نسبت به برگزاری نشستی مشترک بین دانشگاه و صنایع غذایی برای خطر زدایی از مواد غذایی اعلام آمادگی کرد و گفت: شاید لازم باشد پروتکلهای بهداشتی تازه‌ای در حوزه صنایع غذایی در دوران کرونا تدوین شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر ضرورت اعمال برخی تغییرات در طبخ مواد غذایی در دوران شیوع کرونا، اضافه کرد: از جمله این موارد می‌توان به گرم کردن مجدد شیر پاستوریزه قبل از مصرف و استفاده از ماکروویو برای گرم کردن نان و غذا قبل از مصرف اشاره کرد.

زالی در ادامه بر لزوم حرکت صنعت کشور به سمت مکانیزاسیون فرایند تولید مواد غذایی تاکید کرد و افزود: در فرایند تولید مواد غذایی که حضور نیروی انسانی کمتر است به مراتب آلودگی کمتر مشاهده می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نتایج تحقیقات جدیدی که درباره انتقال کرونا از طریق مواد غذایی در انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور انجام شده، در نظرات مراجع علمی جهانی تردید آفرینی کرده است، گفت: نتایج این تحقیقات ممکن است کانسپت جهانی در این حوزه را دچار تغییر کند.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه سالم و داشتن یک سبد غذایی کافی در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها، تصریح کرد: اما از طرف دیگر باید از این نگاه افراطی و خطرناک پرهیز شود که فکر کنیم مواد غذایی می تواند فرد را در برابر بیمار نشدن تضمین کند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه ویتامین C، D، سلنیوم و همچنین روی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد، گفت: تحقیقات نشان داده که در کشور، اپیدمی آنفلوآنزا در زمستان با کمبود ویتامین Dافراد ارتباط مستقیمی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بقای ویروس کرونا در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد به مدت دو سال، تصریح کرد: فرایند انجماد برای از بین بردن کرونا تاثیری ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه ثابت شده اسید معده انسان تا حد زیادی موجب کاهش قدرت بیماری زایی کرونا می شود، گفت: ممکن است در افراد مسن یا همچنین افرادی که از داروهای ضد اسید معده استفاده می کنند، اسید معده کاهش یافته و فرد در معرض ابتلا به کرونا قرار گیرد.

زالی با بیان اینکه چه غذا خاستگاه آلودگی کرونا باشد و چه نباشد، آلودگی مواد غذایی در فرایند طبخ، بسته بندی و حمل و نقل محتمل است، گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی درباره کسانی که با مواد غذایی سر و کار دارند باید سختگیرانه‌تر باشد.

وی نانوایی‌ها و قنادی‌ها را یکی از محل‌های مهمی دانست که باید به رعایت پروتکل های بهداشتی در آن ها توجه ویژه ای شود.

زالی با بیان اینکه چربی موجود در مواد غذایی موجب مصونیت ویروس می شود، گفت: کرونا در غذاهای چرب ماندگاری بیشتری دارد. همچنین قند ویروس کرونا را در برابر حرارت مقاوم می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز