خبرگزاری کار ایران

حسینی میلانی:

شهرداری مناطق قرمز و پرریسک را مشخص کند/ استفاده از ظرفیت حقوقی شورا برای مقابله با کوهخواری

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۶۳۵

«نشست صیانت از کوهستان» با حضور سید آرش حسینی میلانی، عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران و سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک و مسئولان حوزه کوهستان این منطقه و مشاورین کمیته محیط زیست شورا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حسینی میلانی در این جلسه، با تاکید بر اینکه شورای شهر نسبت به مسئله توچال تمرکز خوبی داشته و درصدد صیانت از آن است، گفت: ابتکار عمل حفاظت از کوهستان از سوی جامعه مدنی و انجمن کوهنوردان ایران است که موجب همکاری نزدیکی بین طرفین شده که فاز نخست آن، همکاری در ثبت ملی میراث طبیعی‌توچال و الزام شهرداری به انجام این ثبت است که آن اقدام در دست پیگیری است.

وی با تاکید بر مقابله با تجاوزات و تصرفات خزنده در مناطق کوهستان اظهار داشت: در بحث حفاظت از کوهستان نیازمند گفت‌وشنودهای بیشتری با تشکل‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط‌زیست هستیم. در جلسه‌ای هم که با حضور فرماندار شمیرانات و مسئولان مرتبط با کوهستان طی هفته گذشته برگزار شد، در آنجا تاکید کردم برای حفاظت از کوهستان لازم است با تمامی ذیمدخلان و ذینفعان این مسئله گفت‌وگو شود تا به درک مشترک رسید. 

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری با بیان اینکه بعد از رسیدن به این درک مشترک، باید برنامه‌ای اقدامی را تهیه کرد و وظایف هر کس مشخص شود، تصریح کرد: اصلاح ساختار مدیریت حریم شهر تهران می‌تواند نقش موثری در یکپارچگی در بهره‌برداری پایدار و صیانت از کوهستان ایفا کند. با این حال، همه بار مسئولیت حفاظت از کوهستان نمی‌تواند بر دوش شهرداری باشد و لازم است زمینه همکاری دیگر دستگاه‌ها و سمن‌ها را فراهم کرد. 

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به گلاب دره خاطرنشان کرد: ما نسبت به حفاظت از گلاب دره به عنوان یکی از مناطق توچال متمرکز شده‌ایم و درصدد بررسی آن هستیم که چگونه می‌شود از این منطقه شکل ویژه حفاظت کرد. گلاب‌دره از مناطقی است که برای کوهنوردی نسبتا سخت است و همین سختی نیز موجب شده نسبت به دیگر مناطق توچال، کمتر مورد دست‌اندازی، تجاوز و تصرف قرار بگیرد. 

وی با بیان اینکه اگر دیده‌بانی گلاب دره ایجاد شود و انجمن کوهنوردی کمک کند، می‌توان جلوی بسیاری از دست‌اندازی و تصرفات را گرفت، ابراز داشت: همچنین ضروری است اپلیکشینی (نرم‌افزاری) در مورد گلاب دره تهیه شود که انجمن کوهنوردان می‌تواند اطلاعات مربوط به ایمنی، جذابیت، راه‌ها و… را در آن قرار دهد و پیشنهاد می‌کنم شهرداری به آن نرم‌افزار کمک زیرساختی کند. 

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه شورای شهر به عنوان مدافع حقوق عامه می‌تواند از ظرفیت حقوقی خود برای مقابله با کوهخواری استفاده کند، بیان کرد: اگر دستگاهی شهرداری را در زمینه تغییر کاربری در کوهستان تحت فشار قرار داده، حتما به شورا بگویید تا از شما حمایت کرده و یک نوع توازن قوا را برقرار کند. 

حسینی میلانی بر اطلاع‌رسانی و ساماندهی وضعیت ایمنی گلاب دره تاکید کرد و یادآور شد: هم‌اکنون یک نوع اطمینان خاطر در مورد وضعیت ایمنی گلاب دره ایجاد شده است و در صورت‌عدم افزایش تاب‌آوری این اطمینان خاطر می‌تواند مشکلاتی را در برابر حوادث خاص ایجاد کند. باید وضعیت پایداری حوزه‌های آبخیز و چکدم‌هایی که در گلاب‌دره ایجاد شده است را مورد بررسی قرار داد. 

وی با تاکید بر تامین ایمنی سازه‌های آبخیزداری موجود در گلاب دره عنوان کرد: بر اساس گزارش اداره‌کل آبخیزداری تهران بسیار محتمل است که شهر تهران دچار تغییرات اقلیمی و افزایش شدت بارش‌ها شود. اکنون سوال این است که آن سازه‌ها توان مقابله با این افزایش رواناب‌ها را دارند؟ به همین خاطر لازم است یک ارزیابی ریسک مجددی انجام شود. 

رئیس کمیته محیط‌زیست از برگزاری اولین مانور سیل در اسفند ۹۹ در شرق تهران خبر داد و گفت: توصیه می‌کنم شهرداری منطقه یک هم یک مانور سیل را برای آمادگی بیشتر برگزار کند. باید واریزه‌ها، ریزش‌ها و چشم‌انداز افزایش ارتفاع سدهای آبخیزداری گلاب دره مشخص شوند. به همین خاطر شهرداری یک مطالعات مهندسی در این رابطه را انجام دهد و مناطق قرمز و پرریسک را مشخص و به دستگاه‌های مختلف اعلام کند. 

حسینی میلانی از شهرداری منطقه یک خواست که از ترویج فرهنگ کوهستان و کوهنوردی حمایت کند و اظهار داشت: در نیم قرن گذشته بیش از ۱۲۶ هکتار ساخت و ساز در مناطق بالای ۱۸۰۰ متر در توچال انجام شده و باید تجاوزات انجام شده را به شکل شفافی مطرح کرد. در این مناطق جاده‌سازی‌هایی انجام شده که می‌تواند خطر سیلاب را افزایش دهد. 

وی با بیان اینکه جنگل‌کاری‌هایی در دامنه‌های جنوبی توچال انجام شده است، تصریح کرد: در گذشته گونه‌های گیاهی در آنجا کاشته شده‌اند که بومی تهران نبودند که برخی از آن‌ها دیگر خشک شده و زنده نیستند. چیزی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در این مناطق هزینه شده است. باید مشخص شود که چقدر از این جنگل‌کاری هم‌اکنون زنده است و برای حفاظت از آن‌ها اقدام کرد. 

این عضو هیات رئیسه شورای شهر افزود: هر چقدر دیده‌بانی از مناطق کوهستانی بیشتر شود، هر چقدر مردم برای صیانت از کوهستان مشارکت بیشتری داشته باشند، آنگاه می‌توان جلوی تصرف غیرقانونی اراضی را گرفت و مانع از کوهخواری شد. 

سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک نیز در ابتدای این جلسه، به نشست هفته گذشته شهرداری منطقه یک و مسئولان مرتبط با حوزه کوهستان که فرماندار شمیرانات و حسینی میلانی و الهام فخاری در آن حضور داشتند، اشاره و خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با هم‌افزایی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف به ویژه در شهرداری تهران، شعار این دوره مدیریت شهری را مبنی بر شهر انسان‌محور محقق شود و حقوق مردم نیز رعایت شود. 

وی بر تامین ایمنی، خدمات مناسب و کیفیت خوب در مناطق کوهستانی تهران تاکید کرد و ابراز داشت: باید با سرمایه‌گذاری درست زمینه تفرج درست شهروندان و همچنین تولید ثروت برای شهر و ایجاد درآمد پایدار را فراهم کرد. 

شهردار منطقه یک بخشی از مشکل حفظ حریم را مرتبط با طرح تفصیلی شهر تهران دانست و بیان کرد: نگاه به حریم شهر تهران باید متفاوت از شهرهای دیگر باشد در حالی که نگاهی که به تهران می‌شود مانند سایر شهرها است در صورتی که تهران مرکز سیاسی کشور است. 

موسوی حفظ ارزش‌های اکولوژیک کوهستان، همکاری و پای کار آمدن دستگاه‌های مختلفی حاکمیتی و استفاده از کوهستان به عنوان مراکز تفرج‌گاهی را از جمله دستورکارهای شهرداری در مورد کوه‌های مشرف به تهران برشمرد و یادآور شد: اصلاح ساختار مدیریت حریم شهر تهران می‌تواند تعارضات مدیریتی را در حریم شهر به حداقل برساند. 

عباس محمدی، رئیس گروه دیده‌بانی انجمن کوهنوردی ایران نیز در این جلسه به تشریح اهمیت، چشم‌انداز و ویژگی‌های اکولوژیکی توچال پرداخت و خواستار تشکیل یک کمیته مشترک میان بخش‌های دولتی و عمومی با تشکل‌های مردم‌نهاد برای صیانت از کوهستان شد که بخش‌های حاکمیتی مقابله با تعارضات و تصرفات غیرقانونی را برعهده بگیرند و سمن‌ها آموزش‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی را انجام دهند. 

وی حفظ فضای سبز کوهستان را مهمترین اقدام برای جلوگیری از توسعه غیرقانونی حریم شهر تهران برشمرد. 

مسئولان شهرداری منطقه یک نیز در این جلسه به تشریح وضعیت کنونی حریم و مناطق کوهستانی واقع در این منطقه پرداخته و از تصرفات صورت گرفته از سوی برخی دستگاه‌ها انتقاد کردند. 

ضرورت نگاه کلان و واحد نسبت به کوهپایه‌های جنوبی توچال، تعامل ببشتر با اداره‌کل منابع طبیعی، وضعیت رسیدگی وزارت نیرو و اداره‌کل منابع طبیعی به بستر گلاب دره و سازه‌های آبخیزداری آن، وضعیت جمع‌آوری پسماند در مناطق کوهستانی و وضعیت ایمنی گلاب‌دره، درکه و کلک‌چال از دیگر موضوعاتی بودند که در این جلسه مطرح شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز