خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس پیشگیری ناجا در گفت‌وگو با ایلنا:

امنیت خصوصی باید تقویت شود/ پلیس مسئول نگهداری معتادان نیست/ فردِ‌ معتاد باید درمان شود و به جامعه برگردد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۰۷۶

رییس پلیس پیشگیری ناجا گفت: پیشگیری از جرم باید یک شعار عمومی و یک وظیفه همگانی تلقی شود.

«سردار مهدی معصوم‌بیگی» رییس پلیس پیشگیری ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه ما معتقد هستیم که پلیس خانه مردم است و به ویژه کلانتری و پاسگاه‌ها ملجا و پناهگاه مردم هستند، گفت: خط مقدم ماموریت‌های نیروی انتظامی پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها هستند که از حوزه‌های اساسی پلیس پیشگیری نیز به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: از سیاست‌های پلیس پیشگیری این است که اقتدار نرم را بر اقتدار سخت ترجیح دهد و در رویکردها و ماموریت‌ها این موضوع را مورد توجه قرار دهد، چراکه اقتدار در دو بخش فوق قابل دسته‌بندی است. اقتدار نرم شامل حوزه‌های گفتمان‌سازی، مسئول‌سازی، جامعه‌محوری، قدرت پاسخگو بودن و خیرخواهی پلیس نسبت به مشکلات مردم است. همچنین خود را از مردم و برای مردم دانستن از مولفه‌های اقتدار نرم است.

رییس پلیس پیشگیری ناجا درباره جامعه‌محور بودن پلیس تصریح کرد: پلیس پیشگیری یک پلیس جامعه محور است. ما در پلیس پیشگیری رویکرد ایجابی را بر رویکرد سلبی مقدم و به عنوان یک سیاست دنبال می‌کنیم و به طور مشخص مداخله پلیس قبل از وقوع جرم را به عنوان یک راهبرد اساسی مد نظر داریم، چراکه معتقدیم به میزانی که افزایش قدرت پیش‌بینی فراهم شود، قدرت پیشگیری تقویت می‌شود و پلیس می‌تواند قبل از اینکه جرمی به وقوع بپیوندند مداخله کند. این یکی از رویکردها وراهبردهای اساسی پلیس است، البته نقش مردم و دستگاه‌های مسئول بسیار مهم است و نمی‌توانیم پیشگیری از جرم را محقق کنیم، بدون اینکه مشارکت مردم را به همراه داشته باشیم.

سردار معصوم‌بیگی با بیان اینکه در حقیقت پیشگیری از جرم باید یک شعار عمومی و یک وظیفه همگانی تلقی شود، تصریح کرد: در دنیا نیز به همین صورت است و اینگونه نیست که فقط نهادهای حاکمیتی به ویژه پلیس و دستگاه قضایی متکلف امر پیشگیری از جرم باشند و این موضوع باید در کشور تبدیل به یک وظیفه همگانی شود. نیروی انتظامی نیز با تشخیص این موضوع و احصای ضرورت این موضوع بحث پیشگیری از جرم را ساختارمند کرده است و ما امروز در نیروی انتظامی یک پلیس تخصصی برای پیشگیری از جرم داریم.

وی ادامه داد: پلیس ساختارهای پیشگیری از جرم را طراحی و عملیاتی کرده است، اما لازمه‌اش این است که بیش از گذشته جامعه و مسئولان به این موضوع توجه کنند و حوزه پیشگیری از جرم به معنی عام تقویت شود. به عبارت دیگر امنیت خصوصی را ما باید تقویت کنیم.

رییس پلیس پیشگیری ناجا درباره مولفه‌های امنیت خصوصی گفت: امنیت خصوصی دارای مولفه‌های مختلفی از جمله استفاده از نگهبان محله، استفاده از سیستم‌های هشدار دهنده در اماکن، ساختمان‌های مسکونی، پاساژها و ...است. همچنین استفاده از ابزارهایی که مانع از سرقت و جرم شوند از مولفه‌های امنیت خصوصی است و در حقیقت تقویت کننده امنیت خصوصی هستند. این موارد باید در جامعه رشد پیدا کرده و تقویت شود.

سردار معصوم‌بیگی درباره امنیت عمومی تاکید کرد: چتر پلیس در حوزه امنیت عمومی گسترده است و پلیس در جامعه حضور دارد و به عبارتی از امنیت خصوصی پیشتیبانی می‌کند. حتی آموزش مردم و افزایش مهارت مردم در چگونه رفتار کردن با موضوعات و ناهنجاری‌ها از نظر من در حوزه امنیت خصوصی قابل تعریف است. مردم باید آموزش دیده باشند که اگر با پدیده‌ای مواجه شدند، مهارتی داشته باشند تا بتوانند با آن پدیده برخورد کنند. به طور مثال دو خودرو تصادف می‌کنند اگر افراد آموزش لازم برای مدیریت صحنه نداشته باشند، منجر به دعوا و نزاع خواهد شد. اما اگر بتوانند صحنه را مدیریت کنند از نزاع و درگیری جلوگیری می‌شود. بنابراین پیشگیری از جرم باید به یک شعار همگانی تبدیل شود.

وی در پاسخ به این سوال که در منطقه هرندی علی‌رغم تلاش‌های سه ساله پلیس برای پاکسازی این محلات اما شاهد هستیم که هنوز آسیب‌ها در این محله وجود دارد، نقش دستگاه‌های دیگر را در تامین امنیت این مناطق چقدر موثر می‌دانید، گفت: اینکه می‌گویم وظیفه همگانی است به معنی این است که بخشی از این وظیفه همگانی بر عهده مردم است و بخشی از آن بر عهده دستگاه‌های دیگر است. پلیس از دستگاه‌هایی است که تلاشش مستمر و شبانه روزی است و تعطیل‌بردار نیست، اما به تنهایی تلاش پلیس کافی نیست. به عبارت دیگر ما جرم را تک مولفه‌ای نمی‌بینیم که بخواهیم برای آن تحلیل تک مولفه‌ای داشته باشیم. وقتی جرم شکل می‌گیرد، مجموعه‌ای از مولفه‌ها، نابسامانی‌ها و مشکلات در آن دخیل هستند، اگر ما تحلیل جرم را تک مولفه‌ای ببینیم به خطا رفته‌ایم.

او خاطرنشان کرد: پلیس بخشی از مسئولیت را برعهده دارد و دیگر دستگاه‌ها نیز بخش دیگری از مسئولیت را برعهده دارند. در منطقه شوش و هرندی نیز که به آن اشاره کردید، پلیس بارها و بارها عملیات پاکسازی اجرا کرده است، اما به تنهایی کافی نبوده است و دیگر دستگاه‌ها نیز وظیفه دارند. پلیس که مسئول نگهداری معتادان نیست و در بعد سازمانی چنین ساختاری ندارد و همچنین چنین تکلیفی بر عهده پلیس نیست. پلیس وظیفه جمع‌آوری این افراد را دارد، اما گام بعدی آن نگهداری است و همچنین در گام بعدتر باید محلی باشد که این افراد درمان شوند و در مرحله بعدتر باید این افراد بهبودیافته به جامعه بازگردند و پس از بازگشت به جامعه ماندگار شوند و حداقل ۷ الی ۸ گام در این زمینه وجود دارد، اما چون این زنجیره متصل بهم نیست و حلقه‌های مفقوده متعدد دارد، نمی‌توانیم این زنجیره را متصل کنیم و مشکل همچنان وجود دارد.

رییس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: البته نمی‌خواهم بگویم دستگاه‌های دیگر اقدامی را انجام نمی‌دهند، بلکه ما یک بحث مبنایی را مطرح کرده‌ایم و معتقدیم برای مقابله و پیشگیری از جرم باید حلقه‌ها باهم متصل شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز