خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بازنگری سطح صلاحیت‌های معلمی در دانشگاه شهید رجایی/ اساتید باید دانش خود را به روز کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۳۱۴

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: ما مسئولیت تربیت دبیر برای تدریس کتب درسی را داریم، از این رو سعی کردیم سطح صلاحیت‌های معلمی را بازنگری کنیم.

«حمیدرضا عظمتی» رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره موضع گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کارکرد دانشگاه شهید رجایی و ایجاد یک نگاه تحولی در آن بیان کرد: یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت معلم است. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم به عنوان یکی از دو دانشگاه تربیت معلم برای کشور، باید در مسیر این برنامه‌ها قدم بردارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما در سال‌های اخیر قدم‌های جدی و خیلی محکمی برداشتیم و در حال حرکت به سمت جلو هستیم. اولین اتفاق در این راستا، تهیه سند راهبردی دانشگاه بود که منبعث و مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. 

عظمتی درباره ارائه پیشنهاد  مقطع کارشناسی ارشد دبیری فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: فعالیت‌های متعدد دیگری در راستای این سند انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تدوین و پیشنهاد رشته‌های جدید که در واقع کمک به سند تحول بنیادین می‌کند، اشاره کرد که یکی از بارزترین آنها، رشته‌ مدیریت آموزشگاهی فنی حرفه‌ای و هنرستان‌ها است. در ادامه ما پیشنهاد کارشناسی ارشد دبیری فنی و حرفه‌ای و کارشناسی ارشد دیپلماسی مهارتی را نیز مطرح کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: علاوه بر این مقطع دکترا برای برخی رشته‌های تخصصی به عنوان ماموریت جدید تعریف شدند. فعالیت سوم در دانشگاه ما بازنگری در دروس صلاحیت‌های معلمی است که مبتنی بر سند تحول بنیادین خواهند بود.

وی افزود: ما مسئولیت تربیت دبیر برای تدریس کتب درسی را داریم، از این رو سعی کردیم سطح صلاحیت‌های معلمی را در سال‌های اخیر بازنگری کنیم. علاوه بر اینها گنجاندن درس‌های جدید، بازنگری در فرآیند کارورزی و… از جمله اتفاقاتی بود که در مسیر سند تحول بنیادین ایجاد شده است. 

عظمتی اضافه کرد: یک سری فعالیت‌ها مثل استانداردسازی فضاهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه که نسبتا وسیع هستند، در حد بضاعت انجام شدند و اینها قدم‌های موثر بود که در راستای تحقق سند تحول بنیادین ایجاد شده است. در کنار اینها فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی برای دانشجو معلمان هم انجام می‌شود که در نهایت کمک می‌کند ما معلم‌های بهتری تحویل نظام تعلیم و تربیت بدهیم. 

وی در خصوص افزایش دوره‌های کارورزی گفت: در یک برهه‌ای دوره کارورزی در دانشگاه دو واحد بود، اما اکنون به ۱۲۰ ساعت رسیده و این دوره وسیع‌تر از قبل شده و طی سه دوره برگزار می‌شود. دانشگاه ما یک دانشگاه ساختار یافته و قابل قبول به لحاظ استاندارد‌های دانشگاهی است. البته این به منزله رفتن تمام راه نیست و ما باید قدم‌های موثرتری را برداریم که بتوانیم یک معلم در تراز سند تحول بنیادین به جامعه تحویل جامعه دهیم. 

عظمتی در توضیح پیشنهاد مقطع کارشناسی ارشد دبیری فنی و حرفه‌ای گفت: این طرح یک پیشنهاد جدید است که به جای طی کردن دوره یک‌ساله مهارتی، افراد می‌توانند مقطع کارشناسی ارشد را طی دو سال بگذارنند. با این روش طبیعتا می‌توانند مهارت‌های جدیتر و قوی‌تری را بگذرانند. 

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت:تصور ما این است که تربیت معلم بر سه ستون دانش تخصصی، مهارت‌های معلمی و در نهایت بر صلاحیت‌های معلمی استوار است. صلاحیت‌های معلمی مشتمل بر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و پرورشی می‌شود. این سه ستون باید متوازن در دانشگاه‌ها دنبال شود، لذا ما در حوزه دانش تخصصی گرایش‌های مختلفی داریم که در مقطع دکترا هم وجود دارد. اساتید ما باید دانش خود را به روز کنند و این دانش را به دوره‌های تحصیلات تکمیلی و به دانشجو معلمان خود منتقل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز