خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سه شرکت دیگر وارد فاز تست انسانی واکسن کرونا می‌شوند/ آخرین جزئیات از مراحل ساخت واکسن مشترک با کوبا

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۶۹۴

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: طی دو الی سه هفته‌ی آینده سه شرکت دیگر هم مجوز ورود به فاز تست انسانی واکسن کرونا را می‌گیرند.

«مصطفی قانعی» دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به پروژه ساخت واکسن کرونا با همکاری ایران و کوبا بیان کرد: پروژه ایران و کوبا تازه قراردادش منعقد شده است، بنابراین هنوز به مرحله‌ی پیشرفت نرسیده است و الان همانطور که گفتم فقط قرارداد منعقد شده است.

وی ادامه داد: در مورد واکسن‌های ایرانی هم تا الان مراحل با موفقیت پیش رفته و هیچ مشکلی از نظر سلامتی واکسن پیش نیامده است.

قانعی در مورد بقیه پروژه‌های ایران در زمینه ساخت واکسن افزود: در مورد سایر پروژه‌ها باید بگویم که طی دو الی سه هفته‌ی آینده سه شرکت دیگر هم مجوز ورود به فاز انسانی را می‌گیرند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در مورد اینکه ایران با چه کشورهایی در زمینه ساخت واکسن در حال همکاری است، بیان کرد: همکاری فناورانه‌ی ایران فعلاً با کوبا در حال انجام است.

وی در مورد انجام تست انسانی این پروژه ادامه داد: در کوبا فاز یک و دو انجام شده است که نتایج آن خوب بوده است، بنابراین کشوری که حاضر است، فناوری خودش را به ایران منتقل کند و فاز ۱ و ۲ آن را هم روی مردم خودش تست کرده و در عین حال واکسنش هم از یک فناوری جدیدی برخوردار است، قطعا مطلوب ما خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: بنابراین فاز ۱ و ۲ آن انجام شده و فاز ۳ واکسن در ایران نیز انجام خواهد شد.

وی در مورد شرایط تهیه مواد اولیه ساخت واکسن در داخل کشور بیان کرد: به هر حال برای تهیه مواد اولیه‌ی واکسن mRNA مشکل داشتیم و به محض اینکه کشورهای تحریم کننده مطلع شدند، مانع از انتقال ابزار مربوط به تولید واکسن به داخل کشور شدند، ولی در هر حال آنچه که تا الان نیاز بوده، تامین شده است.

قانعی در پاسخ به این سوال که این مواد اولیه از کدام کشورها تامین می‌شود؟ گفت: اینها جزو اطلاعات خاص هر کشور است که معمولاً نمی‌گویند، به خاطر  اینکه بتوانند آن مواد را از آن منابع تامین کنند.

وی در پایان افزود: تا الان در مورد تست واکسن ساخت داخل ما هیچ موردی مبنی بر این که عارضه‌ای اتفاق افتاده باشد که جلوی ادامه‌ی واکسیناسیون را بگیرد، نداشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز