خبرگزاری کار ایران

​لزوم قرار گرفتن طراحی شهرهای پایدار و مدیریت سبز در برنامه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۸۰۹

عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های اُمنا و هیئت ممیزه مرکزی، در نشست ارائه تجربیات مدیریت سبز دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، با اشاره به توجه و اهمیت نگاه مدیریت سبز از سوی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، درخواست کرد طراحی شهرهای پایدار و مدیریت سبز را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش ایلنا، باقری در این نشست که امروز (سه‌شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، بحران محیط زیست را از پیامدهای صنعتی شدن جهان امروز برشمرد و گفت: بشر امروزه با اتکاء بر ابزارهای جدید به منابع طبیعی دست‌اندازی کرده و با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب، خاک و هوا، موازنه‌ها را در طبیعت بر هم زده است و هر سه منابع آب، خاک و هوا را تحت تأثیرات منفی عملکرد خود قرار داده است. 

وی افزود: امروزه بیش از هر زمانی با کمبود منابع آب، خاک و آلودگی هوا مواجه هستیم و استفاده بیش از اندازه از گازهای گلخانه‌ای، باعث گرمایش جهانی زمین شده است که گاز کربنیک به عنوان یکی از این آلاینده‌ها سبب ۶۰ درصد روند گرمایش زمین شده و دمای کره زمین را بین ۱ تا ۶ درجه افزایش داده است. این افزایش دما بر روی منابع گیاهی و جانوری اثر گذار بوده و عملکرد محصولات زراعی مانند غلات بخصوص گندم را تحت تأثیر قرار داده است. 

باقری با اشاره به نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جهان برای حل مشکلات زیست‌محیطی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی نقش مؤثری در حل مشکلات زیست محیطی جهان بازی می‌کنند لذا در کشور ما نیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باید با استفاده از تجارب جهانی مراکز علمی و کار روی روش‌هایی مانند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، سلول‌های خورشیدی و طراحی شهرهای پایدار به حل معضلات زیست محیطی کشور کمک کنند. با توجه به آلودگی شدید هوا در کلان شهرهای کشور ورود مراکز پژوهشی و فناوری به این عرصه می‌تواند بسیار کارساز باشد. 

قائم مقام وزیر علوم خاطرنشان کرد: معاونت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باید در این امر پیشگام شوند و طراحی شهرهای پایدار باید در دستور کار معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها قرار گیرد و در پایان‌نامه‌های دکتری نیز به این موضوعات بیشتر پرداخته شود. 

باقری با اشاره به اینکه برهم خوردن اکوسیستم‌های زیست محیطی باید دغدغه همه محققان و متخصصان امر قرار گیرد، تصریح کرد: در این راستا بایستی نشست‌های تخصصی و علمی توسط معاونت‌های پژوهشی انجام گیرد و بخصوص در کشور ما با توجه به اقلیم خشک کشور باید بیشتر در این زمینه کار شود. البته در قانون برنامه هفتم توسعه کشور نیز که در حال شکل‌گیری است به این موضوع بها داده شده و کارگروهی نیز در ستاد وزارت علوم تشکیل شده و به روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور تاکید گردیده که موضوع بحران محیط زیست و تغییرات اقلیمی را به شکل جدی مورد توجه قرار دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز