خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با ایلنا:

جان شهروندان در ۱۲۰ ساختمان در خطر است/ مجلس مسئولیت آحاد جامعه را نسبت به موضوع ایمنی مشخص کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۴۶۱

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: برطبق آخرین آمارهای ما ساختمان‌‌هایی که آسیب‌زا هستند و ممکن است، جان شهروندان را به مخاطره بیاندازند، حدود ۱۲۰ ساختمان هستند که باید اقدامات فوری در خصوص آنها صورت گیرد.

«مهدی داوری» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به چهارمین سالگرد حادثه پلاسکو و شهادت تعدادی از آتش‌نشانان در این حادثه درباره ساختمان‌هایی که از لحاظ ایمنی نیاز به مداخله فوری دارند، گفت: سازمان ‌آتش‌نشانی حدود ۳۳ هزار ساختمان را در تهران مورد بررسی قرار داده است که از این تعداد ۳۵۰۰ ساختمان نیاز به مداخله و اصلاح سیستم ایمنی دارند.

وی ادامه داد: برطبق آخرین آمارهای ما ساختمان‌‌هایی که آسیب‌زا هستند و ممکن است، جان شهروندان را به مخاطره بیاندازند، حدود ۱۲۰ ساختمان است و در شرایط حادتری هستند و باید اقدامات فوری در خصوص آنها صورت گیرد. بیشتر این ساختمان‌ها نیز از ساختمان‌های خصوصی یا ساختمان‌های قدیمی تهران در شرایط خاص هستند و وضعیت کاربری آنها نیز ممکن است با مشکلاتی همراه باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید براینکه چندین بار این ۳۳ هزار ساختمان توسط بازرسان سازمان آتش‌نشانی مورد بازدید قرار گرفته است، تصریح کرد: تمام مشکلات و مخاطرات این ساختمان‌ها را احصا کردیم و به همراه راهکار و دستورالعمل‌های اصلاحی را مالکان و بهره‌برداران آنها اعلام کرده‌ایم، اما اینکه برخی از مالکان یا بهره‌برداران ممکن است توجهی به دستورالعمل‌های ما نداشته باشند، بحث دیگری است که ما معتقدیم خلاءهای موجود در قوانین مرتبط با ایمنی باعث این مسئله می‌شود که برخی از مالکان و بهره‌برداران ساختمان‌های ناایمن با خیالی آسوده توجهی به تذکرات ما ندارند.

داوری ادامه داد: ما نمی‌توانیم برای ۳۳ هزار ساختمان یا حتی برای ۳۵۰۰ ساختمان پرونده حقوقی تشکیل دهیم و از این طریق پیگیری کنیم. بنابراین معتقدم مجلس محترم نیز باید در این خصوص چاره‌ای بیاندیشد و مسئولیت افراد را و نه فقط دستگاه‌های دولتی یا نهادهای عمومی، بلکه مسئولیت فرد فرد آحاد جامعه را نسبت به موضوع ایمنی مشخص کند.

او افزود: آن چیزی که در حال اتفاق است، این است که بدنه کارشناسی شهرداری تهران بازدیدها را انجام می‌دهد و تذکرات به مالکان و بهره‌برداران ارائه می‌شود، اما توجهی نمی‌شود و این نشان‌دهنده این است که به تذکرات ما توجهی نمی‌شود.

وی درباره سرانجام انتشار اسامی ساختمان‌‌های ناایمن در سامانه برخط پایش ایمنی شهرداری تهران گفت: سازمان آتش‌نشانی براساس مصوبات شورای شهر تهران موظف است به ایجاد سامانه‌ای برای پایش برخط ایمنی ساختمان‌ها در شهر تهران است.این سامانه برخط ایجاد شد و بارگذاری اطلاعات در آن انجام شده است و همچنان اطلاعات این سامانه هر روز به روزرسانی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به نمایش این اطلاعات برای شهروندان گفت: در این خصوص ما با ملاحظاتی روبرو شدیم، تقریبا هم در اکثر کشورهای دنیا که ما این موضوع را رصد کردیم در هیچ جا درباره جزییات ناایمنی ساختمان‌ها به صراحت از نظر نمایش شهروندی صحبت نمی‌شود، اما دستگاه‌های مربوطه به دنبال رفع این موضوع هستند و آن را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: ملاحظاتی که صورت گرفت، باعث شد که این مسئله نمایش اطلاعات برای شهروندان کمی با مشکل روبرو شود. البته شورای شهر پیگیر این موضوع بود و جلسات متعددی در این خصوص با تولیت خانم دکتر آروین در شورا در حال انجام است و نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است و اصلاحاتی که باید انجام می‌شد، در حال انجام است و هر زمانی که کامل شود آن سطح از اطلاعات را که مجاز هستیم برای شهروندان به نمایش می‌گذاریم. تقریبا اطلاعات ۶ هزار ساختمان مهم شهر تهران در این سامانه بارگذاری شده است و همانطور که گفتم، ۳۵۰۰ ساختمان نیازمند توجه به مسئله ایمنی هستند.

داوری در پاسخ به این سوال که پس از حادثه پلاسکو تذکراتی درباره پاساژ دراکولا نیز داده شد، آیا موارد ایمنی در این نوع پاساژ‌ها رعایت می‌شود، گفت: پاساژ دراکولا یا هر پاساژ دیگری در همان مقطع یک اقداماتی را انجام دادند و منجر به این شد که بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما این به معنی انجام تمام اقدامات لازم نبود و به آنها فرصت داده شد.

وی ادامه داد: مسئله بعدی این است که فاکتورهای ایمنی فاکتورهایی نیستند که یکبار برای همیشه اجرا شوند. موضوع ایمنی یک ساختمان ضرورت دارد که به طور دائم مورد بررسی و نگهداری قرار بگیرد، یعنی ممکن است دوباره سیستم‌ها دچار نقص شوند و از نظر عملکردی با مشکل مواجه شوند. بنابراین اگر یک مکانی تاییدیه سازمان آتش‌نشانی را دریافت کند، ممکن است در اثر بی‌توجهی چندماه بعد دچار مشکلاتی شود. بنابراین سیستم ایمنی یک ساختمان باید همواره از سوی مدیریت یا بهره‌برداران ساختمان رصد شود.

او درباره ایمنی‌ ساختمان‌های جدید گفت: هر ساختمانی با هر تعداد طبقه و هر کاربری که بخواهد در تهران ساخته شود، باید ضوابط آتش‌نشانی را رعایت کند و سازمان سختگیرانه این موضوع را پیگیری می‌کند و اگر ساختمانی تمهیدات و ضوابط لازم را رعایت نکرده باشد، قطعا نمی‌تواند از سازمان آتش‌نشانی تاییدیه دریافت کند. این ضوابط توسط مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی تدوین می‌شود و هر چند سال یک‌بار براساس نیازهای جامعه این ضوابط به روزرسانی می‌شود. البته سازمان آتش‌نشانی تهران و دیگر کلان‌شهرها نیز در این به روزرسانی به واسطه تجربیاتی که دارند، همکاری می‌کنند. تعدادی از ساختمان‌های نوساز نیز به دلیل اینکه هنوز نتوانسته‌اند، تمهیدات ایمنی را رعایت کنند موفق به اخذ تاییدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی ندارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره ساختمان پلاسکوی جدید گفت: نقشه‌های ایمنی این ساختمان توسط سازمان تایید شده است و موارد مورد نظر ما نیز اعلام شده است. ما نیز این موارد را رصد می‌کنیم، قطعا زمانی که ساختمان پلاسکو برای دریافت پایان‌کار نیز اقدام کند، یکی از مسائل مربوط به آن نیز تاییدیه سازمان آتش‌نشانی است و تمام مواردی که برای ایمنی ساختمان ابلاغ شده است، دقیقا مورد پایش قرار خواهند گرفت، درصورتی که این موارد اجرا شده باشد، سازمان تاییدیه ایمنی ساختمان پلاسکو را نیز در پایان کار صادر خواهد کرد.

داوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت تحت پوشش قرار گرفتن شهدای آتش‌نشان در بنیاد شهید گفت: در خصوص تحت پوشش قرارگرفتن خانواده‌های شهدا در بنیاد شهید متاسفانه هنوز اقدام مثبتی صورت نگرفته است و فقط تسهیلاتی که براساس مصوبات شورای شهر به خانواده‌ها اعطا می‌شود، سازمان آن‌ها را انجام می‌دهد. بنیاد بخشی را برای شهدای خدمت تحت پوشش خود ندارد و درخواست همه خانواده‌ها این است که شهدای آتش‌نشان تحت پوشش بنیاد شهید قرار بگیرند و امیدواریم قوه مقننه در این خصوص نیز مساعدتی را انجام دهند.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در مردادماه سال جاری نیز شهید حیدری در حین خدمت به شهادت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز