خبرگزاری کار ایران

دانشگاه‌های ما ظرفیت تولید و تربیت نیروی متخصص را دارند/ ضرورت حمایت خیرین از آموزش عالی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۳۱۷

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد بسیار معدودی از افراد را دولت به عنوان بورسیه برای خارج از کشور اعزام می‌کند که شاید قریب به ۱۰۰ نفر در سال جاری باشد، لذا نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ما ظرفیت تولید و تربیت نیروی متخصص به طور کامل دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با خیرین آموزش عالی اظهار داشت: کار خوبی که در حوزه همکاری مشترک اتفاق افتاد کار بدیع و موثری بود و حتماً انشاءالله ادامه خواهد داشت. برنامه‌ریزی‌ها برای سال بعد هم در این زمینه است که سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویی اعلام خواهد کرد. 

وی ادامه داد: ما در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، این ایام را گرامی می‌داریم. در عرصه‌های مختلف علی‌رغم همه محدودیت‌ها و گرفتاری‌ها کارهای بسیار ارزشمندی شده است. اگرچه برخی نقدها و انتقادها پررنگ است اما همه دوست دارند آن بخش خالی لیوان هرچه زودتر پر شود. ایجاد امید و شادابی در جامعه نیاز دارد که آن بخش پر لیوان را در هر حوزه‌ای به مردم نشان دهیم. 

وزیر علوم گفت: در حوزه آموزش عالی در همین مدت ۴۰ سال کلیه نیازهای کشور را در آموزش و تربیت نیروی انسانی تحصیلکرده دانشگاهی، متخصص و کارشناس تامین کردیم. امروز که در خدمت شما هستیم تعداد بسیار معدودی از افراد را دولت به عنوان بورسیه برای خارج از کشور اعزام می‌کند که شاید قریب به ۱۰۰ نفر در سال جاری باشد، لذا نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ما ظرفیت تولید و تربیت نیروی متخصص به طور کامل دارد. 

غلامی ادامه داد: فارغ التحصیلان ما هر جای دنیا که می‌روند، می‌درخشند. استاندارد آموزش‌های ما استاندارد بالایی است. بعضا نقد می‌شود که فارغ التحصیلان ما در بعضی از حوزه‌ها از جمله صنعت خیلی راحت نمی‌توانند وارد شوند. این مربوط به آن نیست که آموزش ما مشکل دارد. بلکه صنعت ما با دانش و فناوری‌های جدید به روز شود. در غیر اینصورت چرا فارغ التحصیلان ما در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌درخشند؟ این نشان می‌دهد جوانان ما برای فناوری‌های جدید، علم به روز و دانش روز تربیت شدند. 

وی افزود: بخش قابل توجهی از جامعه ما تحصیلات دانشگاهی دارد و این حتماً در نگاه به آینده کشور مهم بوده است و اثرات خودش را نشان خواهد داد. در حوزه پژوهش لازم به به گفتن جزئیات نیست. در سال‌های متمادی ما در زمره ۲۰ کشور مطرح دنیا قرار داریم. در پنج، شش سال گذشته جزء ۱۵.۱۶ کشور مطرح دنیا از لحاظ تولید دانش، کیفیت دانش تولیدی و عرضه آن به جوامع بین المللی قرار داریم. 

وی ادامه داد: همه اینها با تلاش جوانان و مدیران خودمان در کشور در عین اعمال محدودیت‌های متعدد به جامعه‌ی ما از آن جامعه علمی کشور اتفاق افتاده است لذا این دستاورد ارزشمند ما را در دنیا سربلند و سرافراز کرده است. خیلی از کشورها باورشان نمی‌شود که جمهوری اسلامی ایران این جایگاه را در حوزه علم و تحقیقات داشته باشد. بعضی از رشته‌های علمی ما جز ۱۰ کشور دنیا قرار دارد. 

غلامی بیان کرد: در دانشگاه‌های ما قریب به ۲۰۰ مرکز رشد در حال فعالیت هستند همه دانشگاه‌های ما مرکز رشد و پارک‌ها نیز کنار آن‌ها هستند. قریب به۶ هزار شرکت دانش بنیان الان در این مجموعه‌ها کار می‌کنند. نمونه‌ای از کارهایشان را شما در دوره تحریم در دوره بیماری کرونا ملاحظه کردید. این جریان بالنده و پویایی است که آینده خوبی را در کشور رقم خواهد زد. حتما برنامه‌ریزان و قانونگذاران به خصوص آقای مرادیان که در مجلس حضور دارند باید مراقبت ویژه‌ای برای حمایت از مجموعه‌های علمی کشور داشته باشند. 

وی در خصوص نقش خیرین در پیشرفت آموزش عالی گفت: آمدن خیرین درکنار این مجموعه که سرمایه گرانقدری را برای کشور رقم زده حتما امید بخش است و در توانمندسازی کمک خواهد کرد. بحث حمایت از دانشجویان و تکریم آن‌ها برای زیست آن‌ها در دانشگاه و ادامه تحصیل آن‌ها حتما یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است. 

غلامی خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه زمینه‌های مختلف را داریم که می‌تواند مورد حمایت خیرین عزیز قرار بگیرد از حمایت، از رفاهیات دانشجویان، زیست دانشجویی یا در حوزه کمک به تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی، این کمک‌ها می‌تواند موثر باشد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: خوشبختانه ما هر دانشگاهی که می‌رویم تابلوهای متعددی در جاهای مختلف مبنی بر اعلام و معرفی اینکه یک یا چند نفر از خیرین در زمانی آنجا بوده‌اند و با حضورشان آثار ماندگاری را هم به جا گذاشتند، مواجه می‌شویم. این باعث افتخار و سربلندی ماست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز