خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل مطرح کرد:

تحریم‌های ناعادلانه نظام جهانی علیه ایران؛ زمینه‌ساز مسیرهای حیاتی جهت بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۲۱۸

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی گفت: تحریم‌های ناعادلانه نظام جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، مسیرهای حیاتی را برای بین المللی‌سازی آموزش عالی باز کرد.

به گزارش ایلنا، سالار آملی در نشست شورای سیاست‌گذاری بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) اظهار داشت: در دوره‌ای که دانشگاه‌های ما با تحریم‌های ناعادلانه آمریکا و شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند توانستند با بهره‌مندی از فضای مجازی، مسیرهای حیاتی را برای بین‌المللی‌سازی آموزش عالی باز کنند. اگر این نوآوری‌ها در دوران کرونا نبود فعالیت‌های علمی بین‌المللی با عنایت به مشکلات عدیده داخلی کاهش پیدا می‌کرد. 

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی با اشاره به دوره‌های گذار آموزش عالی در طول حیات جمهوری اسلامی گفت: در طول ۴۰ سال گذشته، جامعه علمی کشور سه دوره متفاوت را پشت سر گذاشت؛ دوران پیشرانی آموزش عالی در اواخر دهه هفتاد، دوران پیشرانی پژوهش با محوریت چاپ مقالات علمی در isi و اسکوپوس و دوره سوم که در اواخر دهه ۸۰ شکل گرفت و دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های نوآور و فناور یا نسل سوم و چهارم گذر کردند. 

سالار آملی افزود: در دوران گذر به فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه، برون‌گرایی سبب شد که جوامع علمی و دانشگاهی ما به سمت رفع نیازهای جامعه حرکت کنند. اندیشه‌ها و دانش از سرزمین‌ها عبور کرد و مرزهای ملی را درنوردید و دانشگاه‌ها توانستند با ادامه حیات در فرامرزها به آینده خود امیدوار باشند. در حالی که درون‌گرایی باعث شیوع بی‌نظمی و معیارهای نامشخص می‌شد، برون‌گرایی سبب شد تا ارتقای کمی، ارتقای اقتصادی و توسعه کیفی در جوامع علمی ما به طور مشخص دیده شود. 

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه بهترین پیشران و نیروی محرکه برای برون‌گرایی، سرمایه اجتماعی یک دانشگاه می‌باشد، یادآور شد: متخصصان دانشگاهی با بهره‌مندی از نوآوری و توانمندی‌های علمی می‌توانند به نیروی مهمی در عرصه بین‌المللی تبدیل شوند. پذیرش تفاوت، تجهیز به تحلیل و تلاش برای تغییر از جمله مشخصه‌های سرمایه‌های اجتماعی بین‌المللی دانشگاه‌ها به شمار می‌آیند. دکتر سالاری افزود: راه اندازی دوره‌های مشترک آموزشی، یکی از کلیدی‌ترین راه کارها برای افزایش سرمایه اجتماعی دانشگاه می‌باشد. 

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به مأموریت و رسالت دانشگاه الزهرا (س) برای آموزش و تربیت قشر خاصی از جامعه ایران یعنی زنان گفت: دانشگاه الزهرا باید پرچمدار زنان دانشمند جهان اسلام و جهان در حال توسعه باشد. شما باید برای این مهم تلاش کرده و مبارزه کنید؛ این دانشگاه می‌تواند با بهره‌مندی از قدمت تمدن ایرانی به این مهم دست پیدا کند. 

وی حضور دانشگاه الزهرا (س) در سازمان‌های بین‌المللی زنان دانشمند را یکی از مهم‌ترین موضوعات کلیدی برای رسیدن به این مهم برشمرد و به مسئولان این دانشگاه توصیه کرد در برخی از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که در قالب زنان دانشمند جهان اسلام فعالیت می‌کنند، حضور پیدا یابند. 

در ادامه این نشست مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) گزارشی از سیاست‌های بین المللی شدن این دانشگاه در سال‌های گذشته و سال‌های پیش‌رو ارائه کرد. 

گفتنی است در نشست شورای سیاست‌گذاری بین المللی دانشگاه الزهرا (س) رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، معاونان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه و دکتر علیزاده معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی نیز حضور داشتند و به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز