خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و کو با ایلنا مطرح شد:

آتش سوزی پارک ملی گلستان در دی ماه بی‌سابقه بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۲۶۶

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت:هیچ وقت در دی ماه چنین درجه حرارتی را نداشتیم، هر سال وقتی که خزان می‌شود درجه هوا هم با آن کم می‌شود، اما امسال این طور نبود و یکی از عوامل آتش سوزی همین تغییر اقلیم بود.

«محمدرضا کنعانی» مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به ۴۷ هکتار خسارت وارد شده در آتش سوزی پارک گلستان، در مورد چگونگی جبران خسارت، بیان کرد: در نظر داشته باشید که در این آتش سوزی درخت‌های سبز درگیر نشدند و بیشتر درخت‌های خشک و کُنده‌های کف جنگل دچار حریق شدند که بنظر سال آینده احیا خواهند شد.

وی ادامه داد: از اول فصل گرم تا پایان آذر ماه که زمان ریسک حریق است، ما ۶ هزار متر مربع حریق داشتیم در صورتی که میانگین ۱۰ سال اخیر ما سالی ۲۰۰ هکتار آتش سوزی بوده است.

کنعانی افزود: یعنی امسال عملکرد ما در رابطه با حریق یک عملکرد بی‌نظیر بود، به جای اینکه سالی ۲۰۰ هکتار حریق داشته باشیم، امسال فقط ۶۰۰۰ هکتار بوده است ولی در دی ماه که درختان خزان می‌کنند و رطوبت کاهش پیدا می‌کند، ما حرارت بی‌سابقه‌ای را داشتیم که با کوچک‌ترین خطای انسانی که عمد با غیر عمد بوده حریق شروع شده است و در این بین وزش باد هم مزید بر علت شده است و آتش گسترده‌تر شد.

وی بیان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در این حریق همان تغییر اقلیم است، چون هیچ وقت در دی ماه ما چنین درجه حرارتی را نداشتیم، هر سال وقتی که خزان می‌شود درجه هوا هم با آن کم می‌شود اما امسال این طور نبود و یکی از عوامل آتش سوزی همین تغییر اقلیم بود.

مدیر کل محیط زیست گلستان افزود: ما همیشه یک دوره ریسک کمتر و یک دوره ریسک بیشتر را داریم که در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد حریق ما در عرصه‌های مرتعی پارک ملی گلستان اتفاق می‌افتاد و در مهر، آبان و آذر حریق را در عرصه‌های جنگلی داشتیم، اما امسال در دی ماه هم تجربه‌ حریق داشتیم که این اتفاق برای اولین بار بود، بنابراین آمادگی ما نباید محدود به یک ماه خاص باشد بلکه باید در تمام ماه‌ها برای احتمال آتش سوزی آماده باشیم. 

وی در پایان گفت: البته ما آمادگی داشتیم و در همان اوایل شروع حریق از دو مسیر آن را کنترل کردیم که وزش باد کنترل مسیر سوم را از دست ما خارج کرد، اما آن هم در آخر با کمک نیروها کنترل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز